Työntekijät, jotka kuljettavat maaperää, joka sisältää harvinaisia maametallien elementtejä vientiä varten Lianyungangin satamassa, Jiangsun maakunnassa, Kiinassa, 31. lokakuuta 2010.
Stringer | Reuters
Autoteollisuusteollisuusryhmät ovat yhä huolestuneempia harvinaisesta maametallista.
Euroopan autotoimittajayhdistyksen CLEPA: n mukaan useita eurooppalaisia autotoimittajien laitoksia ja tuotantolinjoja on jo suljettu Kiinan viimeaikaisten vientimäärien vuoksi, ja ryhmä varoittaa lisää katkoksia inventaarioiden ehtyessä.
Saksan autoteollisuus ja autojen johtajat ovat myös äänestäneet hälytyksestä sanomalla, että erittäin globalisoitu ala on akuuttisesti alttiita toimitusketjun häiriöille.
Kiinan kauppaministeriö huhtikuun alussa asetti vientirajoitukset useille harvinaisten maametallien elementeille ja magneeteille, joita käytetään laajasti auto-, puolustus- ja energia -aloilla. Reunat tulivat osana vastausta Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tariffien nousuun Pekingin tuotteisiin.
Jotkut kärsineistä harvinaisista maametallien elementeistä ovat elintärkeitä komponentteja sekä palamismoottorien että sähköajoneuvojen tuotantoon.
Clepa kertoi keskiviikkona, että vaikka Kiinan viranomaisille on jätetty satoja vientilisenssihakemuksia huhtikuun alusta lähtien, vain noin 25% näyttää olevan hyväksytty.
“Syvästi kietoutuneella globaalilla toimitusketjulla Kiinan vientirajoitukset ovat jo sulkemassa tuotantoa Euroopan toimittaja -alalla”, CLEPA: n pääsihteeri Benjamin Krieger sanoi lausunnossaan.
Saksan autoteollisuuden yhdistys (VDA), maan pääautoteollisuuden aula, varoitti puolestaan, että Pekingin vientirajoitukset voivat pian aiheuttaa tuotoksen jauhamisen pysähtymisen.
“Kiinan harvinaisten maametallien vientirajoitukset ovat vakava haaste tarjonnan turvallisuudelle, ei vain autojen toimitusketjuissa. Vaikka joitain lisenssejä on nyt myönnetty, tämä ei tällä hetkellä riitä sujuvan tuotannon varmistamiseen”, VDA: n presidentti Hildegard Müller kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
“Lisäongelma syntyy viennin hitaasta tullien selvityksestä, jolle on myönnetty voimassa oleva vientilisenssi. Jos tilanne ei muutu nopeasti, tuotantoviiveitä ja edes tuotantokatkoksia ei voida enää sulkea pois”, hän lisäsi.
Müller toisti VDA: n kehotuksen Saksan ja Euroopan unionin lainsäätäjistä “nostamaan tätä asiaa painokkaasti Kiinan puolella, jotta ratkaisu tilanteeseen löytyy nopeasti”.
Ajoneuvot kootaan linjalle Leipzigin BMW -laitokselle.
Kuvaliitto | Kuvaliitto | Getty -kuvat
Harvinaisten maametallien ja kriittisten mineraalien kysynnän odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti tulevina vuosina, kun puhtaan energian siirtyminen nousee vauhtiin.
Sillä välin Kiina on kriittisen mineraalien toimitusketjun kiistaton johtaja, jonka osuus on noin 60% maailman harvinaisten maametallien mineraalien ja materiaalien tuotannosta. Yhdysvaltain virkamiehet ovat aiemmin varoittaneet, että tämä asettaa strategisen haasteen kestävämpien energialähteiden keskellä.
“Meidän on jatkettava vaihtoehtojen löytämistä”
Saksan Bmw Raportoidusti totesi keskiviikkona, että Kiinan vientimäärät olivat vaikuttaneet joihinkin sen toimittajaverkkoon, kun taas suuret kotimaiset ikätoverit Volkswagen Ja Mercedes-Benz Group sanoivat molemmat, että heillä ei ollut mitään pulaa.
“Periaatteena Mercedes-Benzillä on strategia kaikille kriittisille raaka-aineille, jotka on ostettu suoraan ja epäsuorasti, mikä varmistaa kysynnän pitkällä aikavälillä ja lievittää pitkällä aikavälillä ja lieventää tietoa raakamateriaalituotteita, että joillakin alueilla on rajoitettua”, Mercedes-Benz-ryhmän edustaja sanoi sähköpostitse.
Autonvalmistaja lisäsi, että se työskenteli myös käsitteiden parissa “vähentämään merkittävästi” harvinaisten maametallien määrää ajoneuvoyksikköä kohti. “Tulevaisuudessa Mercedes-Benz haluaa käyttää uusia materiaalikoostumuksia luopuakseen raskaiden harvinaisten maametallien, kuten dysprosiumin, kanssa sähkökäyttöisissä asemissamme”, he sanoivat.
Volkswagenin tiedottaja kertoi CNBC: lle, että harvinaisia maametallia sisältävien autoosien tarjonta oli vakaa.
“Toimittajamme työskentelevät jatkuvasti alihankkijoidensa kanssa tarvittavien vientilisenssien saamiseksi. Olemme saaneet viitteitä siitä, että rajoitettu määrä näitä lisenssejä on myönnetty”, he sanoivat.
BMW: n tiedottaja ei vastannut kommenttipyyntöön.
Nissan Motor Co: n toimitusjohtaja Ivan Espinosa puhuu haastattelussa yhtiön pääkonttorissa Yokohamassa, Japanissa, torstaina 15. toukokuuta 2025.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Se ei ole vain eurooppalaisia autonvalmistajia, jotka luottavat harvinaiseen maametalliin.
Japanin Nissan Sanoi, että se tutki myös tapoja minimoida Kiinan vientivalvontaa työskentelemällä Japanin hallituksen ja Japanin autovalmistajien yhdistyksen kanssa.
“Se on jotain mitä tapahtuu puhumme – ja on totta, että sillä on jonkin verran vaikutusta autoteollisuuteen”, Nissanin toimitusjohtaja Ivan Espinosa kertoi CNBC: lle keskiviikkona.
“Meidän on jatkettava vaihtoehtojen löytämistä tulevaisuudelle, pitämällä joustavuus ja pitämällä vaihtoehtomme avoinna”, hän lisäsi.
Japanilainen autovalmistaja Suzuki -moottori Reuters ilmoitti torstaina Swift -autonsa keskeyttäneestä tuotannosta Kiinan harvinaisten maametallien reunusta johtuen kahdesta nimeämättömästä lähteestä. Suzuki -moottorin tiedottaja ei ollut heti kommentoitavissa, kun CNBC otti yhteyttä siihen.