BMW: n toimitusjohtaja Oliver Zipse puhuu Shanghain 21. kansainvälisessä autoteollisuusnäyttelyssä Shanghain kansallisessa näyttely- ja kongressikeskuksessa 23. huhtikuuta 2025.
Hector retamaal | AFP | Getty -kuvat
Saksalainen auto jättiläinen Bmw kaksinkertaistaa tuotemerkin arvonsa, koska se valmistautuu käyttöönottavan ohjelmistoohjattujen sähköajoneuvojen laivaston taistelemaan kiinalaisten kilpailijoiden ja Elon Muskin kanssa Tesla.
BMW: n toimitusjohtaja Oliver Zipse esitteli IX3 -urheiluajoneuvon maailman ensi -illan, jossa kamppailevat eurooppalaisten autovalmistajien odotetaan kohtaavan Kiinan uusien tulokkaiden kanssa, joissa kamppailevat eurooppalaiset autovalmistajat odotetaan kohtaavan kiinalaisten uusien tulokkaiden kanssa.
Maastoauto on ensimmäinen kehitettävä tuotantomalli osana BMW: n kauan odotettua Neue Klasse -alustan EVS.
Münchenin pääkonttorin yritys haluaa julkaista yli 40 uutta ja päivitettyä ajoneuvoa markkinoille vuoteen 2027 mennessä, koska se pyrkii pysymään kilpailijoiden kanssa.
Zipse kertoi CNBC: n Annette Weisbachille perjantaina, että IX3-debyytti on seurausta viiden vuoden matkasta.
“Se on tärkein ja suurin yksittäinen sijoitus, jonka olemme koskaan tehneet, ja se osoittaa polun tulevaisuuteen. Ja mitä tässä näet, on vain ensimmäinen mallisarjan auto, jossa käytetään samaa tekniikkaa”, Zipse sanoi.
BMW on pyrkinyt mullistamaan uusien malliensa digitaalisen tarjouksen keskittymällä ns. “Superbrain-arkkitehtuuriin”, joka korvaa laitteistot keskitetyllä tietokonejärjestelmällä.
Yrityksen mukaan Neue Klasse -alustan “täysin uusi digitaalinen hermosto” on yli 20-kertainen nykyisen ajoneuvon sukupolven laskentavoima.
Nämä digitaaliset alustat tarjoavat laskentakapasiteetin automatisoituihin ajo- ja viihdetoimintoihin sekä autotoimintoihin, kuten ilmastonhallinta- ja mukavuusominaisuuksiin.
Pyrkimys korostaa yrityksen teknologista kehitystä tapahtuu, kun vanhat eurooppalaiset autonvalmistajat ryöstävät kaventaakseen aukon ohjelmistomääritettyjen ajoneuvojen johtavien toimijoiden kanssa. Yhdysvaltain EV-valmistaja Tesla kiinalaisten valmistajien, mukaan lukien Xpeng ja BYD, rinnalla hallitsevat tätä tilaa.
“Kiinassa on kovaa kilpailua, etenkin hintakilpailu. Markkinoilla on paljon uusia toimijoita [and] Markkinaosuudesta on vaikea taistelu “, Zipse sanoi.
Toisaalta Zipse sanoi, että yrityksellä on hieman yli 3% markkinaosuus maailmanlaajuisesti, eikä hänen tarvitse kilpailla jokaisessa markkinasegmentissä. Mikä auttaa alueilla, joita se kilpailee, Zipse sanoi, on yrityksen tuotemerkin arvo.
“BMW on lupaus. Tuotemerkki on lupaus saada suurin mahdollinen laatu, saada uusin tekniikka ja olla erittäin asiakaslähtöinen. Mielestäni se on erittäin tärkeää”, Zipse sanoi.
BMW: n osakkeet ovat nousseet noin 13% vuodesta toiseen.