Boeing 737 MAX -lentokone kootaan Boeing Rentonin tehtaalla Rentonissa, Washingtonissa 25.6.2024.
Jennifer Buchanan | AFP | Getty Images
Boeing odotetaan raportoivan kolmannen vuosineljänneksen tuloksissa yli 20 prosentin liikevaihdon nousun ja pienemmän tappion viime vuodesta, kun ilmailu- ja avaruusjätti tekee toipumisaskeleita turvallisuuskriisien leimaamien vuosien jälkeen.
Boeing on valmis toimittamaan eniten lentokoneita tänä vuonna sitten vuoden 2018, ennen kuin kaksi onnettomuutta tyrmäsi sen myydyimmän suihkukoneen, Covid-pandemia iski toimitusketjuihin ja lukuisat valmistuskriisit aiheuttivat vuosia tappioita Yhdysvaltain suurimmalle viejälle.
Tässä on mitä analyytikot odottavat Boeingin raportoivan kolmannelta vuosineljännekseltä LSEG:n laatimien arvioiden perusteella:
- Tappio per osake: Odotettu 5,15 dollaria
- Tulot: Odotettavissa on 21,97 miljardia dollaria
Viime vuoden vastaavana aikana Boeingin liikevaihto oli 17,84 miljardia dollaria ja oikaistu tappio 10,44 dollaria osakkeelta.
Toimitusjohtaja Kelly Ortberg, ilmailu- ja avaruusalan veteraani, joka jäi eläkkeeltä Boeingin johtamiseen elokuussa 2024, on työskennellyt vakiinnuttaakseen valmistajan laajenevan toimitusketjun ja kassavirtaa tuottavat tuotantolinjat.
Lentoyhtiöiden asiakkaat ovat sanoneet nähneensä Boeingin parannusta, tarkemmilla toimitusennusteilla, mikä on muutos aikaisempien vuosien valituksiin verrattuna.
Vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Boeing toimitti 440 lentokonetta, kun niitä viime vuonna vastaavaan aikaan oli 291. Lentoyhtiöt ja muut asiakkaat maksavat suurimman osan koneista saatuaan ne, joten toimitustahdin lisääminen on Boeingille avainasemassa, jotta voidaan pysäyttää lähes 17 miljardin dollarin käteisvirta vuoden 2024 alusta tämän vuoden kesäkuuhun.
Viime vuoden piti olla Boeingille käännevuosi, mutta ovipaneelin räjähdys ilmassa tammikuussa 2024 johti lähes katastrofiin ja lisäsi liittovaltion valvontaa, mikä hidasti tuotantoa.
Mutta Boeing on edistynyt. Aiemmin tässä kuussa Federal Aviation Administration nosti Boeingin 737 Maxin tuotantorajan 42:een kuukaudessa 38:sta, mikä on rajoitus, joka se asetti käyttöön onnettomuuden jälkeen.
FAA sallii nyt myös Boeingin tehdä lopullisia merkintöjä joihinkin lentokoneisiinsa, mikä on merkki sääntelijän lisääntyneestä luottamuksesta.
Yritys ei ole vielä selvinnyt metsästä. Sen Max 7- ja Max 10 -versiot ja sen uusi laajarunkoinen 777X ovat vuosia jäljessä aikataulusta eivätkä ole vielä saaneet viranomaisten hyväksyntää. Ja noin 3 200 sen puolustusyksikön työntekijää, jotka valmistavat F-15-hävittäjiä ja ohjusjärjestelmiä, ovat olleet lakossa kesästä lähtien, koska osapuolet eivät ole vielä päässeet uuteen sopimukseen.
Tämä on uutinen. Tarkista päivitykset.
