Konseptiauto osoittaa Qualcommin autoteknologian. Auto oli esillä Qualcomm -osastolla Münchenin IAA -mobiilinäyttelyssä 9. syyskuuta 2025.
Arjun Kharpal | CNBC
Qualcommin autonominen ajotekniikka ja Bmw Yhdysvaltain sirujätin toimitusjohtaja kertoi CNBC: lle, että sen odotetaan herättävän kiinnostusta muilta autovalmistajilta, jotka haluavat lisensoida järjestelmän.
Nämä kommentit korostavat, kuinka suuret älypuhelinten sirujen pelaajat levittävät yrityksensä uusille alueille, kun taas autot ovat nopeimmin kasvavia alansa.
Viime viikolla Qualcomm ja saksalainen auto jättiläinen BMW ilmoittivat itsenäisestä ajojärjestelmästä, joka on rakennettu entiselle puolijohdelle.
Se tunnetaan nimellä Snapdragon Ride Pilot Autonomous ajojärjestelmä ja se on kuljettajan avustusominaisuus. Se sallii auton muutoksen tietyillä teillä ja jopa kaistoilla, mutta ei salli auton olevan täysin itse ajavaa.
Järjestelmä debytoi uudessa BMW IX3: ssa, ja yritys sanoo, että se on saatavana 100 maassa vuonna 2026.
Mutta vaikka järjestelmän on kehittänyt BMW, Qualcommin toimitusjohtaja Cristiano Amon kertoi CNBC: lle haastattelussa tiistaina, että tekniikka on suunniteltu lisensoimaan muut autovalmistajat.

“Kaikki odottavat tätä hetkeä, myös itseämme, koska ihmiset haluavat nähdä, miten se toimii kadulla”, Amon sanoi ja lisäsi, että BMW IX3 käynnistetään itsenäisessä ajotekniikassa 60 maassa. Tämä antaa järjestelmän todistaa, hän sanoi.
”Luulen, mitä odotan tapahtuvan, koska OEM: t [Original Equipment Manufacturers] Katso, kuinka se vertaa kilpailukykyään, joka sytyttää muiden autovalmistajien dominovaikutuksen, jotka haluavat käyttää tekniikkaa, Amon sanoi.
Qualcommin toimitusjohtaja sanoi, että yritys “on edistynyt paljon” keskusteluissaan muiden autovalmistajien kanssa, mutta “ei ole valmis ilmoittamaan” kumppanuudesta “.
Qualcomm paistaa autoissa
Qualcommin suurin tulo -ohjain tarjoaa älypuhelinten siruja pelaajilta, kuten Samsung ja Xiaomi.
Amon toivoo kuitenkin monipuolistavansa yritystä, mukaan lukien PC -sirut, tietokeskuksen puolijohteet ja autot.
Hänellä on valtava toivo autokaupasta, joka toi kesäkuun vuosineljänneksellä lähes miljardi dollaria, mikä on 21%lisäys. Yhtiö oli aiemmin sanonut, että autojen liikevaihto kasvaa 8 miljardiin dollariin tilikauteen 2029 mennessä.
Tämän saavuttamiseksi Qualcomm suunnittelee tekniikkaa kaikille auton osille. Esimerkiksi sen sirut voisivat käyttää autojen viihdejärjestelmiä ja ilmoittivat maanantaina kumppanuudesta Google Cloudin kanssa, jonka avulla autovalmistajat voivat luoda omia digitaalisia avustajia.
“[Qualcomm] “Se on pääasiassa koko ohjelmistosta rakennettu ekosysteemi, ja tärkein asia on, että ne ovat täysin integroitu autonominen ratkaisujen tarjoaja, josta heiltä puuttuu”, Counterpoint Researchin vanhempi analyytikko Murtuza Ali kertoi CNBC: lle.
Verrattuna Kiinan kilpailijoihin, perinteisten autoyritysten, etenkin Euroopassa, uskotaan olevan takana tekniikoissa, kuten autonomisessa ajamisessa.