Mary Barra puhuu The Wall Street Journalin Future of Everything 2025 -konferenssissa The Glasshousessa 28. toukokuuta 2025 New Yorkissa.
Hodipasupil | Getty Images
New York– General Motors Yhtiön tavoitteena on ottaa käyttöön uusi ohjelmistopaketti ajoneuvoilleen seuraavan kolmen vuoden aikana, mukaan lukien Googlen ajoneuvon sisäisen AI-avustajan ja kuljettajaa avustavan järjestelmän, joka voi suurelta osin ohjata ajoneuvoa ilman ihmisen vuorovaikutusta tai valvontaa.
GM sanoi, että keskustelullinen Google Gemini AI alkaa ottaa käyttöön ajoneuvoissaan ensi vuonna, ja sen jälkeen vuonna 2028 uusi kuljettajaa avustava järjestelmä, jonka avulla kuljettajat voivat olla handsfree-tilassa ja irrottaa katseensa tieltä tietyissä tilanteissa.
GM:n toimitusjohtaja Mary Barra ja muut johtajat ilmoittivat asiasta keskiviikkona “GM Forward” -ohjelmistotapahtumassa, jossa esiteltiin myös muita aloitteita, joiden tarkoituksena on “muuntaa autot kuljetusmuodosta älykkäiksi avustajiksi”, autovalmistaja sanoi.
Yhtiö ilmoitti myös kehittävänsä uutta keskitettyä laskenta-alustaa, jonka se aikoo julkaista Escalade IQ:sta alkaen vuonna 2028; ihmisten rinnalla toimivien yhteistyörobottien (tunnetaan myös nimellä kobotit) käytön lisääminen; ja tuotevalikoiman laajentaminen GM:n energialiiketoiminnalle.
General Motors esitteli suunnitelmansa uudesta keskitetystä laskenta-alustasta autonvalmistajan “GM Forward” -tapahtumassa 22. lokakuuta 2025 New Yorkissa.
Michael Weiland | CNBC
“Tänään jaamme näkemyksemme ajoneuvoista, toimialastamme ja siitä, miten ohjaamme liikenteen tulevaisuutta”, Barra sanoi tapahtuman alkaessa Lower Manhattanilla.
“Mobiilien uusi aikakausi”
GM sanoi, että ilmoitusten tarkoituksena on käynnistää “uuden liikkuvuuden aikakausi” yhtiölle, joka on kamppaillut tällaisten aloitteiden kanssa aiemmin. Yhtiön aikaisempiin ponnisteluihin kuuluu vuonna 2021 julkistettu suunnitelma kaksinkertaistaa liikevaihto vuoteen 2030 mennessä ja kasvattaa ohjelmisto- ja palveluliikevaihto 20 miljardiin dollariin 25 miljardiin dollariin useiden nyt lakkautettujen kasvuyritysten johdosta.
Viime vuosina yhtiö on myös perunut vuodelle 2023 suunnitellun “Ultra Cruise” -järjestelmän lanseerauksen, joka oli suunniteltu ajamaan 95 prosentissa tilanteista, ja sulkenut Cruise robotaksiliiketoimintansa.
GM:n johtajat kieltäytyivät keskiviikkona keskustelemasta uuden ilmoituksen tuottopotentiaalista. Talousjohtaja Paul Jacobson, joka oli aiemmin luopunut tavoitteestaan kaksinkertaistaa liikevaihto, totesi yhtiön kasvavan liikevaihdon, joka kasvoi 9,1 prosenttia 187,44 miljardiin dollariin viime vuonna.
General Motors esitteli autonvalmistajan tulevaa keskitettyä tietokonesuunnittelua, joka debytoi Cadillac Escalade IQ -mallissa vuonna 2028.
General Motors
General Motorsin toimitusjohtaja Mark Reuss sanoi keskiviikkona, että yhtiön tulosuunnitelmat ovat “suurelta osin oikeilla jäljillä… luultavasti vuoden tai kahden kuluttua”, kun yhtiö aikoo jatkaa liikevaihdon kasvattamista, erityisesti keskiviikkona julkistamansa teknologian avulla. Hän sanoi myös, että liikkeet ovat “erittäin erilaisia” aiemmista ilmoituksista, koska ne ovat konkreettisia tuotteita, jotka ovat tulossa markkinoille.
Tämän vuoden kolmannesta neljänneksestä lähtien GM tunnusti 2 miljardia dollaria ohjelmistopalveluista. Se on korkeampi kuin vuodelle 2021 ilmoitetut suunnitelmat, mutta kesti koko vuoden päästä siihen. Se mainitsi myös, että kolmannen vuosineljänneksen lopussa laskennalliset tulot olivat 5 miljardia dollaria, mikä on 90 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
Tapaus sattui vain päivä sen jälkeen, kun General Motors raportoi kolmannen vuosineljänneksen loistavista tuloista ja nosti ohjeistusta, mikä nosti osakkeen toiseksi parhaaksi yhden päivän aikana sen jälkeen, kun autovalmistaja selvisi konkurssista vuonna 2009.
General Motorsin osakkeiden vaihto keskiviikkona oli suhteellisen tasaista.
AI
General Motors sanoi, että tekoälyjärjestelmä on peräisin GoogleSen infotainment-järjestelmä on kehitetty tältä pohjalta ja se tekee “keskustelusta autosi kanssa yhtä luonnollista kuin muiden matkustajien kanssa”.
“Visionamme on rakentaa auto, joka ymmärtää sinua, välittää sinusta ja täyttää tarpeesi ennen kuin edes kysyt”, Sterling Anderson, GM:n tuotepäällikkö, sanoi tapahtumassa.
