Ford Motor Co. presidentti ja toimitusjohtaja Jim Farley kiihtyi tiistaina 30. syyskuuta 2025 Ford Pro: lla Detroitissa, Michigan, USA.
Jeff Kowalsky | Bloomberg | Getty -kuvat
Detroit – ”Monet yllätykset.” Siinä Fordin sähkömoottori Toimitusjohtaja Jim Farley kuvasi Detroitin automakerin johtajuuttaan viimeisen viiden vuoden aikana, mikä hänen mielestään on vankka perusta.
Farleylle, joka oli keskiviikkona toimitusjohtajana toimitusjohtajana viides vuosipäivä, oli alan laajuisia kysymyksiä, joista on käsiteltävä, ja Ford-erityiset kysymykset, joissa yritys on edelleen navigoitu.
63-vuotias toimitusjohtaja on pyrkinyt parantamaan Fordin pääoman tehokkuutta, parantaakseen laatua muistutus- ja takuukustannusten vähentämiseksi sekä voittomarginaalien lisäämiseksi. Tämä on huolenaihe muutoksista, mukaan lukien tariffit ja dynamiikka sähkö- ja itsenäisissä ajoneuvostrategioissa.
“Mielestäni on varmasti paljon yllätyksiä”, Farley kertoi CNBC: lle Ford -tapahtuman sivussa Detroitissa keskiviikkona. ”Sanoisin, mistä olen ylpeä, on rakentunut joukkue [Ford Chair Bill Ford]ja perusteet. “
Farley sanoi, että se “saa edelleen” enemmän työtä “, mutta vuosien ajan uudelleenjärjestelyn jälkeen hänen toistaiseksi toimikautensa paremmaksi yritys on toiminut paremmin. Hän on optimistinen siitä, että Ford parantaa edelleen yrityksen kokonaistulosta ja kasvattaa osakkeenomistajien arvoa.
“Meidän on oltava pääomaa tehokkaampia. Meidän on oltava yli 4% tai 5%: n voittomarginaali, ja meidän on oltava kestävämpi talousjaksolle”, Farley sanoi.
Sijoittajat ovat “yllättyneitä”
Yrityksen jatkuvista haasteista huolimatta Fordin osake on edelleen upea tuotto sijoittajille, jotka vaativat autovalmistajia, mikä on edelleen “pidätys”, joka perustuu FactSet -koonneen Wall Streetin analyytikkojen keskimääräiseen luokitukseen.
Fordin osakekurssi ei ole paljon Yleiset moottorit,,,,,, Tesla Tai kokonaisuutena S&P 500 Viimeisen viiden vuoden aikana indeksin osakkeenomistajien kokonaistuotto (mukaan lukien historiallisesti vahvat osingot) ovat tehneet siitä paremman kuin monet sen ikätovereiden sijoitukset.
Auton inventaario lokakuusta 2020 lähtien
Fordin osakkeenomistajien kokonaistuotto viimeisen viiden vuoden aikana on noin 134%, FactSetin mukaan. Se oli suurin maailmanlaajuinen kilpailija Teslan ulkopuolella, 211% tuolloin.
FactSet: n mukaan GM on Fordin lähin kilpailija, jonka kokonaistuotto on noin 113% ajanjaksolla, mikä on yhdenmukainen S&P 500: n kanssa. USA: n listattujen osakkeiden kanssa Toyota MotorsSamaan aikaan kumulatiivinen kokonaistuotto on 61%, Honda -moottori Varastojen kokonaistuotto on 51%.
Osakekohtaisesti Fordin osakkeet sulkeutuivat tiistaina 11,96 dollariin osakkeelta, mikä on noin 80% enemmän kuin Farley siirtyi toimitusjohtajaksi 1. lokakuuta 2020. Tämä on 211% Teslaan verrattuna lähes 445 dollariin; GM kasvoi 106% noin 61 dollariin; Ja siitä lähtien S&P 500 on kasvanut 99%.
Farley onnistui ylittämään kaksi edeltäjänsä, mutta molemmat lähtivät Wall Streetistä Fordin kaksinumeroisen varaston menetyksen jälkeen.
Farley oli yhtiön osakekurssin johtaja yli vuosikymmenen ajan sen jälkeen, kun Yhdysvaltain toimitusjohtaja Jim Hackett otti haltuunsa Yhdysvaltain koronaviruspandemian, jonka puheenjohtaja Bill Ford rekrytoi pitkäaikaisen hallinnollisen tavaramerkin korvaamiseksi.
Ford-osakekannan, jota johtaa huonekaluvalmistajan Steelcase-toimitusjohtaja Hackett, laski toimikautensa aikana noin 40% toukokuusta 2017 syyskuuhun 2020. Varasto oli hiukan parempi kenttien noin kolmen vuoden toimikaudella, kun osake laski 35%.
