Yhdysvaltain tulli- ja rajasuojaus Newark Liberty International -lentokentällä.
Nicolas Economou/Nurphoto Getty kuvien kautta
Jotkut eurooppalaiset yritykset ovat varovaisia lähettäessään työntekijöitään Yhdysvaltoihin
Se tulee Trumpin hallinnon epävakaaseen päätöksentekoon, tiukempien maahanmuuttotarkastusten ja nousujen nousuun pidätyksistä ja karkotuksista.
Jotkut yritykset CNBC puhui alueilla, mukaan lukien tekniikka ja kirjanpito, korostivat, että heidän työmatkansa Yhdysvaltoihin jatkuivat ennallaan. Mutta toiset, yleensä poliittisesti herkissä aloissa, merkitsivät työntekijöiden hyvinvointia koskevia huolenaiheita.
Heidän vastauksensa vaihtelivat uusien matkaohjeiden antamisesta – kuten työntekijöiden neuvomisesta pyyhittyjen elektronisten laitteiden tuomiseen tai Yhdysvaltojen tulemiseen Kanadan kautta – osallistumaan Yhdysvaltojen tapahtumiin tai konferensseihin mahdollisuuksien mukaan.
Liikematkailu on merkittävä tulolähde Yhdysvaltain talouteen. Global Business Travel Associationin (GBTA) viime vuonna julkaiseman raportin mukaan alan kokonaiskulut tuottivat yhteensä 421 miljardia dollaria ja 119 miljardin dollarin verotuloja vuonna 2022, mikä on viimeisin vuosi, jolloin täydelliset tiedot olivat saatavilla. Se tuli arviolta 429,9 miljoonaa yritysretkiä, jotka tukevat 6 miljoonaa työpaikkaa.
Liikematkailu on myös avaintuoton ilmailuteollisuudelle, ja se tuottaa monissa tapauksissa 50–75% lentoyhtiöiden voitosta.
GBTA: n huhtikuussa suorittamassa 900 maailmanlaajuisen matkan ostajan tutkimuksessa 29% sanoi odottavansa yritysmatkojen määrän vähenemistä yrityksissä vuonna 2025 Yhdysvaltain politiikan seurauksena sekä matkustamisissa että tariffeissa. Tutkimuksessa havaittiin myös alan kokonaisoptimismin heikkeneminen.
Mahdolliset jäähdytysvaikutukset aiheutuvat myös kansainvälisen matkailun, jonka odotetaan olevan tänä vuonna, mikä maksaa 12,5 miljardia dollaria menoja kaupan ja maahanmuuttopolitiikan kielteisten käsitysten vuoksi.
Nouseva ahdistus Yhdysvaltojen matkustamisesta
Rajavalvonta- ja ulkomaisten viisumeiden on syytetty voimakkaasti sen jälkeen, kun presidentti Donald Trump aloitti virkaansa tammikuussa. Raportit turisteista pidetään pidätyskeskuksissa pitkään. Valkoinen talo lupasi tammikuussa, että kaikki ulkomaalaiset, jotka pyrkivät pääsemään Yhdysvaltoihin, “tarkistetaan ja seulotaan mahdollisimman suurimpaan asteeseen”.

Myös Yhdysvaltojen hallinnon ja akateemisen yhteisön väliset suhteet ovat myös ryhtyneet seuraamaan kansainvälisen opiskelijoiden viisumin liikkeeseenlaskun keskeyttämistä ja “aggressiivisesti peruuttamaan” kiinalaisten opiskelijoiden viisumia sekä joidenkin ulkomaisten opiskelijoiden pidättämistä ilmeisesti poliittisista syistä.
“Kuulemme, että jotkut kansainväliset matkustajat ovat ilmaisseet levottomuuden Yhdysvaltojen vierailusta lisääntyneen viisumitarkastuksen, sosiaalisen median seurannan ja pidätys- tai karkottamisen tapahtumien vuoksi voimassa olevista asiakirjoista”, sanoi Management Consultancy Everest -konsernin kumppani Prashray Kala.
