Boeing 737 MAX -lentokone kootaan Boeing Rentonin tehtaalla Rentonissa, Washingtonissa 25.6.2024.
Jennifer Buchanan | Afp | Getty Images
Boeing työntekijät äänestävät uudesta työsopimuksesta torstaina, mikä lisää mahdollisuutta tuhoiseen lakkoon, joka yhtiön toimitusjohtajan mukaan vaarantaisi kamppailevan lentokonevalmistajan toipumisen.
Kansainvälisen koneistus- ja ilmailualan työntekijöiden liiton ja yhtiön sunnuntaina esittämä alustava sopimus sisälsi 25 prosentin palkankorotuksia ja muita parannuksia terveydenhuoltoon ja eläke-etuuksiin. Boeing sitoutui myös rakentamaan seuraavan lentokoneensa Seattlen alueelle siirrettyään 787 Dreamlinerin tuotannon ei-ammattiliittoon Etelä-Carolinaan.
Mutta jotkut työntekijät ovat sanoneet aikovansa hylätä sopimuksen ja hakevat suurempia palkankorotuksia vedoten elinkustannusten nousuun Seattlen alueella.

Äänestys on ensimmäinen suuri testi toimitusjohtaja Kelly Ortbergille, joka kertoi keskiviikkona henkilöstömuistiossa, että hän on puhunut työntekijöiden kanssa sopimuksesta Rentonissa Washissa ja Everettissä, jossa Boeingin päätehtaat sijaitsevat.
Ortberg on hieman yli kuukauden työssään roolissaan valmistajan kärjessä, ja hänen tehtävänsä on vakiinnuttaa lentokoneiden tuotanto ja hillitä turvallisuuspuutteita ja laatupuutteita aiemmin tänä vuonna tapahtuneen ovipaneelin räjähdyksen jälkeen.
“Tiedän, että reaktio alustavaan sopimukseemme IAM:n kanssa on ollut intohimoista”, hän kirjoitti henkilöstömuistiossaan. “Ymmärrän ja kunnioitan tätä intohimoa, mutta pyydän teitä olemaan uhraamatta mahdollisuutta turvata tulevaisuutemme yhdessä menneisyyden turhautumisen takia.”
Jefferiesin ilmailu- ja avaruusanalyytikko Sheila Kahyaoglu arvioi 29. elokuuta antamassaan muistiossa, että lakon 30 päivän kassavaikutus voisi olla 1,5 miljardin dollarin osuma Boeingille, sanoen, että se “voi horjuttaa toimittajia ja toimitusketjuja”. Hän ennustaa, että alustavalla sopimuksella olisi 900 miljoonan dollarin vuotuinen vaikutus, jos se menee läpi.
Ammattiliitto, joka edustaa noin 33 000 Boeingin tehtaan työntekijää Seattlen alueella ja Oregonissa, oli pyytänyt Boeingilta noin 40 prosentin palkankorotuksia. Alustavan sopimuksen 25 prosentin korotus olisi sopusoinnussa United Auto Workers -sopimuksen kanssa viime vuonna, joka seurasi lakkoja FordGeneral Motors ja Chrysler-emoyhtiö Stellantis.
Jos Boeing-sopimus hyväksytään, se seuraisi ammattiliittojen neuvottelemia palkankorotuksia eri aloilla Hollywoodista lentoyhtiöihin.
Se olisi Boeingin työntekijöiden ensimmäinen neuvoteltu sopimus yrityksen kanssa 16 vuoteen.
“Olemme saavuttaneet kaiken, mitä voimme neuvotteluissa, lakkoa lukuun ottamatta”, IAM District 751:n presidentti Jon Holden kirjoitti jäsenille maanantaina. “Suosittelimme hyväksymistä, koska emme voi taata, että voimme saavuttaa enemmän lakossa. Mutta se on sinun päätöksesi, ja se on päätös, jota suojelemme ja tuemme kaikesta huolimatta.”
Boeing-työntekijä järjestää kyselyn, kun Boeingin tehtaan työntekijät Washingtonin osavaltiossa äänestävät siitä, antaako heidän ammattiliittolleen lakkomandaatti, kun he tavoittelevat merkittäviä palkkaetuja ensimmäisestä sopimuksestaan 16 vuoteen T-Mobile Parkissa Seattlessa, Washingtonissa, Yhdysvalloissa heinäkuussa. 17, 2024.
David Ryder | Reuters
Boeingin IAM-työntekijöiden ylin palkka nousi 57,43 dollariin tunnissa, kun uusi sopimus tulee voimaan. Jotkin elinkustannusmuutokset mukaan luettuina korotukset voivat nousta yli 42 prosenttia ammattiliiton mukaan. Boeing sanoi, että koneistajan keskimääräinen vuosipalkka on tällä hetkellä 75 608 dollaria, mikä nousisi 106 350 dollariin neljän vuoden sopimuksen päätyttyä.
Jos sopimus hylätään ja kaksi kolmasosaa työntekijöistä äänestäisi lakon puolesta, työseisaus alkaisi Washingtonin osavaltiossa perjantaina puolenyön jälkeen. Jos alle kaksi kolmasosaa äänestää lakon puolesta sopimuksen hylkäämisen jälkeen, sopimus astuu automaattisesti voimaan, ammattiliitto sanoi.
“Boeingille ei ole mikään salaisuus, että liiketoimintamme on vaikeassa jaksossa, osittain omien menneisyytemme virheiden vuoksi”, Ortberg sanoi muistiinpanossaan. “Yhdessä työskentelemällä tiedän, että voimme palata raiteilleen, mutta lakko vaarantaisi kollektiivisen toipumisemme, heikentäisi edelleen luottamusta asiakkaidemme kohtaan ja vahingoittaisi kykyämme päättää tulevaisuudestamme yhdessä.”
Äänestyspaikat sulkeutuvat klo klo 18 PT.
—CNBC:t Phil LeBeau osallistunut tähän raporttiin.