27. heinäkuuta 2022 auto, joka oli varustettu DeepRoute.ai-itseajautumisjärjestelmällä Alibaballa, ajoi Shenzhenin kaduilla Guangdongin maakunnassa Kiinassa.
David Cotton |
PEKING – Itseohjautuvia järjestelmiä kehittävä kiinalainen startup Deeproute.ai ilmoitti tiistaina, että se on varmistanut 100 miljoonan dollarin rahoituksen nimettömältä autonvalmistajalta ja korostaa läheistä suhdettaan siruvalmistajaan. NVIDIA.
Pitchbook-tiedot osoittavat kiinalaisia yrityksiä Great Wall Motors Johda investointi.
DeepRoute.ai:n toimitusjohtaja Maxwell Zhou kertoi toimittajille mandariinikiinaksi tiistaina, että rahoituksen saaminen on erittäin vaikeaa, etenkin valtiosta riippumattomilta kanavilta (kääntäjä CNBC).
Startupilla on myös “syvä yhteistyö” Nvidian kanssa, Zhou sanoi ja totesi “syvälliset keskustelut” siruvalmistajan toimitusjohtajan Jensen Huangin kanssa.
Tämän vuoden maaliskuussa Zhou piti puheen “Massatuotettujen autonomisten ajoratkaisujen kaupallistaminen” Nvidian tiiviisti seuratussa GTC AI -konferenssissa.

Shenzhenissä toimiva Deepproute sanoi, että sen nykyiset kuljettajaa avustavat järjestelmät käyttävät Nvidian Orin-siruja.
Startup lisäsi, että se on yksi ensimmäisistä yrityksistä Kiinassa, joka hankkii Nvidian uuden autoteollisuuden Thor-sirun ja julkaisee ensi vuonna uuden järjestelmän, joka käyttää sirua, joka voi käyttää enemmän visuaalisia vihjeitä monimutkaisempien ajotilanteiden hallintaan.
“Monet yritykset Kiinassa kilpailevat autonomisessa ajamisessa. Tämä on itse asiassa tekoälykilpailu”, Zhou sanoi.
Tekoälyn laskentatehon suhteen Deepproute sanoi, että sillä on omat kykynsä ja se voi kaivaa Alibabatarvittaessa. Verkkokauppa- ja pilvipalveluyritys johti 300 miljoonan dollarin investointikierrosta Deepprouteen vuonna 2021, mikä antoi startupin mukaan yli miljardin dollarin arvon vain kaksi vuotta sen perustamisen jälkeen vuonna 2019.
Yhdysvallat asetti lokakuussa 2022 laajat rajoitukset Kiinan kyvylle hankkia edistyneimpiä puolijohteita Nvidialta ja muilta amerikkalaisilta yrityksiltä. Autosirut eivät tällä hetkellä kuulu tähän luokkaan.
Nvidian on määrä julkaista 27. lokakuuta päättyneen vuosineljänneksen tulos 20. marraskuuta.
Katso Japania
Deeproute tekee tällä hetkellä yhteistyötä kiinalaisten autonvalmistajien kanssa myydäkseen Kiinassa. Yhtiö arvioi, että tänä vuonna tiellä on vähintään kolme ajoneuvoa, jotka käyttävät sen kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
Deeprouten järjestelmä toimii jo yli 20 000 autossa tiellä, Zhou sanoi. Hän ennustaa, että määrä voi kymmenkertaistua ensi vuonna.
Startup, jolla on toimistot Kaliforniassa, sanoi, että se etsii yhteistyötä ulkomaisten autonvalmistajien kanssa ja aikoo osallistua ensi vuoden Japanin autonäyttelyyn.
Tesla kilpailu
Deeproute on keskittynyt tekoälyn käyttämiseen autonomisten ajoneuvojen ajamiseen turvautumatta “teräväpiirtokarttoihin”. Tämän ansiosta ajoneuvot voivat käyttää kuljettajaa avustavaa tekniikkaa teillä, joilla näitä teknisiä parametreja ei ole vielä luotu.
Tämä on trendi autoteknologiayritysten keskuudessa, mm. Xpeng moottorit ja Huawei tavoittelevat – ja TeslaStrategia autonomisen ajamisen kehittämiseksi. Elon Muskin autoyhtiö keskittyy käyttämään kameroita ja tekoälyä ajoneuvojensa ajamisessa sen sijaan, että luottaisi vahvasti teräväpiirtokarttoihin.
Itseajavien yritysten, kuten Alphabet’s Waymon, käyttämät kartat tarjoavat autoille yksityiskohtaisia kuvia kaupungin kaduista. Mutta ne on luotava ennen kuin auto lähtee tielle, mikä voi lisätä kustannuksia.
Zhou sanoi, että yritys on erittäin innokas tuomaan Teslan “täysin autonomisen ajon” tuotteen Kiinaan. Hänen perustelunsa on, että Teslan tuotteet rohkaisevat enemmän kuluttajia kiinnostumaan kuljettajaa avustavista ominaisuuksista ja lisäävät Deeprouten näkyvyyttä alalla.
Kysyttäessä IPO-suunnitelmista Zhou sanoi, että startup ylläpitää omaa kehitysvauhtiaan, mutta toivotti tervetulleeksi uusimmat julkiset tarjoukset muilta alan toimijoilta.
Kiinalainen autonomisen ajon ohjelmistokehittäjä Wen Yuanxing Itseohjautuva taksioperaattori Pony.ai on hakenut yhdysvaltalaiseen listautumiseen Nasdaqiin viime kuussa.
Toimiala keskittyy ajoavustukseen
Kiinan autoteollisuuden yritykset etsivät yhä enemmän kuljettajaa avustavaa teknologiaa keinona pysyä kilpailukykyisinä markkinoilla.
Pony.ai ilmoitti lauantaina, että se on päässyt yhteistyösopimukseen valtion omistaman Beijing Automobile Groupin uuden energiaajoneuvo-tytäryhtiön kanssa täysin autonomisen robottaksin laajamittaisesta kehittämisestä.
Tencent Maanantaina se ilmoitti laajentavansa strategista kumppanuuttaan saksalaisen autotoimittajan Boschin kanssa työskentelemään autonomisen ajon ja teknologiaohjattujen ohjaamoiden parissa. Yhtiöt sopivat strategisesta yhteistyöstä vuonna 2020 ensimmäistä kertaa.
Selvennys: Tämä artikkeli on päivitetty vastaamaan sitä, että Deepproute on yksi ensimmäisistä yrityksistä Kiinassa, joka saa Nvidian uudet autoteollisuuden Thor-sirut.