Vieraat selaavat Jellycat -tuotteita Nordstrom Michigan Avenuella 30. syyskuuta 2025 Chicagossa, Illinoisissa.
Jeff Schear | Getty Images Entertainment | Getty -kuvat
Brittiläinen Toybrand Jellycat, jota Gen Z on rakastanut maailmanlaajuisesti, yli kaksinkertaisti voitonsa vuonna 2024 “Kidult” -vetoisen villityksen takana leluille, kun useammat aikuiset kääntyvät pehmeisiin leluihin mukavuuden vuoksi.
Lontoossa vuonna 1999 Thomas Gatacren perustama yksityinen yritys Jellycat on suosittu myymällä huggable soft -lelut 18 puntaa (24 dollaria) Bashful Beige Bunny -tapahtumasta 275 punnan huvittavaan pohjoismainen kuusen joulukuusi. Yritys näki “nopean kasvun” vuonna 2024 CNBC: n kanssa jaettujen taloudellisten raporttien mukaan.
Jelly Holdingsin omistamassa yhtiössä liikevaihto kasvoi 66% 333 miljoonaan puntaan (449 miljoonaan dollariin) 31. joulukuuta päättyvälle vuodelle, kun se vuonna 2023 oli 200 miljoonaa puntaa. Se aikoo maksaa osinkoja 110 miljoonan punnan omistajilleen.
Lelunvalmistaja myy “hyytelöitä” 8000 kaupassa 80 maassa, mukaan lukien huippuluokan tavarataloissa, kuten Selfridges ja Harrods Lontoossa ja Galeries Lafayette Pariisissa. Se sanoi, että se näki eniten kysynnänsä pehmeille leluille Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa
“Kaikki näyttävät rakastavan heitä: lapsista Kidultsiin ja Gen Z: hen, sukupolvien läpi vanhemmille, isovanhemmille ja muualle”, yritys sanoi raportissa.
Se näkee suosionsa myös uusissa “Jellycat Experiences” -kaupoissa, kuten myymälöissä, kuten Jellycat Fish & Chips Selfridgesissä ja Jellycatin patisserie Galeries Lafayettessa. Muita kuumia esineitä ovat lisävarusteet, kuten laukun hurmaa ja käsilaukkuja.
‘Nostalgiset’ kidultit
Yrityksen kasvu voidaan jäljittää kasvavan aikuisten kysynnän lasten leluille, jolloin 30 dollarin Labubu -nukke on tulossa virusmatkasta Tiktok -menestys sensaatio aiemmin tänä vuonna. Se on saanut vetovoiman kansainvälisenä asemusymbolina sekä aikuisten että lasten ostaessa hypeen pienten täytettyjen eläinlelujen ympärillä.
Tiktokissa Jellycat tarjoaa tällä hetkellä 2,1 miljoonaa seuraajaa, kun taas 20 miljoonaa virkaa on hashtagin #JellyCathaulin alla. Virusvideoissa nuoret aikuiset raivostavat 20 dollarin pehmeän leluaan, kun taas jotkut esittävät hyllyillään täytettyjä massiivisia hyytelökokoelmia.
Leluteollisuustutkimusryhmä Circana havaitsi, että aikuiset ajavat lelumarkkinoita Yhdysvalloissa. Myynti nousee 18% tänä vuonna, yli 18 -vuotiailla ja sitä vanhemmilla asiakkailla. Aikuiset käyttivät 1,8 miljardia dollaria leluihin tämän vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mikä vastaa kaikissa ikäryhmissä korkeimmat menot.
Vuonna 2024. Myynti ajoi “nostalgiset” lapset, jotka etsivät mukavuutta taloudellisen ja geopoliittisen myllerryksen keskellä maailmanlaajuisesti, Circana sanoi.
“Napauttamalla ilotaloutta, leluja tunnustetaan yhä enemmän heidän positiivisista mielenterveyshyödyistään, kun ne herättävät nostalgiaa ja tuovat globaalin myllerryksen eskapismia kuluttajien elämään”, Circana sanoi Ison -Britannian lelujen johtaja Melissa Symonds.