Työntekijä New Ferrari NV E-Building -tehtaan tuotantolinjassa Maranellossa, Italiassa, perjantaina 21. kesäkuuta 2024.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Osakkeet Ferrari Stukimasi yli 14% torstaina sen jälkeen, kun luksus autonvalmistaja päivitti koko vuoden ja 2030-ohjeensa ja skaalasi sähköisän tavoitteensa.
Italiassa sijaitseva urheiluautovalmistaja Maranello kertoi pääomamarkkinoiden päivätapahtumassaan, että se odotti vähintään 7,1 miljardin euron (10,7 miljardia dollaria) nettotuloja tänä vuonna, kun se edellisestä ennusteesta on yli 7 miljardia euroa.
Ferrari kertoi odottavansa noin 9 miljardin euron nettotuloja vuonna 2030.
Yhtiön osakkeet laskivat uutisiin. Milanon noteerattu osakekurssi laski torstaiaamuna jopa 14,7%. Sillä välin yrityksen Yhdysvaltain noteerattu osakekurssi oli yli 13,4% markkinoiden kaupassa.
Erillisessä päivityksessä Ferrari kertoi kohdistavansa 2030 urheiluautomallikokoonpanoon, joka koostuu 40%: n polttomoottorin (ICE) autoista, 40% hybridistä ja 20% täysin sähköajoneuvoista.
Ferrari sanoi, että tarkistettu tavoite, joka on alhaalla aikaisemmasta tavoitteesta 40% EV: n myynnistä vuosikymmenen loppuun mennessä, on seurausta asiakaskeskeisestä lähestymistavasta, nykyisestä ympäristöstä ja sen odotetusta kehityksestä.
Pivot tulee, kun italialainen autonvalmistaja nosti tekniikan konepellin, joka oli asetettu virransa neito sähköajoneuvoon. Ferrari paljasti “Elettrica” -tuotantovalmiuden ja voimansiirron teknologia- ja innovaatiotyöpajan aikana sanomalla, että se aloittaisi mallin toimitukset vuoden 2026 lopulla.
Valmistuneen auton odotetaan käynnistyvän ensi vuonna maailmanlaajuisessa ensi -ilta.
Kuva näyttää Maranellon historiallisen Ferrari -tehtaan sisäänkäynnin 18. helmikuuta 2025.
Federico Scoppa | AFP | Getty -kuvat
“Uuden Ferrari Elettrican avulla vahvistamme jälleen kerran tahtomme edistymisemme yhdistämällä tekniikan kurinalaisuuden, suunnittelun luovuuden ja valmistuskäsityön”, Ferrarin toimitusjohtaja John Elkann sanoi lausunnossaan.
Useat globaalit autonvalmistajat ovat viime kuukausien aikana vähentäneet EV-myyntitavoitteitaan viitaten tekijöihin, kuten kohtuuhintaisten mallien puute, odotettua hitaampaa latauspisteiden käyttöönottoa ja Kiinan voimakasta kilpailua.
Esimerkiksi Ruotsin Volvo -autot hylkäsivät voimakkaasti edistetyn suunnitelmansa myydä vain EV: t vuoteen 2030 mennessä, sanoen viime vuoden syyskuussa, että sen piti olla “käytännöllinen ja joustava” muuttuvien markkinaolosuhteiden keskellä.
Ferrari, jonka nykyinen aktiivisten asiakkaiden lukumäärä kasvaa 90 000: een, lisäys 20% verrattuna vuoteen 2022, kertoi myös aikovansa käynnistää keskimäärin neljä uutta autoa vuodessa vuosina 2026 – 2030.
‘Paljon luottamusta’
JPMorganin analyytikot olivat nousevia Ferrarin 2030 strategisessa suunnitelmassa esitettyjen ilmoitusten jälkeen.
“Meillä on paljon luottamusta johdon kykyyn toteuttaa sen pitkän aikavälin suunnitelman perusteella, kun annetaan runsaasti todisteita siitä, että kysyntä ylittää tällä hetkellä kaupat tarjonnan”, JPMorganin analyytikot sanoivat torstaina tutkimusilmoituksessa.
“Arvioimme myös toimitusjohtajan Benedetto Vignan johtamistyylin, joka on haastanut yrityksen hyödyntämään yhteistyötä lisäämään innovaatiota. Välittävä superautojen lanseeraus voi myös olla potentiaalia turbo -voittojen voitolle”, he lisäsivät.
– CNBC: n Michael Bloom osallistui tähän raporttiin.