Syyskuusta 2006 heinäkuuhun 2014 osakekannan paras tulos viimeisen 25 vuoden aikana tapahtui toimitusjohtajan Alan Mulallyn johdolla, ja osake kasvoi noin 178%.
Fordin osake oli alhaisimmassa pisteessä Farleyn alla, kun se otti yrityksen haltuunsa vuonna 2020. Sen huippu viimeisen viiden vuoden aikana oli 25,87 dollaria osakkeelta tammikuussa 2022, jolloin autovalmistajat työntävät sähköajoneuvoihin, kuten F-150-salama.
Tuolloin Fordin markkina -arvo ylitti ensimmäistä kertaa 100 miljardia dollaria. Nyt se on alle puolet tai 48 miljardia dollaria, ja osakkeet ovat laskeneet 54% korkeasta. Vertailun vuoksi GM: n markkina -arvo on noin 58 miljardia dollaria.
Tie eteenpäin
Jatkoa ylösalaisin yrityksen on puututtava useisiin tekijöihin, mukaan lukien laatu- ja muistamiskysymykset ja kustannukset – joita Farley on yrittänyt kohdata vuosia.
Ford on käyttänyt miljardeja dollareita takuuhenkilöihin ja muistamiseen liittyviin kysymyksiin viime vuosina ja asettanut teollisuustietueen palautusten lukumäärään vuonna 2025.
“Todistaaksesi Fordin lisää potentiaalia, mielestämme se voisi olla haaste, ja uskomme, että se voisi olla haaste”, Barclays -analyytikko Dan Levy sanoi sijoittajan huomautuksessa 12. syyskuuta. “Meneillään oleva muistutusjakso on edelleen haaste, ja ei ole selvää, milloin sykli loppuu.”
Parannuksesta huolimatta yritys on edelleen epäedullisessa asemassa ikätovereidensa kanssa kustannusten suhteen.
Ford sanoi, että vuonna 2023 sen kokonaishäiriö on 7 miljardia dollaria 8 miljardiin dollariin, mukaan lukien 3 miljardia dollaria 4 miljardiin dollariin materiaalikustannukset ja 3 miljardia dollaria rakenteellisia kustannuksia, jatkuvien palautuskustannusten lisäksi, joita yritys pitää ”erityisiä esineitä”.
Sittemmin Ford on pyrkinyt leikkaamaan tämän määrän ja parantamaan tuotteitaan ja laatua, mukaan lukien viime vuoden aineelliset kustannuskuilu noin 1,5 miljardia dollaria. Johtajat kertoivat, että yritys kertoi heinäkuussa, että kustannukset laskivat vielä miljardi dollaria tänä vuonna, lukuun ottamatta tariffikuvauksia, mikä kasvatti kyseistä lukua 2,5 miljardiin dollariin.
“GM maksaa edelleen paremmin kuin me, mutta olemme edistyneet paljon tänä vuonna”, Farley sanoi tiistaina. “Ensimmäistä kertaa ilman rakenneuudistuksia, mikä on tärkeätä, mikä on vähentynyt miljardilla dollarilla, mikä on tärkeää.”
Fordin moottorin toimitusjohtaja Jim Farley puhui Mustang GTD: stä Pohjois -Amerikan kansainvälisessä autonäyttelyssä Detroitissa, Michiganissa, 13. syyskuuta 2023.
Rebecca Cook | Reuters
Fordin takaisinsoitteessa Farleyn yritys on muuttanut suunnitelmiaan kokonaan sähköajoneuvoihinsa, mukaan lukien lähes 2 miljardin dollarin osuma viime vuonna sähköajoneuvojen viivästysten ja peruutusten vuoksi.
Farley kertoi tiistaina, että hän ei “ole yllättynyt”, jos EVS-myynti laski 10 prosentista 12 prosenttiin syyskuun markkinaosuudessa, jonka odotetaan olevan ennätyksellinen), 5% tässä kuussa sen jälkeen, kun liittovaltion sähköajoneuvon kannustinohjelma päättyi.
Itsensä aiheuttamien kustannuskysymysten lisäksi Ford hallinnoi tariffien, sähköistämisen ja vaihtelun sääntelymaisemaa. Liittovaltion hallitus on tehnyt monia muutoksia, mutta jotkut, kuten kansallisten päästörangaistusten poistaminen, auttavat autovalmistajia korvaamaan odotettavissa olevien tariffien odotettu 3 miljardin dollarin vaikutusta tänä vuonna.
“Meidän on käsiteltävä joitain politiikkakysymyksiä, jotka voivat olla valtavia vastatuulia yrityksille”, Farley sanoi tiistaina. “En usko, että markkinat ymmärtävät EPA -sääntöjen edut.