Työntekijät tuotantolinjalla uudella Ferrari NV:n sähkörakennustehtaalla Maranellossa, Italiassa, perjantaina 21.6.2024.
Francesca Volpi | Bloomberg | Getty Images
Ferrarin uskotaan olevan erityinen tapaus Euroopan autosektorilla, vaikka monet autojättiläiset joutuvat Yhdysvaltojen tullien uhan alla.
Presidentiksi valittu Donald Trump lupasi maanantaina asettaa jyrkät tullit Kiinalle, Kanadalle ja Meksikolle yhdessä ensimmäisistä toimistaan virassa, mikä uhkaa ravistaa autoteollisuuden toimitusketjuja ja herättää sijoittajien huolta kohonneista kustannuksista.
Trumpin ehdottamat toimenpiteet sisältävät 10 prosentin lisätullin kaikille Yhdysvaltoihin tuleville kiinalaisille tuotteille ja 25 prosentin tullin kaikille Kanadasta ja Meksikosta tuleville tuotteille.
Auton osakkeet laskivat uutisten johdosta, koska sillä voi olla merkittäviä seurauksia yhdysvaltalaisille ja eurooppalaisille valmistajille, joista monet ovat rakentaneet tehtaita ja luottavat Meksikossa sijaitseviin autonosien toimittajiin.
Se, että Eurooppaa ei mainittu Trumpin ensimmäisessä tulliilmoituksessa, pidetään tervetulleena uutisena Euroopan unionin päättäjille, vaikka 27 maan blokki on todennäköisesti huolissaan siitä, että on vain ajan kysymys, milloin Trump kiinnittää huomionsa alueen autosektoriin.
Ferrarin odotetaan kuitenkin olevan suojassa suurimmalta osalta laskeumaa.
“Ferrarille se on ainoa poikkeus, jossa tariffi on mikä tahansa, he eivät aio aloittaa tuotantoa Yhdysvalloissa. Kaikki tapahtuu Maranellossa, Italiassa”, Morningstarin osakeanalyytikko Rella Suskin kertoi CNBC:lle videopuhelun kautta.
“Ferrarin asia on, jos se on 10%, 20% tai 30% [tariff] Sitten he voivat helposti siirtää sen hinnoissa kuluttajille, kun otetaan huomioon asiakas, johon he ovat kohdistettu, ja kuinka kalliita autot jo ovat.”
Pyrkiessään kasvattamaan Yhdysvaltain tuloja Trump lupasi aiemmin asettaa 10 tai 20 prosentin yleistullin kaikille maahan tuleville tavaroille, mikä herätti huolta useiden keskeisten kaupasta riippuvaisten alojen, kuten autojen, keskuudessa.
Morningstar’s Suskinille edes 30 %:n yhdysvaltalainen tariffi kaikille Euroopasta tuleville tuotteille ei ehkä estä mahdollisia asiakkaita ostamasta Ferraria. “Se on naurettavaa, mutta niin se tavallaan on”, hän lisäsi.
Ferrarin tiedottaja ei ollut heti saatavilla kommentoimaan, kun CNBC otti yhteyttä.
“Vähemmän hintaherkkä kuin useimmat”
RBC Capital Marketsin maailmanlaajuinen autoanalyytikko Tom Narayan toisti tämän näkemyksen sanoessaan, että Ferrari näyttää pystyvän siirtämään kaikki hintojen nousut eteenpäin, jos Trump pitää lupauksensa ottaa käyttöön korkeammat tariffit.
Kepler Cheuvreuxin autoalan tutkimusjohtajan Thomas Bessonin mukaan useimmat analyytikot ja sijoittajat pitävät italialaista autonvalmistajaa ainutlaatuisena eurooppalaisten vertaistensa joukossa.
“Aika näyttää, mutta se on luultavasti oikein”, Besson kertoi CNBC:lle sähköpostitse.

Ferrari on ollut kyynelissä tänä vuonna ja päihittänyt kilpailevia autonvalmistajia Euroopassa. Milanon pörssiyhtiön osakkeet ovat nousseet yli 34 % tähän päivään mennessä, mikä on huomattavasti korkeampi kuin ranskalaisen Renaultin tai saksalaisen Mercedes-Benz Groupin kaltaiset.
“Emme odota Ferrarin aloittavan tuotantoa Yhdysvaltoihin”, Anthony Dick, Oddo BHF:n autoanalyytikko, kertoi CNBC:lle sähköpostitse.
“Brändistä, mutta myös (ja mikä vielä tärkeämpää) teollisista syistä, koska se vaatisi konsernia perustamaan toimituspohjansa paikallisesti, mikä ei vaikuta meistä mahdolliselta”, hän lisäsi.
Alkuperäinen Ferrari-tehtaan sisäänkäynti Maranellossa. Emilia Romagna Grand Prix ajetaan tänä viikonloppuna Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari -radalla Italiassa.
David Davies – Pa kuvat | Pa Kuvat | Getty Images
“Tässä vaiheessa on epäselvää, kuinka tariffit vaikuttaisivat kysyntään, mutta voidaan kohtuudella olettaa, että Ferrarin asiakkaat ovat vähemmän hintaherkkiä kuin useimmat”, Dick sanoi ja huomautti, että konsernin luksusautojen kilpailijat kohtaisivat samanlaisen tariffikohtelun.
“Porsche on vähän erilainen”
Yhdysvaltain lisätullien mahdollisuus oli todennäköisesti “paljon suurempi este” Saksalle PorscheKepler Cheuvreux’n Besson sanoi.
Kuten Ferrari, joka valmistaa autonsa yksinomaan Italiassa, Volkswagenomistama Porsche on perinteisesti rakentanut luksusmallinsa Saksassa.
“Porsche on hieman erilainen”, Morningstarin Suskin sanoi.
“He voisivat siirtää 10 prosentin tullin, mutta suuremman [tariffs]kuten 30 % saattaa olla hieman vaikeampi siirtää asiakkaalle”, hän jatkoi.
Työntekijä tarkastaa uuden täysin sähköisen Porsche Macanin laadun Porschen kokoonpanotehtaalla 6.5.2024 Leipzigissä, Saksassa.
Jens Schlueter | Getty Images Uutiset | Getty Images
“He voisivat vetää takaisin emoyhtiönsä Volkswagenin, jolla on jonkin verran vapaata kapasiteettia Yhdysvalloissa, mutta siellä olisi melko vähän [capital expenditure] heidän on investoitava Porsche-kohtaisen tuotantolinjan luomiseen.”
Porschen osakkeet ovat pudonneet noin 26 % vuoden alusta.
Porschen tiedottaja ei ollut heti käytettävissä kommentoimaan, kun CNBC otti yhteyttä.