Työntekijät työskentelevät sähköajoneuvojen (EV) tuotantolinjalla Leapmotorin tehtaalla Jinhuassa, Kiinan itäisessä Zhejiangin maakunnassa 18.9.2024.
Adek Berry | Afp | Getty Images
Euroopan unioni äänesti perjantaina lopullisten tullien hyväksymisestä Kiinassa valmistetuille akkukäyttöisille sähköajoneuvoille (BEV).
“Tänään Euroopan komission ehdotus lopullisten tasoitustullien käyttöönotosta akkusähköajoneuvojen (BEV) tuonnissa Kiinasta on saanut tarvittavan tuen EU:n jäsenvaltioilta tariffien ottamiseksi käyttöön”, EU sanoi lausunnossaan.
Se lisäsi, että päätös merkitsi uutta askelta kohti komission lokakuussa 2023 käynnistämän Kiinan sähköajoneuvojen tukien vastaisen tutkimuksen päätökseen saattamista.
EU ilmoitti ensimmäisen kerran asettavansa korkeampia tulleja kiinalaisten sähköajoneuvojen tuontiin kesäkuussa sillä perusteella, että ne hyötyvät “paljon epäoikeudenmukaisista tuista” ja aiheuttivat “taloudellisen vahingon uhan” sähköajoneuvojen tuottajille Euroopassa.
Tullit paljastettiin myös yksittäisiltä yrityksiltä, jotka liittyivät yhteistyön tasoon ja EU:lle toimittamiinsa tietoihin osana blokin tutkintaa sähköajoneuvojen tuotannosta Kiinassa.
Väliaikaiset tehtävät otettiin käyttöön heinäkuun alusta.
Euroopan komissio tarkisti sitten syyskuussa tariffisuunnitelmiaan asianomaisten osapuolten “väliaikaisia toimenpiteitä koskevien perusteltujen huomautusten” perusteella.
Kiinan kauppaministeriön tiedottaja kertoi, että Peking uskoo edelleen, että Kiinan sähköajoneuvoteollisuudelle myöntämiä tukia koskeva tutkimus on päässyt “ennalta asetettuihin johtopäätöksiin”, ja lisäsi, että liitto edistää epäreilua kilpailua.
EU ilmoitti perjantaina etsivänsä edelleen muita ratkaisuja, vaikka tariffit on otettu käyttöön.
“Samaan aikaan EU ja Kiina jatkavat ahkerasti työtä löytääkseen vaihtoehtoisen ratkaisun, jonka olisi oltava täysin WTO:n mukainen, riittävä käsittelemään komission tutkimuksessa todettua vahingollista tukia, valvottava ja täytäntöönpanokelpoinen”, se sanoi.
Jako EU:ssa
Päätös tehtiin kuukausia kestäneiden keskustelujen ja pohdiskelujen jälkeen EU:n jäsenmaiden välillä, jotka ovat ilmaisseet eriäviä mielipiteitä tuontitullien nostamisesta Kiinasta valmistettuihin sähköautoihin.
Vaikka Ranska on ollut suuri tukija, joka on aiemmin painostanut EU:ta aloittamaan mahdollisia tulleja koskevat tutkimukset, Saksa on vastustanut niitä ja on herättänyt huolta seurauksista omille vaikeuksissa oleville autonvalmistajilleen.
Unkarin ulkoministeri Peter Szijjarto sanoi torstaina, että hänen maansa vastustaa Euroopan komission ehdotusta, joka esittää jopa 45 prosentin tulleja, uutisoi Reuters.
Kiinan mahdolliset kostotoimet ovat olleet keskeinen huolenaihe joillekin EU:n jäsenille, varsinkin kun Kiina on jo käynnistänyt polkumyynnin vastaisia tutkimuksia sianlihan ja brandyn viennistä EU:sta sekä EU:n maitotuotteiden tukien vastaisen tutkimuksen.
– CNBC:n Ryan Browne osallistui tähän tarinaan.
