Yhdysvaltain presidentti Donald Trump tapasi Kiinan presidentin Xi Jinpingin kahdenvälisen kokouksen alussa G20 -huippukokouksessa Osakassa, Japanissa 29. kesäkuuta 2019.
Kevin Lemarque |
Koska miljardööriteknologian johtaja Elon Musk on kiireinen tekemään syviä leikkauksia Yhdysvaltain hallitukselle, kun Trumpin hallinto katkaisee liittovaltion työvoiman, yksi yrityksistä, jotka auttoivat häntä rakentamaan varallisuutta, on saavuttanut uuden virstanpylvään Kiinassa.
Muskin sähköautojen valmistaja Teslalla on nyt kaksi tilaa Shanghaissa. Gigafactory -ohjelman, ensimmäisen Teslan ensimmäisen tuotantokeskuksen kanssa, Yhdysvaltojen ulkopuolella, viime kuussa avattu uusi 200 miljoonan dollarin jättiläinen akkutehdas on ratkaisevan tärkeä Muskin jatkuvalle menestykselle Kiinassa ja sen ulkopuolella.
Gigafactorylla on noin 2 Teslasia maailmassa, noin miljoona autoa vuodessa. Kiinan markkinoille tuottamisen lisäksi se vie autoja Eurooppaan ja muille Aasian alueille, vaikka sitä ei ole vielä viety Yhdysvaltoihin.
Muskin autojen uskotaan auttavan Kiinaa luomaan sähköajoneuvoteollisuuden, joka johtaa nyt maailmaa. Vastineeksi Kiinasta on tullut Teslan suurimpia markkinoita Teslan ulkopuolella
“Kiina on ehdottomasti Teslan menestystarinan ytimessä”, sanoi San Diegon konsultointipalvelun Dunne Insightsin toimitusjohtaja Michael Dunne. “Ota Kiina pois tieltä, meillä on täysin erilainen Tesla.”
Se on ongelma.
Muskin yhteistyössä hallituksen tehokkuusosaston (tai käytännön) avulla hän on vaikuttanut valtavasti Yhdysvaltain hallitukseen, vaikka hän säilyttäisi valtavia taloudellisia etuja Kiinassa, jota Yhdysvallat pitää tärkeimpänä strategisena kilpailijana.
Musk otti Trumpin neuvonantajan roolin ja tapasi Kiinan vanhempia johtajia, mukaan lukien ulkoministerit, missä hän tapasi vanhemmat johtajat ja sitä pidetään siten potentiaalisena siltana maailman kahden suurimman talouden välillä. Mutta ei ole selvää, kenen etu on.
“Olisi hämmästyttävää, jos Peking ei usko, että se on hieno lahja”, kertoi New Yorkissa sijaitsevan tutkimusyrityksen Strategic Riskin toimitusjohtaja Isaac Stone Fish.
Teslan pomo Elon Musk (L) matkusti Shanghain pormestarin Ying Yongin kanssa edelläkävijaseremoniassa Shanghain Teslan tehtaalla 7. tammikuuta 2019.
str | afp | getty -kuvat
“Peking on jo kauan käytetty käyttämään ystäviä, kiinalainen tekninen termi” hyödyllinen idiootti “,” Stone Fish sanoi. “Peking on hyvin tottunut käyttämään Elon Muskin kaltaisia ihmisiä. “
Vaikka Muskia arvostetaan laajalti Kiinassa, hänen kohtalonsa voi myös siirtyä nopeasti, jos Yhdysvaltojen ja Kiinan suhde ja yleisö alkavat yhdistää hänet Trumpin hallintopolitiikkaan.
Valkoinen talo, kuvernööri ja Tesla eivät vastanneet kommenttipyyntöihin.
Valkoinen talo sanoi, että Muskin kustannusleikkausaloitteella ei ole mitään tekemistä Yhdysvaltojen ulkopolitiikan kanssa, kun taas Washingtonin Kiinan suurlähetystö sanoi, että Yhdysvaltain yritysyhteisö on jo pitkään ollut “vakaa voima” Yhdysvaltain ja Kiinan suhteissa.
“Olemme tyytyväisiä Yhdysvaltain yrityksiin jatkamaan sijoittamista ja kehitystä Kiinassa, aktiivinen rooli ja edistämme vakaata, kohtuullista ja kestävää Kiinan suhteita”, suurlähetystön edustaja Liu Pengyu sanoi lausunnossaan.
Keskeiset markkinat
Musk mursi Gigafactory -kentän tammikuussa 2019, jolloin Tesla oli ensimmäinen ulkomainen autovalmistaja, jolla on tehdas ilman kiinalaista kumppania Kiinassa.
Kymmenen kuukautta myöhemmin liikemiehet haluavat kutsua “China Speed”.
Kiinan osuus on nyt yli kolmasosa Teslan maailmanlaajuisesta myynnistä. Yli 657 000 autoa myydään täällä viime vuonna. Kesäkuusta lähtien Teslassa on 520 myymälää ympäri maata.
Kiinan markkinoiden merkityksen todistamiseksi Teslan mallista Y: n tarkistettu versio lanseerattiin Yhdysvaltojen edessä tammikuussa
Asiantuntijat sanovat, että liiketoiminnan vahvan ylläpitämiseksi Musk tarvitsee Kiinan hallituksen tukea.
