Ihmiset tekevät ostoksia supermarketissa New Yorkin Manhattanin alueella 20. helmikuuta 2025.
Charly Triballeau | AFP | Getty -kuvat
Ey Parthenonin pääekonomisti Gregory Dacon mukaan kuluttajat täyttävät varmasti korkeammat tarran hinnat, kun yritykset valmistautuvat siirtämään nousevia kustannuksia tullilta ostajille.
4000 johtajan EY-tutkimuksessa melkein puolet sanoi, että he olivat halukkaita välittämään kaksi kolmasosaa tullikustannuksista asiakkailleen. Yli 3 kymmenestä osallistujasta oli halukas ottamaan sen askeleen pidemmälle ja ylittämään yli 90% ostajille lisäkustannuksista, kysely totesi.
Johtajien havainnot tulevat, kun presidentti Donald Trumpin 25 prosentin tehtävät Kanadassa ja Meksikossa tulivat voimaan tiistaina, samoin kuin tuonnin tulli Kiinasta.
Kotelo Toimitusjohtaja Brian Cornell kertoi äskettäin, että Meksikon tavaroiden tullit todennäköisesti johtavat tuotteiden korkeampiin hintoihin.
Nykyisen kaupan sodan vauhti toisen Trumpin hallinnon aikana on ollut yllättävää ja “paljon nopeammin kuin olemme aiemmin nähneet”, Daco kertoi CNBC: lle.
Talouden lähtöarviot Projektin tariffit ovat “merkittävä sokki” vähentää Yhdysvaltojen bruttokansantuotetta 0,6%, olettaen 20%: n tariffit Kiinassa ja keskimäärin 3%: n tullit muualla maailmassa.
Mutta “ensimmäinen lähtökohta oli tosiasiallisesti, että tulli toteutetaan myöhemmin”, Daco sanoi.
Vaikka Trumpin hallinnon tariffit kestävät vain lyhyellä aikavälillä ja nopeasti poistuneet, epävarmuus edelleen heikentää liiketoiminnan luottamusta – eikä hinnat eivät voi liikkua samalla korolla.
”Yritykset tänään eivät välitä siitä, tulevatko tullit huomenna vai viikossa – he valmistautuvat [and] Yritetään rakentaa joustavuutta “menetelmillä, kuten varaston lisääminen ja erilaisten toimitusketjujen ja vaihtoehtojen tarkasteleminen, Daco sanoi.
“Mutta niin tekemällä on kustannuksia ja se on sinänsä inflaatio. Epävarmuus estää taloudellista toimintaa”, hän lisäsi.
Erityiset, kohdennetut tavat “ovat erittäin tuskallisia sektoritasolla”, mutta niiden vaikutukset vievät enemmän aikaa suodattamiseen kuluttajille, Daco sanoi. Hän lisäsi, että auto-, rakennus- ja terästuottajilla on todennäköisesti jonkin verran varastoja ennen kuluttajien kustannuksia.
“Joten kuluttajat eivät välttämättä näe täydellistä vaikutusta yön yli – mutta he näkevät auton hintojen nousevan – jääkaappi, rakentavat kodin ja muut asiat”, Daco sanoi.
Vaikka tariffit nostetaan nopeasti, hän ennustaa korkeampia hintatasoja, jotka ovat tarttuvia.
“On totta, että tullit voidaan peruuttaa …. se ei tarkoita, että mitään negatiivista ei ole”, Daco sanoi.