Fordin työntekijät rakentavat sähköisen F-150 Lightning -avolava-auton autonvalmistajan Ford Rouge Electric Vehicle Centerissä 13. joulukuuta 2022.
Mike Welland | CNBC
Detroit- Ford Motor Company Se aikoo keskeyttää täyssähköisen F-150 Lightningin tuotannon marraskuun puolivälistä ensi vuoden alkuun ylimääräisten varastojen ja kapeiden lava-autojen menetysten korjaamiseksi.
Autovalmistaja vahvisti torstaina, että sen Rouge-sähköajoneuvojen keskus Detroitin esikaupunkialueella on suljettu seitsemän viikon ajan 18. marraskuuta – 6. tammikuuta, mukaan lukien aiemmin suunniteltu vuoden lopun lomasulku.
“Jatkamme tuotannon säätämistä saavuttaaksemme parhaan yhdistelmän myynnin kasvua ja kannattavuutta”, Ford sanoi sähköpostilla.
Noin 730 tuntityöntekijää Michiganin tehtaalla lomautetaan väliaikaisesti. Ford sanoi, ettei kaikkia työntekijöitä irtisanota koko seisokin ajan.
Automotive News raportoi ensimmäisenä tuotannon peruutuksista, koska täyssähköajoneuvojen myynti ei kasva niin nopeasti kuin monet odottivat johtuen nousevista kustannuksista ja kuluttajien haluttomuudesta ottaa niitä käyttöön.

F-150 Lightningin myynti on kasvanut 86 % tänä vuonna, mutta yhtiö menettää rahaa autosta ja on tukenut myyntiä. Näihin sisältyy raportoitu suunnitelma, jonka mukaan jälleenmyyjät saavat jopa 1 500 dollaria kannustimia jokaisesta vuoden 2024 F-150 Lightningista, joka tilataan yhdeltä autonvalmistajan uusista alueellisista sähköajoneuvojen jakelukeskuksista.
Ford sanoi maanantaina, että sen Model e -sähköajoneuvoliiketoiminta odottaa menettävänsä noin 5 miljardia dollaria tänä vuonna.
Fordin johtajat sanovat, että autonvalmistajan seuraavan sukupolven sähköajoneuvot maksavat vähemmän kuin nykyinen sukupolvi, eivätkä ne tule markkinoille, ellei niistä tule kannattavaa vuoden sisällä.
Tuotannon hidastuminen tarkoittaa, että F-150 Lightning on pudonnut suosiosta. Fordin johtajat, mukaan lukien toimitusjohtaja Jim Farley, ovat mainostaneet ajoneuvoa yhtä tärkeänä kuin Model T -mallia, mutta yhtiö on leikannut suunniteltujen lava-autojen tuotannon puoleen tästä vuodesta alkaen.
Cox Automotiven mukaan Fordin uusien ajoneuvojen toimituspäivien kokonaismäärä oli syyskuun lopussa 112 päivää. F-150 (sekä sähköinen että perinteinen) on ollut käytössä 100 päivää. Cox raportoi, että Fordin muiden sähkömallien – Mustang Mach-E crossoverin ja E-Transit pakettiauton – käyttöikä on vieläkin korkeampi, 128 päivää ja 112 päivää.
Fordin tavoitetoimitusaika on 50–60 päivää.