Stellantis-työntekijä töissä uudessa hybridi- ja PHEV Vehicles Stellantis Groupin eDCT-kokoonpanotehtaassa 10. huhtikuuta 2024 Torinossa, Italiassa.
Stefano Guidi | Getty Images Uutiset | Getty Images
Auto jättiläinen Stellantis raportoi torstaina 27 %:n laskun kolmannen vuosineljänneksen nettotuloissa, mutta sanoi edistyvänsä operatiivisten ongelmien, kuten Yhdysvaltojen varastojen, käsittelyssä.
Hollantilainen yritys, joka omistaa kotimaisia nimiä, kuten Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler ja Peugeot, kertoi, että heinä-syyskuun nettotulot olivat 33 miljardia euroa (35,8 miljardia dollaria). Analyytikot odottivat kolmannen vuosineljänneksen nettoliikevaihdon olevan 36,6 miljardia euroa LSEG:n laatiman konsensuksen mukaan.
Yritys selitti pudotuksen ensisijaisesti “alhaisemmilla toimituksilla ja epäsuotuisalla yhdistelmällä sekä hinnoittelu- ja valuuttakurssivaikutuksilla.”
Se sanoi, että se aikoo toimittaa noin 20 uutta mallia tänä vuonna ja lisäsi, että se edistyi hyvin paisuneiden varastojen leikkaamisessa, erityisesti Yhdysvalloissa.
Sen kokonaisvarastot laskivat 129 000 yksiköllä tammi-syyskuussa 1,3 miljoonaan. Autovalmistaja huomautti, että Yhdysvaltojen jälleenmyyjien varastoa leikattiin 80 000 yksiköllä kesäkuun 30. ja keskiviikon välisenä aikana. Stellantis sanoi, että se saavuttaa tavoitteensa supistaa Yhdysvaltain osakkeita 100 000 yksiköllä marraskuun loppuun mennessä.
Stellantisin talousjohtaja Doug Ostermann myönsi, että neljännesvuosittainen tulos oli “alle potentiaalimme”, mutta sanoi, että Yhdysvaltojen varastoja oli “vähennetty mielekkäästi” ja niiden oli määrä saavuttaa yhtiön tavoitteet.
“Euroopassa tiukat laatuvaatimukset viivästyttivät tiettyjen suurten volyymien tuotteiden käynnistämistä, mutta haasteiden ratkaisemisen edistyessä hyödymme pian merkittävästi laajentuneesta ulottuvuudesta, jonka sukupolvien uusi tuoteaalto tuo vuoteen 2025 ja sen jälkeen”, hän sanoi lausunnossaan torstaina.
Transatlanttinen autonvalmistaja antoi voittovaroituksen syyskuun lopulla, leikkaaen vuotuista ohjeistustaan ”globaalin teollisuuden dynamiikan” heikkenemisen ja Pohjois-Amerikan suorituskykyongelmien korjaamiseen liittyvien toimenpiteiden laajentamisen vuoksi.

Milanossa listatut Stellantisin osakkeet, jotka ovat pudonneet yli 42 % vuoden alusta, nousivat 1 % torstaiaamuna. Jefferiesin analyytikot ilmoittivat, että autonvalmistajan nettotulot Euroopassa ylittivät 14 prosenttia odotuksista.
Amerikkalaiset automerkit Jeep, Ram, Dodge ja Chrysler ovat kamppailleet eurooppalaisen omistajansa alaisuudessa. Kaikista Yhdysvaltojen merkeistä Stellantisilla on Cox Automotiven mukaan suurimpia ajoneuvovarastoja jälleenmyyjien erissä, mikä viittaa siihen, että tuotteiden kysyntä on alhaisempaa.
Stellantis haastaa tällä hetkellä United Auto Workersin oikeuteen lakkouhkauksista, mikä lisää pitkän taistelun autonvalmistajan ja amerikkalaisen ammattiliiton välillä CNBC:n raportin mukaan.
Kuten monet autoteollisuudessa, Stellantis on taistellut täydellisen haasteiden myrskyn kanssa tiellä kohti täydellistä sähköistämistä, mukaan lukien sähköajoneuvojen (EV) maailmanlaajuisen kysynnän horjuminen ja Kiinan kilpailu.
Eurooppalaisiin autonvalmistajiin kohdistuva paine kasvaa entisestään ensi vuonna, kun päästövähennystavoitteet astuvat voimaan. Tätä taustaa vasten autonvalmistajat ovat äskettäin tuoneet markkinoille joukon edullisia sähköautomalleja, jotka ovat hyvin tietoisia tarpeesta lisätä myyntiä.
-CNBC:n Robert Ferris osallistui tähän artikkeliin.