Anderson kutsui keskitettyä tietojenkäsittelyä “perustavaksi osaksi” yrityksen suunnitelmaa parantaa ajoneuvojen ominaisuuksia.
General Motorsin tuotepäällikkö Sterling Anderson autonvalmistajan “GM Forward” -tapahtumassa 22. lokakuuta 2025 New Yorkissa.
Michael Weiland / CNBC
Detroitin autonvalmistaja sanoi, että se odottaa kaikissa uusissa yhdysvaltalaismalleissa olevan tekoälyä ensi vuodesta alkaen, jolloin jotkin ajoneuvot päivitetään vuoden 2016 mallivuodelta kaikkiin uusiin malleihin.
GM sanoi myös aikovansa kehittää omaa “keinoälyn mukauttamisteknologiaa” lähivuosina, mutta ei antanut tarkkaa aikataulua.
“Tulevaisuudessa otamme käyttöön oman tekoälymme, joka on hienosäädetty ajoneuvollesi”, sanoi David Richardson, entinen autonkuljettaja. omena Toimii tällä hetkellä General Motors Corporationin ohjelmisto- ja palvelusuunnittelusta vastaavana johtajana. “Ajattele sitä kuin avustajaa. Se ennakoi tarpeitasi ja antaa oikea-aikaista apua, mikä tekee jokaisesta matkasta helpompaa ja nautittavampaa.”
Vapauta kätesi ja “sulje silmäsi”
General Motors sanoi, että se aikoo päivittää edistyneen kuljettajaa avustavan järjestelmän, joka tunnetaan myös nimellä ADAS, Cadillac Escalade IQ EV:hen vuodesta 2028 alkaen handsfree-ajotekniikalla. Hinta alkaa tällä hetkellä noin 127 500 dollarista.
Autovalmistaja odottaa sitten laajentavansa teknologian saatavuutta muihin malleihin, yrityksen johtajat sanoivat.
“Autonominen ajo tekee teistämme turvallisempia”, Anderson sanoi. “He antavat takaisin asiakkaidemme arvokkaimman omaisuuden: heidän aikansa. Se on GM:n tulevan tuotevalikoiman kulmakivi.”
Cadillac Escalade IQ varustettu lidarilla
General Motors
Ajoneuvo käyttää LiDAR- tai valontunnistus- ja etäisyysjärjestelmiä, joiden avulla se havaitsee tai “näkee” ympäristönsä paremmin. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on suhtautunut teknologiaan kriittisesti, sillä hänen yrityksensä ajoneuvot luottavat kamerapohjaisiin järjestelmiin ja tietokonenäköön.
“On selvää, että kehitämme itseohjautuvaa tuotetta”, Teslan entinen johtaja Anderson kertoi CNBC:lle. “Tämä on silmätön itseohjautuva järjestelmä. Koska siihen liittyy lidarin käyttö, tuotteesi on parempi, jos siinä on useita tunnistustiloja. Jakso.”
Anderson kutsui sitä “valtamereksi, joka on liian suuri kiehumaan” ja sanoi, että järjestelmän odotetaan kehittyvän ajan myötä saavuttaakseen täyden potentiaalinsa.
GM kieltäytyi kertomasta, kutsutaanko uutta tekniikkaa nimellä “Super Cruise”, sen nykyinen järjestelmä, joka mahdollistaa kuljettajien kädet vapaana 600 000 mailia valmiiksi kartoitetuilla teillä Pohjois-Amerikassa.
Nykyiset Super Cruise -järjestelmät tarkkailevat kuljettajan huomiota antureiden ja silmäntunnistuskameroiden avulla.
General Motorsista tuli ensimmäinen autonvalmistaja, joka tarjosi tällaisen handsfree-järjestelmän vuonna 2016, mutta se on ottanut tekniikan käyttöön vasta viime vuosina.
Barra sanoi, että uuden järjestelmän käyttöönotto olisi huomattavasti nopeampi kuin yhtiön alkuperäinen laajentuminen superristeilyihin.
General Energy Corporation
Vuodesta 2026 alkaen GM ilmoitti tarjoavansa “Energy Home System -järjestelmää”, joka sisältää kaksisuuntaisen sähköauton latauksen ja kiinteät kotiakut, leasingin kautta sen sijaan, että ostettaisiin laitteita suoraan.
Yhtiö sanoi, että leasingpalvelu alkaa GM:n täyssähköisten ajoneuvojen omistajilta ja laajenee myöhemmin muihin varavoima- ja aurinkointegraatiosta kiinnostuneisiin omistajiin.
Vuonna 2022 lanseerattava General Motors Energy on osa autonvalmistajan kasvusuunnitelmia sähköautojen osalta. se alkaa kilpailla Teslakodin energiajärjestelmistä ja tarjoaa akkupakkauksia, sähköajoneuvojen latureita ja ohjelmistoja, jotka auttavat asiakkaita optimoimaan latauksen ja reagoimaan verkkokatkoihin.
GM ei ole paljastanut General Energy -liiketoimintansa kokoa tai tuloja, paitsi GM Energyn varapresidentti Wade Shefferin blogiviestin, jossa sanotaan, että sen palvelut ovat saamassa vauhtia.
“On uskomatonta nähdä kaikki suuret asiat, jotka ovat tulossa, ja tiedän, että aiomme palvella asiakkaitamme ja se on tärkeintä”, Barra sanoi. “Tämä hetki rakentaa historiaamme ja asettaa suunnan.”
