Joidenkin ihmisten sanoista Elon Muskista on tullut presidentti Donald Trumpin “ensimmäinen kumppani”. Mutta Trumpin hallinnon siirtyminen monien EV-ystävällisten politiikkojen poistamiseen on johtanut joitain Tesla-sijoittajia, analyytikoita ja EV-tutkijoita vaatimaan, että se on tuhoisa yritykselle, ylivoimaisesti suurin Yhdysvaltain sähköautojen valmistaja.
Lisää nousevia analyytikoita muuten sanoisi: Muskin Valkoisen talon läsnäolo voi olla lahja Teslalle, jonka tulevaisuus on autonomisessa ajamisessa ja robotiikassa.
“Teslan tarina on itsenäinen ja robotiikka, emmekä koskaan näe Teslaa autoyhtiönä”, sanoi Wedbushin vanhempi analyytikko Dan Ives.
Hän lisäsi, että Trumpin hallinto oli ”muuttanut merkittävästi itse ajavien autojen sääntelyympäristöä”.
“Luulen, että sinulla on tosiasiallisesti liittovaltion etenemissuunnitelma, jonka luot, ja se osoittaa, että ajattelemme, että ikä on Muskin panos Trumpiin”, hän sanoi.
Kasvellisemmat analyytikot ja sijoittajat eivät ole varmoja.
Gerber Kawasakin toimitusjohtaja Ross Gerber on yksi heistä. Gerber kertoi CNBC: lle, että hänen yrityksensä omistaa noin 280 000 Teslan osaketta, mikä on vain yli puolet hänen korkeimmasta pisteestään.
“En näe, missä Tesla menee täältä, koska se, että autonomia ei toimi – se ei silti toimi”, Gerber sanoi. “Otin kirjaimellisesti Seberakin. En voi ajaa viisi minuuttia ilman, että tarvitsen irrottautua. Sitten Waymos oli kuin hullu ajaminen ympärilläni. Olin kuin, että emme vain olleet siellä.
Gerber uskoo, että ihmiset eivät ostaneet ajoneuvoja Muskin Trump -tuen ja hänen toiminnan vuoksi Valkoisessa talossa.
“Elon on luultavasti vihatuin henkilö maailmassa”, hän sanoi. “Tiedätkö, että suurin osa ympäri maailmaa vihaa Elonia. He ottivat sen pois Teslalle. Se oli erittäin valitettava asia.”
Tiedot osoittavat, että Teslan myynti on vähentynyt useissa Euroopan maissa – vuoden 2025 kahden ensimmäisen kuukauden aikana Saksan myynti oli jopa 60% viime vuoden vastaavana ajanjaksona.
Samaan aikaan Trumpin hallinto on suunnattu politiikkoihin auttaakseen Teslan kaltaisia sähköautojen valmistajia. Hallitus antoi 20. tammikuuta toimeksiannon, jossa tutkittiin “epäoikeudenmukaisten tukien ja muiden sähköajoneuvojen suosittujen hallitusten aiheuttamien markkinoiden vääristymien poistamista”.
Ainakin yhdellä jokaisesta Tesla Sell -mallista on variantti, joka pätee liittovaltion luottoon kuin mikään muu autovalmistaja.
“Jos presidentti Trump pääsee eroon 7500 dollarin hyvityksestä, jokainen Tesla -auto lisää 7500 dollaria”, sanoi Gordon Johnson GLJ -tutkimuksesta. “
Tesla ansaitsi miljardeja dollareita myymällä valtion luottoa muille autovalmistajille.
Liittovaltion ja osavaltioiden tasolla hallituksen säännöt edellyttävät autovalmistajien myyvän prosenttiosuuden matala- tai nollapäästöajoneuvoista. Jos he eivät pysty täyttämään kiintiötä, heidän on ostettava pisteitä toiselta omistamalta valmistajalta. Koska Tesla tekee vain sähköautoja, se myy sitä, mitä Gerber kutsuu “ilmaiseksi rahaa” muille perinteisille autovalmistajille. Tesla on ansainnut yli 2,7 miljardia dollaria tuloja näistä hyvityksistä pelkästään vuonna 2024. Vaikka tämä on pieni osa Teslan tuloista kyseisenä vuonna, Johnson sanoi, että suurin osa Teslan vapaasta kassavirrasta tulee näistä hyvityksistä.
“Analyysimme osoittaa, että jos otat nämä EV -hyvitykset, heidän vapaa kassavirta on todella negatiivinen”, Johnson sanoi.
Trumpin tammikuun tilaus vaatii myös hallituksen lopettavan varojen maksamisen sähköajoneuvoille.
Tesla on jo saanut noin 31 miljoonaa dollaria kansallisesta sähköajoneuvoinfrastruktuuriohjelmasta, Biden-aikakauden liittovaltion ohjelmasta, joka on suunniteltu rahoittamaan Yhdysvaltojen Teslan ympärillä olevia veloittamistiloja, ja sen osuus on 6% kaikista ohjelman varoista.
Härät uskovat, että EV: n verohyvitysten, sääntelyhyvitysten ja jopa varojen keräämisen katoaminen ei joko vahingoita tai edes auttaa Teslaa, joka on EV: n kannattavien kilpailijoiden rakentaminen poistamatta mitään mittakaavaa.
“Tesla on ainoa rahankeräys”, sanoi Stifelin toimitusjohtaja Stephen Gengaro. “