New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä oli 28. maaliskuuta 2024 Ford Mustang Mack-Mach-e ja F-150 Lightning Show.
Danielle Devries | CNBC
DETROIT – Vahva sähköajoneuvojen myynti tuottaa vahvoja kolmannen vuosineljänneksen tuloksia suurille autovalmistajille, kun kuluttajat parveilevat autokauppaan liittovaltion kannustimien keskellä sähköajoneuvoille.
Fordin sähkömoottori, Yleiset moottorit Hyundai ilmoitti kokonaisvaltaisten ajoneuvojen neljännesvuosittaisesta myynnistä heinäkuusta syyskuuhun.
Sekä GM että Ford ilmoittivat myynnin kolmannella vuosineljänneksellä noin 8%, kun taas GM -myynti yli kaksinkertaistui. Fordin mukaan sen sähköajoneuvojen myynti nousi 30% verrattuna vuoden 2024 kolmanteen neljännekseen.
Hyundai kertoi, että sen samannimisen tuotemerkki nousi 13%: n vuodesta edellisvuodesta kolmannella vuosineljänneksellä, mikä myös kaksinkertaisti koko sähköajoneuvojen myynnin.
GM: n mukaan se on edelleen Yhdysvaltain myynnin korkein autovalmistaja tämän vuoden kolmannesta neljänneksestä, ja Detroit Automaker arvioi markkinaosuuden olevan 17,2%, mikä on korkein asema vuodesta 2015.
“Kenelläkään ei ole vahvempaa asemaa Yhdysvaltain markkinoilla kuin GM on korvannut Yhdysvaltain markkinat. Meillä on paras jää- ja sähköajoneuvojen kokoonpano, meillä on enemmän tuotemerkkejä, johdonmukainen markkinaosuus ja johdonmukaiset hinnat”, GM Pohjois -Amerikan presidentti Duncan Aldred sanoi lehdistötiedotteessa.
General Motors arvioi, että teollisuudenlaajuinen myyntivauhti kolmannella vuosineljänneksellä oli 16,7 miljoonaa 16,9 miljoonaa yksikköä, mikä on korkeampi kuin jotkut varhaisen teollisuuden arviot.
Yhdysvaltain sähköajoneuvojen myynnin odotetaan olevan ennätys kolmannella vuosineljänneksellä, kun ostajat suunnittelevat etukäteen ostamaan liittovaltion sähköajoneuvojen kannustimia uusille nollapäästöajoneuvoille syyskuun loppuun mennessä, mikä on 7500 dollaria.
Fordin toimitusjohtaja Jim Farley kertoi tiistaina, että hän ei “ole yllättynyt”, jos sähköajoneuvojen myynti laski teollisuuden markkinaosuudesta tässä kuussa noin 10%: iin 12 prosenttiin (jonka odotetaan olevan ennätyksellinen) 5 prosentilla kannustinohjelman päättymisen jälkeen.
Cox Auto ennustaa sähköajoneuvojen myynnin saavuttavan 410 000 kolmannella vuosineljänneksellä, mikä on 21% enemmän kuin viime vuoden vastaava ajanjakso. Tämä voi helposti olla neljäsosa myytävistä Yhdysvaltain sähköautoista ja ennätyksellisen 10% markkinaosuudesta.
Coxin ja Kamaxin Edmonds.
Jotkut autovalmistajat yrittävät pitää sähköauton myyntiä verohyvityksen päätyttyä. Nämä kannustimet riistävät vanhat kiusaukset osana Trumpin hallinnon “suurta laskua”, mutta niihin sisältyy joitain korvauksia amerikkalaisten kokoontuneiden ajoneuvojen ostamiseen riippumatta siitä, onko kyse sähköautosta.
Hyundai kertoi keskiviikkona laskeneensa 2026 Ioniq 5 EV -hinnoittelunsa 9 800 dollariin ja tarjoaa 7500 dollarin käteispalkkion 2025 -mallissa, joka vastaa liittovaltion luottoa.
“Olemme erittäin optimistisia sähköajoneuvojen myynnistä markkinoilla”, sanoi Hyundai Motor America -yrityksen toimitusjohtaja Randy Parker. Tuotemerkki arvioi myös muiden mallien hinnat. “Sähköautomarkkinat ovat vakaat lokakuussa, jopa marraskuussa, ja olemme tuolloin tilaisuus.… Emme palanneet alas.”
General Motors ja Ford laajensivat periaatteessa myös 7500 dollarin verohyvityksen käyttöä sähköautojen vuokralle ja käynnistivät jälleenmyyjille suunnitelmia, joiden mukaan autovalmistajien rahoitustoimistot käynnistävät jälleenmyyjien varastossa olevat sähköajoneuvot tekemällä maksuja heille, Reuters raportoi maanantaina.