
EasyJet keskiviikkona kertoi tienaavansa 3,59 miljardia puntaa (4,5 miljardia dollaria) veloittaa matkustajilta lento- ja lomalisämaksuja, kuten ylimääräisiä matkatavaroita, koko vuoden lokakuussa, kun halpalentoyhtiön toimitusjohtaja kritisoi Espanjan äskettäistä sakkoa käytännöstä.
EasyJet-konserni, johon kuuluu lentoyhtiö ja pakettimatkantarjoaja, sanoi, että liitännäistulot, jotka voivat sisältää ylimääräisen matkatavarakorvauksen, istumapaikan valinnan, etuoikeuslennolle pääsyn ja ateriat lennolla, kasvoivat 22 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Lentoyhtiösegmentin liitännäistulot nousivat 13 prosenttia kaikkien aikojen ennätykseen, 2,46 miljardiin puntaa.
Monet lentoyhtiöt ovat vähentäneet lentohintojaan viime vuosina ja luottaneet siihen, että ne lunastavat enemmän yksittäisistä lisäosista, koska kilpailu erittäin edullisista perushinnoista kovenee.
Espanjan kuluttajaoikeuksien ministeriö myönsi viime viikolla viidelle halpalentoyhtiölle – mukaan lukien easyJet, Norwegian, espanjalainen Vueling ja irlantilainen Ryanair – seuraamuksia “väärinkäytöksistä, kuten käsimatkatavaroiden lisämaksusta tai viereisten paikkojen varaamisesta huollettavien henkilöiden mukana”. EasyJet sai 29 miljoonan euron sakot.
“Olemme täysin eri mieltä siitä, mielestämme se on täysin vastoin eurooppalaista lakia ja eurooppalainen laki voittaa sen”, easyJetin toimitusjohtaja Johan Lundgren kertoi CNBC:n “Squawk Box Europe” -ohjelmassa keskiviikkona.
“On erittäin epäreilu ajatus, että sinun ei pitäisi pystyä tarjoamaan tuotteita ja palveluita niille ihmisille, jotka haluavat käyttää sitä. Kolmannes asiakkaistamme päättää olla ostamatta mitään lisälaitteita, joten miksi heidän pitäisi välittää kustannuksista jostakin, jonka joku muu on valmis maksamaan?”
Hän lisäsi: “Se on hyvä asia asiakkaille ja pitää hinnat alhaisina.”
Espanjan lentoyhtiöiden liitto (ALA), Ryanair, Norwegian ja easyJet kritisoivat viime viikolla sakkoja ja sanoivat kiistävänsä ne.
Espanjan kuluttajan oikeuksien ministeriö syytti lentoyhtiöitä myös “suhtamattomista ja väärinkäytöksistä” lippujen tulostamista koskevista maksuista sekä hintatietojen jättämisestä pois tai jättämättä selventämään verkkosivuillaan – kiistanalaisia käytäntöjä, jotka ovat myös yleistyneet viime vuosina.
Käsimatkatavaroiden mittamittari seisoo Easyjet Plc:n lähtöselvitysalueen vieressä Stanstedin lentokentällä, jota operoi Manchester Airports Group (MAG), Lontoossa, Isossa-Britanniassa keskiviikkona 7. elokuuta 2013.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
EasyJet raportoi keskiviikkona koko vuoden voitosta ennen veroja 610 miljoonaa puntaa, mikä vastaa analyytikoiden odotuksia ja kasvoi 34 % edellisvuodesta.
Lundgren kertoi CNBC:lle, että kesän ennätystulos ja vähentyneet tappiot viime talvena olivat parantaneet suorituskykyä “hiljaisen vahvan” kysynnän tukemana.
“Kuluttajat kaikkialla Euroopassa asettavat todella etusijalle matkustamisen ja lomat”, hän sanoi.
EasyJetin osake nousi 2,5 % klo 9.13 Lontoossa.
Tulokset syntyivät sen jälkeen, kun kilpailija Ryanair laski puolivuotisvoittojaan 18 prosenttia, kun matkustajamäärät nousivat, mutta hinnat laskivat. Lentoyhtiö sanoi, että yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja ilmoitti kulutuspaineista, online-matkatoimistojen varausten laskusta ja toistuvista toimitusviiveistä Boeing kaikki painoi suorituskykyä.
Ryanair on Boeingin vaikeuksissa olevan B737-Max-koneen suuri asiakas, joka on kärsinyt pitkistä toimitusviiveistä, mikä on pakottanut useat lentoyhtiöt tarkistamaan kasvusuunnitelmiaan.
Molemmat lentoyhtiöt, jotka keskittyvät lyhyen matkan lentoihin ympäri Eurooppaa, ovat palanneet kannattavuuteen viime vuosina kärsittyään vastatuulen tulvasta koko Covid-19-pandemian aikana.
Korjaus: Tämä tarina on päivitetty vastaamaan yhtiön tuloksia julkistettiin keskiviikkona.