Henkilökunnan jäsen tarkistaa Bentayga-maastoauton Bentleyn tuotantolinjalla sen tehtaalla Crewessä Englannissa 7.12.2022.
Phil Noble | Reuters
Bentley Motors lykkää jälleen kerran tavoitetta tarjota yksinomaan täyssähköautoja ja aikoo jatkaa ladattavien hybridiautojen käyttöä ainakin vuoteen 2035 saakka.
Brittiläinen huippuylellisten suorituskykyautojen valmistaja sanoi torstaina, että sillä on edelleen “tavoitteensa rakentaa vain täyssähköautoja vuodesta 2035 alkaen”, mutta säätöä tarvitaan muuttuvien markkinaolosuhteiden vuoksi.
Bentleyn hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Frank-Steffen Walliser sanoi, että “nykyisten asiakkaiden sähköautoille ei ole paljon kysyntää”. Mutta hän sanoi, että autonvalmistajan on täytettävä lainsäädäntö ja oltava valmis uuden sukupolven asiakkaille.
“Lainsäädäntö varmasti edistää sähköistämistä… mutta myös kilpailua”, Walliser sanoi online-mediatapahtumassa torstaina. “Meidän on oltava rehellisiä, kysyntää ei ole paljon.”
The Volkswagen– omistama autonvalmistaja sanoi alun perin vuonna 2020, että se aikoo tarjota yksinomaan täyssähköautoja tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Entinen toimitusjohtaja Adrian Hallmark sanoi muutamaa päivää ennen yhtiöstä lähtöään, että suunnitelmat viivästyisivät muutamalla vuodella, mutta ei antanut määrättyä aikataulua.
Bentley Continental GTC Speed Kingfisherissä
Adam Jeffery | CNBC
Bentley sanoi, että se aikoo tarjota uuden sähköauton tai ladattavan hybridi-sähköauton joka vuosi vuoteen 2035 asti, alkaen ensimmäisestä sähköautostaan, “Luxury Urban SUV”, vuonna 2026. Alun perin sähköauton odotettiin valmistuvan ensi vuodesta alkaen.
“Haluamme tuottaa PHEV-autoja niin kauan kuin markkinat ja asiakkaat sitä vaativat”, Bentleyn tutkimus- ja kehitysjohtaja Matthias Rabe sanoi torstaitilaisuudessa.
Rabe sanoi, että Bentley saattaa jatkaa perinteisillä polttomoottoreilla varustettujen ajoneuvojen vapauttamista tulevina vuosina.
Walliser, joka seurasi Hallmarkia heinäkuussa, sanoi, että autonvalmistajan ensimmäinen sähköauto on pienempi kuin sen perinteiset ajoneuvot, mukaan lukien nykyinen Bentayga SUV.
Hallmark sanoi aiemmin, että Bentleyn ensimmäisen täyssähköauton viivästyminen johtui ohjelmisto-ongelmista sekä vaikeuksista kehittää ajoneuvon arkkitehtuuria Bentleyn standardien mukaisiksi. Hän oli sanonut, että nämä haasteet olivat ensisijainen syy sähköajoneuvojen suunnitelmien viivästymiseen, eikä muuttuviin markkinaolosuhteisiin.
“Neljä vuotta melkein siihen päivään, jolloin Bentley alun perin hahmotteli Beyond100-strategiaansa, sopeudumme tämän päivän talous-, markkina- ja lainsäädäntöympäristöön aloittaaksemme huomisen suuren muutosvaiheen”, Walliser sanoi tiedotteessa.
Muutosten myötä Bentley muuttaa myös liiketoimintastrategiansa nimeä Beyond100:sta, joka on vihje yli vuosisadan vanhalle autonvalmistajalle, Beyond100+:ksi.
Bentley tunnetaan ylellisistä, suurista ja tehokkaista ajoneuvoista, joissa on 12- ja 8-sylinteriset moottorit ja jotka voivat maksaa miljoonia dollareita erikois- tai eksklusiivisista malleista. Autovalmistaja kuitenkin lopetti kuuluisan “W12”-moottorinsa tuotannon aiemmin tänä vuonna, koska se keskittyy PHEV-autoihin, joissa on 8- ja 6-sylinteriset moottorit.
PHEV-autoissa on polttomoottori yhdistettynä hybridijärjestelmään, ja niissä on suurempi akku kuin perinteisissä hybridiajoneuvoissa sekä pistoke ajoneuvon akun lataamiseen. Yleensä ne antavat kuljettajien matkustaa tietyn kilometrimäärän akun avulla ennen kuin moottoria tarvitaan auton tai kuorma-auton virransyöttöön.