Ryanairin lentokone nousee Eindhovenin lentokentältä Hollannista 19.12.2020.
Nicolas Economou | NurPhoto | Getty Images
Espanjan kuluttajan oikeuksien ministeriö määräsi perjantaina 179 miljoonan dollarin (186 miljoonan dollarin) sakon viidelle halpalentoyhtiölle “väärinkäytöksistä”, mukaan lukien ylimääräisten käsimatkatavaramaksujen periminen.
Ryanair sai leijonanosan rangaistuksesta ja sai 107,78 miljoonan euron sakon. Espanjalainen halpalentoyhtiö Vueling määrättiin maksamaan 39,2 miljoonaa euroa ja EasyJet sai 29 miljoonan euron sakot. Skandinavian toiseksi suurin lentoyhtiö Norwegian ja espanjalainen Volotea saivat kumpikin yli miljoonan euron sakot.
Viiden lentoyhtiön tulisi lopettaa käytäntönsä vaatia lisämaksu käsimatkatavaroista ja varata paikka huollettavan matkustajan läheltä, ministeriö sanoi. Lentoyhtiöitä kritisoitiin myös “suhtamattomista ja väärinkäytöksistä” lippujen tulostamisesta perittävistä maksuista, väitetysti niiden jättämisestä pois tai jättämättä selventämättä hintatietoja verkkosivuillaan ja siitä, että ne eivät salli käteismaksuja Espanjan lentokentillä.
Espanjan lentoyhtiöiden liitto (ALA) ilmoitti valittavansa käsimatkatavaramaksujen sakosta tuomioistuimeen ja piti rangaistusta “ilmeisen laittomaksi” ja eurooppalaisten normien vastaiseksi, CNBC:n käännöksen mukaan toimialaryhmän lausunnosta.
“Kuluttajaoikeusministeriön päätös merkitsisi toteutuessaan korjaamatonta vahinkoa [the] matkustaja, yritys vastoin heidän vapauttaan räätälöidä matkaansa tarpeidensa mukaan ja velvollisuus maksaa palveluista, joita he eivät ehkä tarvitse”, ALA:n presidentti Javier Gandara sanoi CNBC:n käännöksen mukaan.
CNBC on ottanut yhteyttä lentoyhtiöihin kommentoidakseen asiaa.
Ryanair sanoi “valittavansa välittömästi Espanjan laittomista ja perusteettomista matkatavarasakoista”, ja toimitusjohtaja Michael O’Leary sanoi, että “Espanjan kuluttajaministeriön poliittisista syistä keksimät pakotteet ovat selvästi EU:n lainsäädännön vastaisia”.
“Ryanairin ja muiden halpalentoyhtiöiden menestys Espanjassa ja muualla Euroopassa viime vuosina johtuu täysin Euroopan Open Skies -järjestelmästä ja lentoyhtiöiden vapaudesta asettaa hintoja ja politiikkaa ilman kansallisten hallitusten puuttumista asiaan, mikä on Espanjan tämän päivän laittomien sakkojen määrää. ” hän huomautti.
Norwegian ilmoitti myös aikovansa ottaa yhteyttä Espanjan ja EU:n viranomaisiin kiistääkseen maksun ja totesi, että sen matkatavarapolitiikka heijastaa sen sitoutumista “turvallisen ja edullisen matkan tarjoamiseen”.
“Olemme täysin eri mieltä Espanjan kuluttajaministeriön päätöksestä ja pidämme ehdotettuja pakotteita törkeinä”, EasyJetin lausunnossa korostettiin, että sen käsimatkatavarapolitiikka on kaikkien sovellettavien lakien mukainen. “Valitamme tästä virallisesti tuomioistuimissa ja puolustamme voimakkaasti kantaamme.”
Pitkän toipumisen jälkeen Covid-19-matkahäiriöiden jälkeen halpalentoyhtiöt ovat kamppailleet useiden ongelmien kanssa, kuten polttoaineen korkeampien hintojen, maailmanlaajuisen hiilidioksidin vähentämisen ja geopoliittisen epävarmuuden kanssa. Amerikkalaisen valmistajan lentokoneiden toimitusten viivästykset Boeing – joka kärsi yli 5 miljardin dollarin tappioita kaksi kuukautta kestäneestä koneistojen lakosta tänä syksynä – ovat myös vaikuttaneet liikenteen kasvuvauhtiin, sillä Ryanair alensi 4. marraskuuta tilivuoden 2026 tavoitteensa 210 miljoonaan matkustajaan aiemmasta ennusteesta. lähes 215 miljoonaa viivästysten vuoksi.
Viime kuussa GlobalData-raportissa ennustettiin, että halpalentoyhtiöiden markkinat kasvavat yli 10 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla vuosina 2023–2028, ja kohtuuhintaisuus mainittiin tärkeimpänä prioriteettina sellaisille lentoyhtiöille, jotka toteuttavat säästötoimenpiteitä, kuten lisämaksut matkatavaroista ja lennon aterioista.
Kesäkuun ennusteissaan International Air Transport Association totesi, että kannattavuuden eri lentoyhtiöiden, mukaan lukien ei-budjettilentoyhtiöt, odotetaan saavuttavan ennätyskorkean 996 miljardin dollarin tuoton vuonna 2024, mikä on 9,7 % enemmän kuin vuotta aiemmin.