Espanjalaisen ruoanlaiton pullot ja ylimääräiset neitsytoliiviöljybrändit Carbonell nähdään myytävänä supermarketissa.
SOPA -kuvat | Lightrocket | Getty -kuvat
Espanjan Deoleo, maailman suurin oliiviöljyntuottaja, sanoo Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin uhka asettaa 30 prosentin tariffit tuonnista Euroopan unionista voisivat johtaa Yhdysvaltain kuluttajien korkeampiin hintoihin – samoin kuin rajoitetun pääsyn superruoan niitteihin.
Trump on uhannut nostaa tariffeja 27-jäsenisessä ryhmässä 1. elokuuta alkaen, mikä merkitsisi jyrkän hyppyn nykyisestä 10 prosentin velvollisuudesta.
EU on jo pitkään sekoittanut pääsemään kauppasopimukseen Yhdysvaltojen kanssa ja harkitsee sen vaihtoehtoja ennen Trumpin määräaikaa, mukaan lukien vastatoimenpiteet.
Valtavat epävarmuuden siitä, voivatko Yhdysvallat ja EU tehdä sopimusta tulevina päivinä, vaikka Yhdysvaltojen ja Japanin välinen kehyssopimus on herättänyt läpimurron toiveita.
Deoleo, kotitalouksien oliiviöljybrändien, kuten Bertollin ja Carbonell, valmistaja, kertoi CNBC: lle, että Trumpin hallinnon kauppatoimenpiteillä voi olla vaikutusta amerikkalaisiin kuluttajiin, etenkin kun otetaan huomioon Yhdysvaltain tuotanto.
“On syytä huomata, että noin 95% Yhdysvalloissa kulutetusta oliiviöljystä tuodaan, joten tällaiset politiikat vaikuttavat loppukäyttäjiin”, Deoleon toimitusjohtaja Cristóbal Valdés kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Espanjalainen yritys sanoi, että Yhdysvaltojen osuus kokonaistuloistaan on yli neljännes, mikä tekee siitä strategisesti tärkeät markkinat.
Oliiviöljyn tuottajien yhdistyksen mukaan noin 40 000 hehtaaria (16 187 hehtaaria) oliivia istutetaan yksinomaan Yhdysvalloissa oliiviöljyn tuotantoon.
Vertailun vuoksi EU: n tiedetään olevan johtava oliiviöljyn tuottaja, kuluttaja ja viejä, ja noin 4 miljoonaa hehtaaria (9,88 miljoonaa hehtaaria) on omistettu oliivipuiden viljelyyn koko alueella.
Suurin osa maailman oliiviöljyn tarjonnasta on peräisin Välimereltä, ja Etelä -Euroopan maat, kuten Espanja, Italia ja Kreikka maailman johtavien arvokkaan hyödykkeen johtavien tuottajien keskuudessa.
Erityisesti Espanja on EU: n suurin oliiviöljyn tuottaja ja globaali viite hintoihin.
Oliiviöljyn saatavuutta ‘ei pidä rangaista’
Deoleon Valdés kertoi, että yritys aikoo kasvattaa viestinnän, markkinoinnin ja kuluttajien sitoutumispyrkimyksensä varmistaakseen, että oliiviöljy pysyy arjen katkelmana.
“Institutionaalisen vuoropuhelun lisäksi vahvistamme arvoehdotusta Yhdysvalloissa kuluttajien tietoisuuskampanjoiden avulla oliiviöljyn eduista ja uudistetusta sitoutumisesta tuotemerkkeihimme – etenkin Bertolliin, joka edustaa nykyään amerikkalaisten kuluttajien luottamusta ja johdonmukaisuutta”, Valdés sanoi.
Työntekijät työskentelevät Molfetta -maaseudulla Italiassa, 24. lokakuuta 2024, oliivin sadon aikana.
Nurphoto | Nurphoto | Getty -kuvat
Deoleon toimitusjohtaja kertoi myös, että oliiviöljyntuottaja pitää edelleen kaikkien strategisten vaihtoehtojen avoimina, kun taas logistiikan ja toimitusketjun parannukset reagoidaan eri markkinaskenaarioihin.
“Taktisten päätösten lisäksi tärkein prioriteettimme on kuitenkin suojella amerikkalaisten kuluttajien pääsyä heidän terveydelle välttämätöntä elintarvikkeita. Oliiviöljyn saatavuutta ei pidä rangaista – sitä tulisi edistää”, Valdés sanoi.
Kun Yhdysvaltain EU: n tavaroiden tariffit tulivat voimaan huhtikuun alussa, hyödyketietoyrityksen Exnaan analyytikot varoittivat, että Yhdysvaltain oliiviöljyn tuonnin vähentymisellä voi olla “vakavia vaikutuksia” globaaleille markkinoille.
He mainitsivat markkinoiden toimijoiden sanomalla, että tällainen muutos voisi luoda EU: n toimituslaitoksen, mikä johtaa entisestään hintapaineeseen ja tuottajien keskuudessa tehostamiseen.
Se ei ole vain oliiviöljy viejät, joita Trumpin viimeisimmät tariffirat ovat ryöstäneet. Irlantilaiset viskiyritykset, italialaiset juustovalmistajat ja ranskalaiset viinintuottajat ovat niiden joukossa, jotka ovat äänestäneet hälytyksen mahdollisista vaikutuksista.