American Airlines Airbus A319 -lentokone lähtee Ronald Reagan Washingtonin kansallisen lentokentän lennonjohtotornin ohi Arlingtonissa, Virginiassa, 11. tammikuuta 2023
Saul Loeb | AFP | Getty -kuvat
Elon Musk kertoi torstaina lähettävänsä StarLink -satelliitti -Internet -terminaalit liittovaltion ilmailuhallinnolle sanoen ilman todisteita, että nykyinen tekniikka aiheuttaa lentomatkaturvallisuutta.
Presidentti Donald Trumpin miljardööri ja ylin neuvonantaja, jonka tehtävänä on vähentää kustannuksia koko liittohallituksessa, lähetti vaatimukset hänen sosiaalisen median alustalleen X.
Major Airlinesin johtajat kertoivat CNBC: n torstaina, että he eivät näe lentomatkaturvallisuuden riskiä FAA: n tekniikan vuoksi.
FAA, joka säätelee Muskin yritystä SpaceX: tä, ei kommentoinut heti, mutta aiemmin tällä viikolla sanoi, että se on testannut Starlink Technology -tapahtumaa Atlantic Cityssä, New Jerseyssä ja Alaskassa. Valkoinen talo lähetti kommenttipyyntöä FAA: lle.
FAA “on harkinnut StarLinkin käyttöä aikaisemman hallinnon jälkeen lisäämään luotettavuutta etäpaikoilla, myös Alaskassa”, virasto sanoi maanantaina. “Tällä viikolla FAA testaa yhtä terminaalia laitoksessa Atlantic Cityssä ja kaksi terminaalia ei-turvallisuuskriittisissä paikoissa Alaskassa.”
Washington Post kertoi keskiviikkona, että FAA on lähellä Verizonin kanssa tekemistä sopimuksesta uuden viestintätekniikan suhteen lennonjohtoon ja sen sijaan Muskin StarLinkille.
Musk sanoi torstaina X: llä: “Verizon -viestintäjärjestelmä lennonjohtoon hajoaa erittäin nopeasti”. Verizon sanoi lausunnossaan, että “tällä hetkellä paikoillaan olevat FAA -järjestelmät johtavat L3harris eikä Verizon”. Myöhemmin hän korjasi itsensä ja sanoi, että L3Harris on vastuussa “nopeasti heikentyvästä” järjestelmästä.
L3Harris ei palauttanut heti kommenttipyyntöä.
Verizon kertoi työskentelevänsä vanhemman lennonjohtotekniikan korvaamiseksi.
“Yrityksemme pyrkii rakentamaan seuraavan sukupolven järjestelmän FAA: lle, joka tukee viraston tehtävää turvalliselle ja turvalliselle lentomatkalle”, Verizon sanoi lausunnossaan. “Olemme alussa monivuotisessa sopimuksessa vanhentuneiden, vanhojen järjestelmien korvaamiseksi. Tiimimme ovat työskennelleet FAA: n teknologiatiimien kanssa ja ratkaisumme on valmis lähetettäväksi. Jatkamme yhteistyötä FAA: n kanssa sen nykyaikaistamistavoitteiden saavuttamiseksi.”
Musk ei vastannut heti kommenttipyyntöön.
Jotkut demokraattien lainsäätäjät ovat herättäneet huolta Muskin roolista Trumpin hallinnossa ja samalla pyrkinyt tarjoamaan tekniikkaa yhdelle hänen sääntelyviranomaistaan.
“Vaikka tuen pyrkimyksiä nykyaikaistaa lennonjohtojärjestelmäämme ja parantaa ilmailuturvallisuutta, tämä päätös herättää eturistiriitoja, kun otetaan huomioon Elon Muskin kaksinkertainen asema SpaceX: n ja laaja-alaisen roolin pääjohtajana ja laaja-alaisena roolissa”, kirjoitti keskiviikkona Chris Rocheleau, toimitettu Ed Markey, D-Mass.
Toiset ovat herättäneet hälytyksiä sen jälkeen, kun Trumpin hallinto lomautti satoja FAA: n työntekijöitä, vaikka he eivät sisällä lennonjohtajia.
“Ainakin meidän on tiedettävä, miksi tämä äkillinen vähentäminen oli välttämätöntä, minkä tyyppistä työtä nämä työntekijät tekivät, ja millainen analyysi FAA suoritti-jos sellaista on varmistaa, että tämä ei vaikuta haitallisesti turvallisuuteen, lisää lentoviiveitä tai vahingoittaa FAA: n operaatioita”, senaattori Tammy Duckworth, D-ill, kirjoitti Rocheleaulle 19. helmikuuta 19.
FAA on sanonut, että se on säilyttänyt henkilöstön “, joka suorittaa turvallisuuskriittisiä toimintoja. FAA ei kommentoi jatkuvaa sertifiointityötä”.
Lentoyhtiöt ovat vuosien ajan vaatineet lennon nykyaikaistamista. Operaattorit ovat jo pitkään valittaneet siitä, kuinka vanhemmat järjestelmät eivät ole pysyneet alan tarpeiden kanssa, mikä johtaa lentoviiveisiin, jotka maksavat sekä matkustajille että operaattoreille. Lentomatkojen kysyntä osui ennätyksiin pandemian jälkeen.
“Kuljettajat ovat tehneet merkittäviä muutoksia ja merkittäviä investointeja tekniikoihin, operaatioihin, tuotteisiin ja ihmisiin”, Yhdysvaltain suurten lentoliikenteen harjoittajien edustavan Amerikan Airlines sanoi torstaina. “Hallituksen on tehtävä sama järjestäytyneellä ja oikea -aikaisella tavalla.”
Muskin kommentit lentoturvallisuusvirheistä, jotka eivät sisältäneet todisteita, tulevat viime kuukauden kohtalokkaan törmäyksen jälkeen American Airlinesin alueellisen suihkukoneen ja armeijan Black Hawk -helikopterin välillä, joka tappoi kaikki 67 ihmistä kahdella lentokoneella. Se päättyi ennennäkemättömän lentomatkaturvallisuuden ajan Yhdysvalloissa, mikä merkitsi maan ensimmäistä kuolemaan johtavaa matkustajayhtiön onnettomuutta vuodesta 2009 lähtien ja surkein vuodesta 2001.
Viime viikolla yli tusina ilmailuteollisuusryhmää ja ammattiliittoja kehottivat lainsäätäjiä hyväksymään “hätärahoituksen” lennonvalvonnan nykyaikaistamiseen ja henkilöstöön.