Kirjoittanut & nbspmaïa de la Baume & nbsp && nbspPeggy Corlin
Julkaistu jstk
EU: n teräsala oli erittäin hälytys keskiviikkona sen jälkeen, kun 40% Yhdysvaltain tariffit ovat teräs- ja alumiinia, siirto, joka saattaa ohjata globaalin teräksen tuonnin, joka on aiemmin suuntautunut Yhdysvaltoihin kohti EU: ta.
“Kun Yhdysvaltojen vilttitukiffit kaksinkertaistuvat teräsprosenttiin 50 prosenttiin poikkeuksetta, odotamme, että Yhdysvaltoihin aikaisemmin Euroopan markkinoille tarkoitettujen 27 miljoonan tonnin terästen massiivinen taipuma”, Euroopan teräsyhdistyksen pääjohtaja (Eurofer) Axel Eggert varoitettiin lausunnossa.
“Halpa ulkomainen teräs tulvivat meitä”, hän lisäsi, “ilman nopeaa toimintaa, emme ole vain vedenalaisia - hukkumme.”
Saksan teräsliiton toimitusjohtaja Kerstin Maria Rippel kertoi, että 50%: n tariffit merkitsivat ”uutta lisääntymistasoa” EU: n ja Yhdysvaltojen kaupan konfliktissa.
“Vuoden 50 prosentin tariffi teräsviennissä on massiivinen taakka teollisuudellemme, koska se lisää painetta jo kriisissä olevaan talouteen ja vaikuttaa teräsalaan monin tavoin”, Rippel sanoi.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump allekirjoitti maanantaina toimeksiannon, jonka Valkoinen talo jakoi X: llä, väittäen, että teräs- ja alumiinitariffien nousu “tarjoaisi suuremman tuen” Yhdysvaltain teollisuudelle ja “poistaisi tuodun teräksen ja alumiinin aiheuttaman kansallisen turvallisuuden uhan”. Viime maaliskuussa Trump oli palauttanut teräksen ja alumiinin tariffit, jotka alun perin asetettiin vuonna 2018 ja 2020 hänen ensimmäisen toimeksiannon alaisena.
Teräsala on jo kamppaillut Kiinan ylikuormitusten tulvan EU: n markkinoille, mutta koska Yhdysvallat asetti tariffit ympäri maailmaa, blokki on kohdalla useiden maiden ylivapauksia. Tuonnin levinneisyys EU: ssa on jopa 30% vuonna 2025 masentuneen kysynnän yhteydessä, Eggert väitti.
Brysselissä paine on lisääntynyt Trumpin lisääntyneiden tariffien seurauksena aikaan, jolloin EU pyrkii neuvottelemaan päätöslauselmasta kauppakiistoistaan Yhdysvaltojen kanssa. “50%: n tariffit eivät selvästikään ole auttaneet neuvotteluja ollenkaan”, sanoi yksi EU: n diplomaatti.
Keskiviikkona EU: n kaupan komissaari Maroš Šefčovič tunnusti X Postissa, että molemmat osapuolet “etenevät oikeaan suuntaan vauhdissa” ja “pysyvät läheisessä yhteydessä ylläpitämään vauhtia” hänen tapaamisensa jälkeen Yhdysvaltain kollegansa, Jamieson Greerin kanssa Pariisissa OECD -kauppaministerin sivulla.
Mutta toimittajien tutkittaessa myöhemmin päivällä, Šefčovič sanoi, että hän “voimakkaasti” pahoitteli Trumpin viimeisimmät 50%: n tariffit teräksestä ja alumiinista ja lisäsi: “Se ei auta, varsinkin kun edistymme.”
Ryhmä EU: n korkean tason asiantuntijoita, mukaan lukien Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin kaupan neuvonantaja Tomás Baert, on ollut maanantaina lähtien neuvottelemaan teknisiä yksityiskohtia, jotka voisivat auttaa EU: ta ja Yhdysvaltoja rikkomaan umpikujaan.
Teräksen ja alumiinin 50%: n tariffien lisäksi EU: lla on myös 25%: n tariffit autoissa ja 10%: n maksu kaikissa muissa tuonnissa. Yhdysvallat on myös käynnistänyt useita tutkimuksia farmioista, puolijohteista ja lentokoneista, jotka voivat johtaa lisätutkimuksiin. Trump on edelleen uhannut asettaa 50 prosentin tariffin kaikille EU: n tavaroille 9. heinäkuuta alkaen, jos neuvottelut eivät täytä hänen odotuksiaan.
Yhdysvallat ja EU vaihtoivat ehdotuksia kaksi viikkoa sitten, mutta molemmat osapuolet ovat hylänneet toisen tarjoukset. EU tarjosi sopimuksen nolla-nollatariffeja kaikista teollisuustuotteista ja strategisten tuotteiden, kuten Yhdysvaltain energia-, teknologia- ja maatalouden tuotteiden, ostamisesta, kun taas Yhdysvallat odotti EU: n tarkistavan joitain sen määräyksiä.