EU: n valtiovarainministerit on tarkoitus harkita ehdotusta uuden hallitustenvälisen laitoksen perustamiseksi, nimeltään “Euroopan puolustusmekanismi” (EDM) puolustukseen liittyvistä lainoista ja yhteistyöstä EU: n muiden kuin Ison-Britannian, Norjan tai Sveitsin, kanssa.
“Kun otetaan huomioon tarve ylläpitää varovaisia finanssipoliittisia asemia, puolustusinvestoinnit eivät voi edetä ilman asianmukaista koordinointia”, Puolan valtiovarainministeri Andrzej Domański kertoi kollegoille viime perjantaina lähetetyssä kirjeessä.
Ehdotettu mekanismi heijastaa äskettäistä brittiläistä ajatusta ylikansallisesta uudelleentarahastosta. Siihen sisältyy lainanotto pääomamarkkinoille ja puolustushankintojen keskittäminen kustannusten vähentämiseksi.
“Koska puolustusmenot ovat edelleen kansallinen etuoikeus, tämä hallitustenvälinen malli voi tarjota tehokkaamman vastauksen riittämättömälle puolustusrahoitukselle”, Domański lisäsi.
EU-27: n valtiovarainministerien kanssa liittyy heidän Ison-Britannian, Norjan ja Sveitsin kollegoilleen heidän epävirallisen kokouksensa aikana Varsovassa 11.-12. Huhtikuuta, missä Brysselissä sijaitsevan taloudellisen ajatuspankin Bruegelin politiikkaasiakirjassa keskustellaan-keskustellaan.
Bruegelin rekonstruointi- ja kehityspankin (EBRD) mallin perusteella Bruegelin artikkeli ehdottaa EU: n pitämistä erillisenä osakkeenomistajana, jota Euroopan komissio edustaa sujuvan koordinoinnin varmistamiseksi muiden kuin EU: n jäsenten kanssa.
Bruegel -tutkijoiden mukaan EDM: n toimeksianto voisi sisältää puolustusmarkkinoiden perustamisen ja jopa strategisen sotilaallisen varojen omistamisen, kuten sotilaallisen tiedustelupalvelun ja viestinnän satelliittijärjestelmän tai edistyneen ohjustekniikan – mittaukset, jotka vähentäisivät jäsenmaiden varaavan finanssitilantaa.
Vaikka ehdotettu rahasto ei vaadi nykyisen eurooppalaisen vakausmekanismin (ESM) kuin kaikkien 27 EU: n jäsenvaltion osallistumista. Se voisi myös laajentaa taloudellista tavoitettaan EU: n ulkopuolisiin maihin ja jäseniin euroalueella.
Mekanismin liittyminen edellyttäisi, että jäsenet osallistuisivat kiintiöön heidän taloudellisen koon, sotilasmenojen ja/tai varojen perusteella, ja pääoman osakkeiden tai pätevien enemmistöjen äänestyksen mukaan mahdollisesti tehdään päätöksiä.
Rahasto voisi edelleen tukea etulinjan jäseniä koroton lainaus tai jakamalla suuremmat hankittujen varusteiden osakkeet etulinjan jäsenille kuin jäsenet maksavat.
EU: n puolustusrahoitusmekanismit eivät tarjoa oikeita kannustimia
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on kehottanut Naton jäseniä nostamaan puolustusmenot 5 prosenttiin BKT: stä – tavoitteena ei tällä hetkellä tapaa jäsentä ja joka on erityisen vaikea kahdeksan Euroopan Naton jäsenelle, jotka käyttivät alle 2 prosenttia vuonna 2024.
Vastauksena Euroopan maat lupaavat enemmän rahaa eurooppalaisen puolueen vahvistamiseksi – mutta pelkästään korkeammat budjetit eivät täytä ryhmän kykyä.
Bruegel -tutkijat väittävät, että nykyiset EU: n puolustusrahoitustyökalut eivät tarjoa oikeita kannustimia vastaamaan Kremlin sotilaallista tuotantoa.
Nykyiset instrumentit, kuten Euroopan puolustusrahasto (EDF), ammusten tuotannon (ASAP) tukena laki ja READM Europe -suunnitelma edustavat edistymistä, mutta ”tarjotut kannustimet ovat liian pieniä käsittelemään hankintojen kodin puolueellisuutta tai koordinoimaan” strategisten mahdollistajien “, kuten sotilaallisia satelliitit”, paperi väittää.
Kansalliset puolustusmarkkinat hallitsevat edelleen paikalliset mestarit. Esimerkiksi Ranskassa kahden parhaan puolustusyrityksen osuus oli 69% alan kotimaisesta myynnistä vuonna 2024.
Kun Yhdysvallat vetäytyy yhä enemmän perinteisestä roolistaan Euroopan suojelijana, tähän pirstoutuneeseen lähestymistapaan, hankintojen kodin puolueellisuuteen ja nykyisiin teknologisiin aukkoihin on puututtava kiireellisesti, tutkijat sanovat.
Joten miten? Euroopan puolustusmekanismin lisäksi Bruegel suosittelee olemassa olevien elinten, kuten Euroopan puolustusviraston, roolia yhteisen suunnittelun, hankintojen ja rahoituksen roolia.
Se ehdottaa myös uutta instrumenttia, joka on samanlainen kuin COVID-19-pandemian vastauksena väliaikaiseen tukeen työttömyysriskien lieventämiseksi hätätilanteessa (SURE) ja vahvistamaan koalitioita, kuten pysyvää jäsenneltyä puolustus- ja turvallisuusyhteistyötä (PESCO), strategisten mahdollistajien kehittämiseksi ja Yhdysvaltojen riippuvuuden vähentämiseksi.
“USA: n valmistajien luottamus voi olla vaikea voittaa”, artikkelissa sanotaan samalla, että Euroopalla on mahdollisuus raita ja vähentää sen riippuvuutta Yhdysvalloista, jos se toteuttaa suurta uudistusta sekä Euroopan puolustusmarkkinoiden kysynnän että tarjonnan puolelle.