STELLANTIS Windsorin kokoonpanolaitos Windsorissa, Ontariossa, Kanadassa, tiistaina, 4. helmikuuta 2025.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Joidenkin maailman suurimpien autovalmistajien osakkeet näyttivät yllättävän joustavalta torstaina, vaikka Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin 25 prosentin tariffit ulkomaisista autojen tuonnista tuli voimaan.
Euroopan Stoxx Autos -indeksi nähtiin viimeksi kaupankäynnin 1,8% alhaisemmassa asemassa, kun tappiot laskivat yli 2% pian avauskellon jälkeen.
Saksan Volkswagen– Mercedes-Benz-ryhmä ja Bmw olivat kaikki kauppaa noin 2% alhaisempi klo 11.45 Lontoon aika (6:45 ET), kun taas Milano Tähti Upotettu 1%. Ruotsin Volvo -autojen osakkeet kuitenkin putosivat yli 10%.
Amerikkalainen, Ford ja Yleiset moottorit olivat molemmat noin 1,5% alhaisemmat markkinoiden kauppa.
Analyytikot ja taloustieteilijät sanoivat, että autokantojen suhteellisen mykistetty vaste voitaisiin osittain johtua Kanadan ja Meksikon vapautuksesta – jossa monilla autonvalmistajilla on tuotantokeskuksia – Trumpin erittäin odotetusta “vastavuoroisesta” tariffi -ilmoituksesta.
Suuressa puheessa Trump kertoi keskiviikkona hänen suunnitelmansa asettavan 10 prosentin lähtötason tariffin kaikkialla, ja Kiinassa on vielä korkeammat kohdennetut tariffit 34%, 20 prosenttia Euroopan unionista ja 46 prosenttia Vietnamista.
Valkoinen talo sanoi, että Kanada ja Meksiko vapautetaan lähtötason 10 prosentin tariffista sekä tiettyjen maiden vastavuoroisista maksuista.
“Kauan odotetut Yhdysvaltain vastavuoroiset tariffit, jotka ilmoitettiin, ovat olleet suuria ja laajapohjaisia, mutta kriittisesti vapauttaneet Kanadan ja Meksikon (ainakin toistaiseksi) CUSMA/USMCA-yhteensopivan kaupan kautta”, RBC Capital Marketsin taloustieteilijät totesivat keskiviikkona julkaistussa tutkimusilmoituksessa.
“Kanadan tuonnin tariffit ovat edelleen nousussa torstaina. Viime viikolla ilmoitetut autotariffit siirtävät edelleen Yhdysvaltojen keskimääräisen tuonnin tariffin Kanadasta noin 3,5 prosenttiin 2,5 prosenttiin laskemalla”, RBC: n Nathan Janzen ja Claire Fan sanoivat.
“Kasvulla on edelleen merkitystä, mutta näyttää nyt pieneltä verrattuna dramaattisesti korkeampiin tariffeihin, jotka asetetaan muihin maihin”, he lisäsivät.
Volkswagen AG -autoja Autostadtin toimitustornissa VW: n pääkonttorissa Wolfsburgissa, Saksassa, tiistaina 11. maaliskuuta 2025.
Krisztian bocsi | Bloomberg | Getty -kuvat
Trump oli aiemmin ilmoittanut 25 prosentin tariffin kaikista tuoduista ajoneuvoista, ja maksut tulivat voimaan torstaina. Valkoinen talo on sanonut, että autojen osien vero käynnistetään 3. toukokuuta.
Presidentin edestakaisin ilmoitukset tariffeista ovat viime kuukausina hälyttäneet globaalit sijoittajat, yritysjohtajat ja Yhdysvaltain kauppakumppanit.
‘Valtava epävarmuus’
Hollannin pankkien kuljetus- ja logistiikan vanhempi taloustieteilijä Rico Luman totesi torstaina, että autoteollisuuden alkuperäinen kestävyys voidaan selittää osittain, että sijoittajat saavat jonkin verran selkeyttä Trumpin 25%: n verosta autojen tuonnista.
Kysyttäessä, voisiko Kanadan ja Meksikon poikkeus uuden tariffijärjestelmästä osoittautua tukevan autojen osakkeita, kun otetaan huomioon, että nämä kaksi maata ovat olennainen osa Pohjois -Amerikan toimitusketjua, Luman sanoi, että Washingtonin “vastavuoroisen tariffin” vaikutuksista on edelleen “valtava epävarmuus”.
Hän lisäsi, että Yhdysvaltain tariffien asettaminen todennäköisesti laukaisi “merkittäviä” hintakorotuksia ja autojen myyntiä jyrkän laskun tulevina kuukausina.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump puhuu “Tee Amerikasta varakkaaseen jälleen” -kaupan ilmoitustapahtumassa Valkoisessa talossa sijaitsevassa ruusutarhassa 2. huhtikuuta 2025 Washington DC: ssä.
Chip Somodeville | Getty -kuvat
“Meillä on nämä tariffit ja suuri osa vaikutuksista on jo hinnoiteltu, sanoisin, että osakekurssit, etenkin viime viikon ilmoituksen jälkeen ja ennen sitä”, Luman kertoi CNBC: lle videopuhelun suhteen.
“Sanoisin, että vaikutukset tuntuvat nopeasti autojen hinnoittelun suhteen, koska varastossa on rajoitettua.
‘Huomattava osuma’ autovalmistajille
“Uskon, että sijoittajat todennäköisesti reagoivat vähentämällä edelleen altistumistaan alalle”, Kepler Cheuvreuxin autojen tutkimuksen päällikkö Thomas Besson kertoi CNBC: lle “Squawk Box Europe” torstaina.
“Meillä on nyt vahvistus siitä, että autovalmistajille tapahtuu huomattava osuma joihinkin OEM -valmistajiin, erityisesti Porsche AGStellatis- tai Volvo -autot, joita eniten kärsivät, mutta myös nimet, kuten Mercedes, BMW tai Volkswagen, vaikuttivat “, Besson sanoi.
“Meillä on vain yksi autovalmistaja, joka on immuuni tälle tariffiuutisille, joka on Renault, koska heillä ei ole suoraa altistumista tilaan, mutta kaikki muut ovat”, hän lisäsi.