
Emirates -presidentti Tim Clark varoitti, että ilmailuteollisuus on “kartoittamattomalla alueella”, kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin laajat tariffit ja kauppakiistat painaavat globaalia kasvua ja uhkaavat nostaa lentoyhtiöiden kustannuksia ympäri maailmaa.
“Tällä hetkellä olemme levottomina aikoina”, Clark kertoi CNBC: lle haastattelussa 20. maaliskuuta – ennen Washingtonin ilmoitusta sen viimeisimmistä globaaleista maksuista.
“Se on kartoitettu, koska siihen liittyy nollata tasolle, jota maailmantalous ei todennäköisesti ole nähnyt vuosina 2008-2009 tapahtuneen finanssikriisin jälkeen”, Clark sanoi viitaten kasvaviin paineisiin operaattoreihin ja aaltoiluvaikutukseen ilmailun toimitusketjussa.
Clark, joka on johtanut Emiratesia yli kahden vuosikymmenen ajan, auttoi kasvattamaan Dubaissa toimivaa operaattoria maailman suurimpaan pitkän matkan lentoyhtiöön ohjaamalla sitä 9/11-11. päivän laskusuhdanteen, vuoden 2008 finanssikriisin ja matkakysynnän romahtamisen kautta COVID-19-pandemian aikana.
“On varhaisia aikoja nähdä, millainen kaupan ehtojen palauttaminen on maailmantalouden ja ERGO: n harkinnanvaraisesta vaatimuksesta vapaa -ajan matkoista”, hän sanoi ja lisäsi, että huolimatta tariffeista, jotka rypistävät globaaleja markkinoita, sekä Emiraatit että teollisuus voivat säästä myrskyn.
“Emirates -kaltaiset liiketoimintamallit, kun otetaan huomioon kansainvälinen laajuus, mitä se tekee, sen vahvuus pystyy ajamaan tätä aaltoa”, hän sanoi.
Turbulenssi edessä
Emirates -pomo tarjosi jyrkän otteen Trumpin hallinnon motivaatioista, jotka kehittivät kaupan kärjistymisen tarkoitukselliseksi “kaupan nollaamiseksi”, jonka tavoitteena on muuttaa globaalia kauppaa – vaikka hän varoitti, että se voisi vapauttaa “levottomat vedet” väliaikaisesti.
Kiinan vastatoimenpiteet Yhdysvaltain ilmailualan jättiläisille, kuten Boeing ja GE Aerospace, uhkaavat puristaa Emirates välillisesti, koska kustannukset kulkevat lentokoneen ja osien toimitusketjun yli. Emirates ylläpitää yhtä maailman suurimmista laajakehon laivastoista ja on tärkeä Boeingin ja Airbus-asiakas.

Turbulenssista huolimatta Clark sanoi olevansa varovaisesti optimistinen eteenpäin kysynnän suhteen. Hänen mukaansa pitkän matkan matka pysyy “erittäin vahvana”, kun eteenpäin varaukset ovat kiinteitä loppuvuodesta vuoden 2026 alkuun.
Vaikutus globaaliin ilmailuun ja lentoyhtiöihin
Päivä ennen kaupan tariffien paljastamista kansainvälisen lentoliikenteen yhdistyksen päällikkö Willie Walsh kertoi, että Washingtonin asettamat maksut eivät todennäköisesti STEM Air Travel Dyplay -tapahtuman jälkikäteen 19-vuotiaita.
“Se on ylimääräistä epävarmuutta, jota emme koskaan tervetulleita, mutta olemme aina pystyneet hallitsemaan”, Walsh sanoi Reutersin mainitsemassa haastattelussa. Teollisuusanalyytikot leikkaavat tällä välin matkakysyntänäkymiään vuodelle 2025.
Muut lentoteollisuuden luvut olivat pessimistisempiä kuin Walsh viimeisimpien Yhdysvaltain tehtävien asettamisen jälkeen, etenkin kun tarkastellaan vaikutuksia lentokoneiden rakentamisen ja kunnostustöiden kustannuksiin.
Uusi tariffijärjestelmä “tekee varmasti asioista kalliimpia teollisuudelle”, Aerospace Industries Associationin kansainvälisten asioiden varatoimitusjohtaja Dak Hardwick kertoi CNBC: lle. AIA edustaa Boeing-, GE Aerospace-, Airbus- ja kymmeniä muita ilmailu- ja puolustusyhtiöitä.
Lentoyhtiöiden osakkeet ovat kaksinumeroisia 2. huhtikuuta pidetyn Valkoisen talon ilmoituksen jälkeen, koska Trumpin määräämät uudet kauppasäännöt Mean-lentoyhtiöt maksavat paljon enemmän suihkukoneista ja laitteista, jotka ovat tärkeitä heidän toimintaansa.
Monet kiinteät osat, kuten suihkumoottorit, koostuvat komponenteista ympäri maailmaa. Esimerkiksi Boeing 737 Max- ja Airbus A320 -laitteissa käytetyt moottorit tuottavat 50-50 yhteisyrityksellä GE Aerospace- ja Ranskan lentovalmistajan Safranin välisellä yhteisyrityksellä.
– Leslie Josephs osallistui tähän raporttiin