“Ne, joilla on näkyvä online -jalanjälki, ovat varovaisempia, etenkin” saaliin ja peruuttamisen “politiikan parantamisessa”, Kala sanoi.
30. huhtikuuta ilmoitettu tämä politiikka tarkoittaa, että kaikki Yhdysvaltain viisumin kanssa menettävät maahanmuuttoaseman yhden lakon jälkeen Yhdysvaltojen lain rikkomisesta vakavuudesta riippumatta.
Yksi eurooppalaisen rahastonhoitaja, joka matkustaa usein Yhdysvaltoihin liiketoimintaan
“Liikematkat ESTA: lla [visa] ei ole enää sitä, mitä se oli ennen “, rahastonhoitaja sanoi.
“Nämä ovat asioita, joita ajattelen matkustaessani Kiinaan”
Lontoon pääkonttorin kansainvälisen kansalaisjärjestön päällikkö kertoi CNBC: lle, että he olivat suunnitelleet uuden matkaprotokollan Yhdysvaltoihin
Politiikka ylittää heidän tavanomaiset tiedot työntekijän liikkeistä ja yhteystiedoista fyysisen ja tietoturvan aiheisiin. Kansalaisjärjestö tuottaa tutkintaraportteja ilmastomuutosta, yritysten väärinkäytöksistä ja korruptiosta.
Työntekijät CNBC puhui tästä tarinasta pyysi nimettömyyttä voidakseen keskustella sisäisistä työpaikoista.
“Yhden tason meille organisaationa, sen ei pitäisi oikeasti vaadi meitä murtautumaan hikiin, teemme sen monille paikoille, joihin henkilöstömme matkustaa”, kansalaisjärjestön toimitusjohtaja sanoi.
“Mutta henkilökohtaisesta näkökulmasta tämä on hyvin valaisevaa – ei kovin miellyttävällä tavalla – koska nämä ovat sellaisia asioita, joita ajattelen, kun matkustan esimerkiksi Kiinaan tai Azerbaidžaniin, autokraattisiin järjestelmiin. Ajatus siitä, että meidän on sovellettava tätä lähestymistapaa Yhdysvaltoihin matkustamiseen, on jotain, jota ei olisi koskaan tapahtunut vasta muutama kuukausi sitten.”
Esimerkkejä ovat “polttimien” puhelimien tai tietokoneiden ottaminen vain matkalle ja työntekijöiden valmistelu skenaarioihin, joissa heitä kyseenalaistetaan aggressiivisesti heidän matkailuaikoistaan tai asioista, jotka he ovat julkaissut verkossa, he sanoivat.
Erikseen Sveitsin yliopiston akateeminen tutkija kertoi CNBC: lle, että heille oli annettu ohjeet ihannetapauksessa matkustaa Yhdysvaltoihin Kanadan kautta mahdollisuuksien mukaan tai osallistua konferensseihin käytännössä viisumikomplikaatioiden välttämiseksi.
He totesivat, että jotkut heidän kollegansa tekivät edelleen matkoja Yhdysvaltoihin ilman tapahtumia, mutta toisia oli kuulusteltu rajalla pidempään, ja jotkut olivat päättäneet olla osallistumatta kesän akateemisten konferenssien osavaltioon. Vierailuohjelmien vierailu Yhdysvaltain yliopistoille on vaikuttanut erityisen ja jopa pitoon, he lisäsivät.

Kaikki nämä CNBC: n puhuivat monilla teollisuudenaloilla, jotka olivat yhtä mieltä siitä, että ympärillä oleva vallitseva ilmasto oli epävarmuus.
“Tähän on tietysti riski ylittää yli … kynnyttää enemmän aikamme ja resursseja valmistautumiseen tähän kuin todelliset, konkreettiset riskioikeudet”, kansalaisjärjestön päällikkö sanoi.
“Aina on tämä kysymys siitä, kuinka erotat suoran räjähdyksen siitä, mikä saattaa olla olennaista ja joka todella voi toimia. Luulen todennäköisesti tällä kertaa, otamme enemmän punastumista vakavasti.”
– CNBC: n Ganesh Rao osallistui tähän tarinaan.