Kiinalainen sähköajoneuvojen jättiläinen BYD ilmoitti 10. helmikuuta 2025, että se integroi DeepSeekin keinotekoiseen älykkyysmalliinsa uuden kuljettajan avustamistekniikan voimaan.
kuvakaappaus
Peking – Kiinan sähköajoneuvojen jättiläinen Bitti Yhtiön mukaan osake asetti tiistaina Hongkongin kaupan tietueen Hongkongin kaupankäynnissä Deepseekin avulla.
Osakkeet nousivat tiistaiaamuna yli 4% 345 Hongkongin dollariin (44,24 dollaria), sitten lisättiin myyntiin. Viime viikolla osake nousi lähes 21% 10. helmikuuta odotusten vuoksi.
BYD: n perustaja ja puheenjohtaja Wang Chuanfu kertoivat maanantaina myöhään, että edistyneestä älykkäästä ajamisesta tulee tavanomainen turvaominaisuus, joka on samanlainen kuin turvavyöt ja turvatyynyt.
Autonvalmistaja ilmoitti julkaisevansa “Dipilot” -tuutteisen ajojärjestelmän automaattisen alueensa piiriin, joka sisältää edullisen 69 800 dollarin auton (9 555 dollaria).
Tämä voi tehdä Kiinasta ehkä ensimmäisen Autonvaler -Automakerin Kiinassa, joka tarjoaa tällaista edistyneitä kuljettajan avustusominaisuuksia alle 70 000 dollarin autoille, Nomura -analyytikot totesivat tiistaina antamassaan raportissa. “BYD vähentää kilpailustrategiaansa viime vuoden hinnasta päivitykseen vuonna 2025”, analyytikot sanoivat.
Bide kertoi myös integroivansa keinotekoisen älykkyyden kiinalaisesta startup Deepseekistä uuden kuljettajan avustusjärjestelmän huipputekniseen versioon. Tällaiset järjestelmät käyttävät ohjelmistojen, AI: n ja kameroiden tai muiden anturien yhdistelmää ajoneuvon hallitsemiseksi minimoimalla ihmisen intervention tarpeen.
Bitti
“Deepseekin integrointi on erittäin tärkeää, koska nyt on olemassa kotoperäisestä AI-tekniikka, jonka BYD voi tarjota samat älykkäät ominaisuudet kuin se tarjoaa.”
“Tämä tuo BYD: n takaisin kuljettajan istuimelle, joka määrittää teknisten toimintojen vauhdin”, hän sanoi.
Yli kaksi vuotta sitten kiinalaiset autovalmistajat olivat jo alkaneet tarjota kuljettajan apua keinona erottua Kiinan kilpailukykyisillä sähköajoneuvojen markkinoilla. Mutta BIED -johto kertoi sijoittajille maaliskuussa 2023, että “älykkään ajamisen” suhteen, jos itsenäisiä ajoneuvoja koskeva onnettomuus on vaikea määrittää vastuuta. Mutta he huomauttavat, että edistyneellä avustetulla ajotekniikalla on potentiaalia parantaa yleistä turvallisuutta.

Bider kertoi maanantaina, että ns. Älykkäät ajoneuvot voivat parantaa liikenneturvallisuutta seuraamalla tieolosuhteita ja välttämällä vaaroja, kun taas Big Data- ja AI-mallit parantavat tekniikkaa ajan myötä.
BYD: n uudella kuljettajan avustamistekniikalla käynnistettiin yli 20 mallia maanantaina. Autonvalmistaja, joka on laajentunut nopeasti ulkomaille, ei ole sanonut mitään maailmanlaajuisesta saatavuudesta.
Tesla odottaa edelleen hyväksyntää
Vaikka useammat paikallisviranomaiset antavat enemmän autoja käyttää avustettuja ajo -ohjelmistoja tungosta kaupungin kaduilla, Kiinan kuljettajan avustaja on joutunut sääntelyrajoituksia.
Kiinalaiset aloittelijat xpeng Vuoden 2024 alkuun mennessä Xpeng sanoi, että ominaisuus oli varhainen mahdollistaja helmikuuhun 2024 mennessä, ja se oli ensin kuljettajan assister Urban Roadin kaupunkitiellä hänen kotikaupungissaan Guangzhoussa, ja laajentuen sitten vuoden 2023 alkuun Go Shenzheniin ja Shanghaihin. Yhtiön joukkomarkkinamerkki Mona julkaisi ensimmäisen autonsa elokuussa, ja sillä on joitain kuljettajan avun ominaisuuksia.
Li Auto-, Huawei Partners-, Nio- ja Xiaomi -autojen auto väittää tarjoavansa joitain kuljettajan avustusominaisuuksia, kuten automaattinen pysäköinti. Useat autovalmistajat käyttävät NVIDIA: n auto -siruja.
TeslaElon Muskin toistuvista lausunnoista huolimatta Peking-myski ei ole vielä hyväksynyt kuljettajan apua (nimeltään “täysin autonominen ajaminen”), jonka mukaan Yhdysvaltain ja Kiinan rajoitusten viivästyminen esti Teslan kehittämästä Paikallisesti yhteensopiva versio kuljettajan avustusohjelmistosta nopeasti.
Stansberry Researchin analyytikko BYD: n kilpailuetu parantaa BYD: n kilpailuetua, varoitti, että yhteistyömahdollisuus lisää mahdollisuutta, että BYD -ajoneuvot kohtaavat enemmän vaikeuksia päästä länsimarkkinoille Yhdysvaltoihin kansallisten turvallisuussyistä. “
– CNBC: n Bernice Ooi osallistui tähän raporttiin.