“Useimmille ihmisille, jotka eivät asu Kiinan sisällä, on vaikea ymmärtää sääntelyviranomaisia”, Dunn sanoi. “Sinä haet lisenssiä Yhdysvalloissa tai Euroopassa ja päädyt lisenssiin tai lisenssiin. Kiinassa se on massiivinen neuvottelu.”
Tesla kohtaa kiinalaisten sähköajoneuvojen valmistajien tehostettua kilpailua, se käynnisti viime kuussa ohjelmistopäivityksen, jonka tavoitteena oli jäljitellä tiiviisti Yhdysvaltojen täydellisiä itse ajavia ominaisuuksiaan Yhdysvalloissa
Teslan FSD -ohjelmistoa ei ole hyväksytty Kiinassa.
Siksi Musk on ratkaisevan tärkeä armossa Pekingissä, varsinkin kun hänen yrityksensä vastustaa Trumpin hallinnon työtä Yhdysvalloissa, Euroopassa ja muualla.
“Peking voi päättää kieltää Teslan. He voivat suorittaa erilaisia tutkimuksia Teslasta kotona”, Stone Fish sanoi. “
Tämä voisi selittää miksi hän on suhteellisen hiljainen Pekingin esiintymisestä, koska Musk puhuu näkemyksissään poliittisista näkemyksistä esimerkiksi Saksassa, Kanadassa ja Brasiliassa.
“Musk oli erittäin lempeä, kun se oli Kiinassa. Se oli uskomatonta”, Stonefish sanoi.
“Hänen haluttomuutensa kritisoida Kiinaa tai mitä tahansa, joka voidaan tulkita negatiiviseksi puolueelle, on vieläkin paljon heikompi kuin kiinalaiset yrittäjät”, hän sanoi.
Alun perin tukenut heitä, Musk vastusti kiinalaisia sähköajoneuvoja Yhdysvaltain tariffeja.
“Tesla ja minä emme vaadi näitä tariffeja”, hän kertoi CNBC: lle Pariisin teknologiakonferenssissa toukokuussa (Yhdysvaltain sähköautot eivät sovellu Teslalle, koska siinä ei ole myytäviä autoja Yhdysvalloissa)
5. syyskuuta 2023, asiakas Tesla -myymälässä Shanghaissa, Kiinassa.
Costfoto |
Musk esitti myös suotuisat kommentit Kiinan asemasta Taiwanissa, saaren demokratiassa, jota hallitsi Peking, väittäen olevansa sen alue ja sanoi, että se oli päättänyt saada hallinnan, vaikka se tarkoittaisi voimankäyttöä.
“Tämä on väistämätöntä”, hän kertoi CNBC: lle vuonna 2023.
Kiinalaiset virkamiehet kiittivät tällaisia kommentteja ja tuomitsivat Taiwan, joka hylkäsi Pekingin suvereniteettivaatimukset.
Jotkut ihmiset ajattelevat, että Muskin intohimoinen suhde Kiinan hallitukseen voi olla siunaus suhteillemme Kiinaan.
“Elon Musk voi pelata joitain aktiivisia, rakentavia ketjurooleja tämän vaikean ajan Kiinan ja Yhdysvaltojen yhdistämiseksi, etenkin Trumpin kanssa”, sanoi Wang Yiwei, Kiinan Renminin yliopiston kansainvälisen asioiden yhdistyksen johtaja Pekingissä.
Toiset ovat nähneet enemmän potentiaalisia palkintoja, mukaan lukien Yhdysvaltain lainsäätäjät. Viime kuussa Kiinan parlamentin vaalikomitean republikaanien ja demokraattisten johtajien varoitti, että Peking voisi yrittää käyttää Muskia huijaamaan Trumpia hyväksymään suotuisampia politiikkoja.
Komitean puheenjohtaja R-Mich. “Uskon, että CCP yrittää hyödyntää kaikkia mahdollisuuksia”, edustaja John Moolenaar sanoi Brookings Agency -tapahtumassa Washingtonissa viime kuussa.
“Etsitkö ihmiset sitä? Varmista, että hänen kaistansa ei vaikuta Kiinan politiikkaan? Uskon, että näin on.”
Komitea sijoittui jäseneksi D-ILL. Tasavallan edustaja Raja Krishnamoorthi sanoi, että Kiinan viranomaiset “ehdottomasti” näkevät myskin “omaisuutensa, omaisuuden, tavan ohittaa Trumpin hallinnon virkamiehet, jotka eivät ole liian ystävällisiä Kiinaan, kuten ulkoministeri Marco Rubio ja kansallisen turvallisuuden neuvonantaja Mike Walz.
“Toivon, että presidentti kuuntelee erittäin huolellisesti kaikkia”, Krishnamoorthi sanoi samassa tapahtumassa.
Jopa Muskin kiinalaiset työntekijät ovat epävarmoja Muskin kasvavasta roolista Washingtonissa.
“Liikemiehenä hänen tulisi keskittyä liiketoimintaansa”, sanoi Teslan tehdastyöntekijä Shanghaissa, joka tunnetaan vastatoimenpiteestä. “Ammattilaiset tulisi käsitellä hallitusasioita.”