
Boeing kavensi tappioitaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja valmistautuu nostamaan kuukausituotantoa 737 Max -suihkukoneella, koska toimitusjohtaja Kelly Ortberg sanoi, että laskentaja voisi lähettää Kiinaan tarkoitettuja lentokoneita muille lentoyhtiöille kauppasotaan keskellä.
Boeing aikoo hakea liittovaltion ilmailuhallinnon hyväksyntää myöhemmin tänä vuonna lisätäkseen myydyimpien suihkukoneiden tuotantoa.
Boeing ilmoitti ensimmäisen vuosineljänneksen nettotappiosta 31 miljoonaa dollaria, mikä parannus vuotta aikaisemmin 355 miljoonan dollarin tappiosta, kun liikevaihto nousi 18% 19,5 miljardiin dollariin, hiukan ennen analyytikoiden arvioita ja Boeingin lentokonetoimitukset nousivat lähes 60%.
Yrityksen noin 2,3 miljardin dollarin käteisvara oli parannus verrattuna lähes 4 miljardiin dollariin, jota se käytti vuoden 2024 ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja se oli parempi kuin odotettiin analyytikot. Ortberg kertoi CNBC: n “Squawk on The Street” -yritykselle, että yritys on matkalla tuottamaan rahaa vuoden jälkipuoliskolla.
Boeingin osakkeet nousivat keskiviikkona 6% 172,37 dollariin.
Tulokset sisältävät vain globaalien tariffien vaikutukset 31. maaliskuuta alkaen, yritys sanoi. Valmistaja on tällä hetkellä kiinni presidentti Donald Trumpin kauppasotaan, jonka tarkoituksena on nostaa lentokoneiden ja tuontien ja materiaalien hintoja.
GE Aerospace Toimitusjohtaja Larry Culp kertoi tiistaina, että hän on tavannut Trumpin ja ehdotti Yhdysvaltain suurta viejää, joka auttaa Yhdysvaltojen kaupan alijäämää. GE, joka tekee lentokoneiden moottoreista ja Rtx sanoivat, että he odottavat, että tariffit maksavat yli miljardi dollaria tänä vuonna.
“Kun tarkkailemme tiiviisti globaalin kaupan kehitystä, vuodelta vahva alkamme yhdistettynä lentokoneiden kysyntään ja puoliksi triljoonan dollarin laskemme tuotteillemme ja palveluillemme antaa meille joustavuuden, jota tarvitsemme tämän ympäristön navigoimiseksi”, Boeingin toimitusjohtaja Ortberg sanoi keskiviikkona pidetyssä henkilöstön huomautuksessa.
Ortberg sanoi tulospuhelussa, että kysyntä on edelleen vahva lentokoneilleen ja sanoi, että yrityksen lukumäärä on yli 500 miljardia dollaria.
Yhtiö aikoo markkinoida joitain sen Boeing -suihkukoneita, jotka oli varattu Kiinan lentoyhtiöille sen jälkeen, kun kyseinen maa lopetti lentokoneensa toimittamisen Yhdysvaltojen kanssa käydyn kauppasodan takia
“Emme aio jatkaa lentokoneiden rakentamista asiakkaille, jotka eivät ota heitä”, hän sanoi.
Näin Boeing suoritti verrattuna siihen, mitä Wall Street -analyytikot LSEG: n tutkimalla ensimmäisellä vuosineljänneksellä odotettiin:
- Tappio osakekohtainen: 49 senttiä oikaistu verrattuna 1,29 dollarin tappiota odotettu
- Tulot: Odotettavissa 19,5 miljardia dollaria vs. 19,45 miljardia dollaria
Yhtiö ilmoitti osakekohtaisesti 16 sentin tappiota verrattuna 56 sentin tappioon saman vuosineljänneksen aikana vuotta aiemmin. Eläke- ja tuloveroihin liittyvien kertaluonteisten tuotteiden mukauttaminen Boeing ilmoitti, että tappio oli 49 senttiä osakkeelta.
Ortberg, joka palkattiin viime vuonna ja jonka tehtävänä oli saada valmistaja ohittamaan turvallisuus- ja valmistuskriisejä, hahmotteli edistymistä, mukaan lukien sen bestsellereiden 737 Max.
Toimitusjohtaja on viime kuukausina todennut parantuneet turvallisuus- ja valmistusprosessit Boeingin tehtaissa, kun hän yrittää ohjata yritystä useiden onnettomuuksien ohi, mukaan lukien oventulppa, joka puhalsi pakatusta lennosta tammikuussa 2024 sen jälkeen, kun 737 Max lähti Boeingin tehtaalle ilman avainpultteja. Ei ollut kuolemantapauksia tai suuria vammoja.
Viime viikolla Boeing julkaisi tulokset työntekijätutkimuksesta, joka osoitti, että vain 27% suosittelisi työskentelyä Boeingissa ja että 67% tunsi olevansa ylpeä Boeingissa työskentelystä, 91 prosentista vuonna 2013. Alle puolet työntekijöiden vastaajista sanoi, että heillä oli luottamus vanhempien johtajien kykyyn “tehdä päätöksiä, kommunikoida ohjausta ja vastata työntekijöiden esittämiin huolenaiheisiin”.
Tammikuun 2024 onnettomuuden jälkeen Boeingin on saatava hyväksyntä FAA: lta 737: n enimmäismäärän tuotannon lisäämiseksi yli 38 suihkukoneen kuukaudessa. Boeing oli tuottanut huomattavasti tämän tason alapuolella onnettomuuden jälkeen ja viime vuonna lähes kahden kuukauden liiton lakko keskeytti suuren osan yrityksen valmistuksesta.
Boeing sanoi, että kun se on vakiintunut tuotantoasteensa 38 kuukaudessa, se siirtyy 42: een, jos se saa hyväksynnän, ja lisää sitä sitten viiden kuukauden kuluessa, noin 52 kuukaudessa, noin kuusi kuukautta kunkin vaelluksen välillä.
Boeingin kaupallisen lentokoneyksikön liikevaihto nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 75% vuotta sitten 8,1 miljardiin dollariin. Toimitukset olivat jopa 130 lentokonetta 83 vuotta sitten.
“Olemme siirtymässä oikeaan suuntaan ja edistymme, kun ilmoitimme tänään ensimmäisen vuosineljänneksen 2025 tuloksemme”, Ortberg sanoi keskiviikon henkilökunnan muistiossa. “Ryhmissämme tapahtuu paljon hyvää työtä, joka saadaan lisää lentokoneita tulevaisuuden taistelijalle, ja näemme positiivisia tuloksia palautussuunnitelman neljässä avainalueessa, joka asettaa meidät loppuvuoden ja sen jälkeen.”
Boeing on keskittänyt ponnistelunsa ydinliiketoimintaansa. Se ilmoitti tiistaina myyvänsä osia digitaalisia ilmailuyrityksiään, mukaan lukien Jeppesen-navigointiyksikkö, Thoma Bravolle 10,55 miljardilla dollarilla All Cash -kaupassa.
Puolustusyksikön liikevaihto, jota on vaivannut kustannusten ylityksillä ja laatukysymyksillä, laskivat 9% ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 6,3 miljardiin dollariin, vaikka yritys sai äskettäin suuren voiton, kun Trump sai Boeingin sopimuksen Yhdysvaltain ilmavoimien aivan uuden hävittäjän suihkukoneen rakentamiseksi, nimitti F-47: n.