Teslan toimitusjohtaja Elon Musk seurasi presidentti Donald Trumpin puhetta Washingtonin Valkoisen talon ulkopuolella sijaitsevan tiedotusvälineiden kanssa 11. maaliskuuta 2025.
Kevin Lamarque |
Kaksi yritystä, joita johtaa miljardööri kuvernööri Elon Musk – SpaceX ja Tesla – Kirje, joka lobbaa Yhdysvaltain kaupan edustajaa Trumpin hallinnon tariffipolitiikasta, on toimitettu.
Mutta kahdella yrityksellä on erilaisia tietoja Yhdysvaltain kaupan edustajasta Jamieson Greeristä.
Sähköautojen valmistaja Tesla varoitti tariffien ja muiden Yhdysvaltain valmistettujen tuotteiden asettamien tariffien vastatoimenpiteistä.
SpaceX valittaa, että Starlink Internet -satelliittipalvelujen toimintakustannukset ovat lisääntyneet ulkomailla kaupan esteiden kautta, kun taas ulkomaiset kilpailijat eivät kohtaa tällaisia kustannuksia Yhdysvalloissa.
Kirjeet tehtiin Musk valvomalla ns. Hallintoministeriötä, pyrkimyksiä vähentää liittovaltion menoja ja leikata ne presidentti Donald Trumpin pyytämällä.
Samaan aikaan Trump asetti vakavia tariffeja Kiinaan, Meksikossa ja Kanadassa, ja Kiina ja Kanada ampuivat taaksepäin vastatoimenpiteillä.
Nämä kirjeet ovat yli 700 kirjettä, joita kaupan edustajan toimisto on toistaiseksi saanut vastauksena julkisiin kommentteihin “muiden maiden epäreilusta kauppakäytännöstä”. Vastaukset lähetetään julkisiin tapaustiedostoihin.
Presidentti Donald Trumpin nimitys Yhdysvaltain kaupan edustajalle Jamieson Greer todisti senaatin rahoituskomitean vahvistuskuulemisessa Dixonin senaatin toimistorakennuksessa 6. helmikuuta 2025.
Tom Williams | CQ-Roll Call, Inc. | Getty -kuvat
Tesla rohkaisi häntä “harkitsemaan tiettyjen ehdotettujen toimien loppupään vaikutuksia kohtuuttomien kaupankäyntien käsittelemiseksi”.
“Vaikka Tesla tunnustaa ja tukee reilun kaupan merkitystä, USTR: n arvioinnin mahdollisista epäoikeudenmukaisten kaupan korjaamiseksi tulisi ottaa huomioon myös Yhdysvaltain vienti”, kirjeessä todettiin.
“Kun muut maat reagoivat Yhdysvaltain kauppatoimiin, Yhdysvaltojen viejiin vaikuttaa pääosin suhteettomasti.”
Tesla totesi, että “aiemmat erityiset Yhdysvaltain tariffitoimenpiteet (1) kasvattivat Teslan Yhdysvalloissa tuotettujen ajoneuvojen kustannuksia ja (2) samojen ajoneuvojen kustannukset Yhdysvalloista vietettyjen kustannusten, mikä johti Yhdysvaltain valmistajien alhaisempaan kansainväliseen kilpailukykyyn.”
“USTR: n tulisi tutkia tapoja välttää nämä sudenkuopat tulevissa toimissa”, kirje sanoi.
“SpaceX sanoi, että Yhdysvaltain hallituksen tulisi pyrkiä tukemaan Yhdysvaltain johtamista, SpaceX sanoi Greerille.”
Kirjeessä todettiin, että yhtiön on maksettava ulkomaisten hallitusten StarLink -satelliittilaitteiden, jotka pääsevät spektriin ja tuontitariffit, sekä muut kulut, jotka “lisäävät merkittävästi käyttökustannuksia näissä maissa”.
“Muutamassa maassa maksettu tuontivero on merkittävää nousua StarLink -tuotteissa näissä maissa, vaikka Yhdysvallat ei ole pääosin vastuussa vastaavista ulkomaisista tuotteista, jotka on tuotu Yhdysvalloissa”, kirjoitti SpaceX: n maailmanlaajuisten kaupallisten ja hallitusasioiden vanhempi johtaja Mat Dunn.
“Kuten presidentti Trump on huomauttanut muilla osastoilla, tämä on merkittävä haitta Yhdysvaltain yrityksille”, Dunn kirjoitti.
Tesla ja SpaceX eivät vastanneet välittömästi CNBC: n kommenttipyyntöön sen kirjeestä.