Uusi Ford F-150 -kuorma-auto vierii Ford Dearbornin tehtaan kokoonpanolinjan läpi 11. huhtikuuta 2024 Dearbornissa, Michiganissa.
Bill Pugliano |. Getty Images
DETROIT – Autoteollisuudesta on tullut keskeinen aihe vuoden 2024 presidentinvaaleissa, kun Michigan – Motor Cityn ja 1,1 miljoonan autoteollisuuden työpaikan koti – on edelleen keskeinen swing-osavaltio.
Varapresidentti Kamala Harris, entinen presidentti Donald Trump ja heidän ehdokkaidensa ja kannattajansa ovat tehneet Michiganista toiseksi kotinsa viime viikkoina, kun kampanjoilla yritetään saada päättämättömiä äänestäjiä Suurten järvien osavaltiossa.
Vuodesta 2008 lähtien osavaltion voittanut ehdokas on voittanut Valkoisen talon, mukaan lukien Trump vuonna 2016 ja presidentti Joe Biden vuonna 2020.
“Michiganin 16 valitsijaääntä auttoivat saamaan Otton mukaan keskusteluun”, Jefferiesin analyytikko Philippe Houchois kirjoitti sijoittajamuistiossa maanantaina. Hyperaktiivisten ja ristiriitaisten lausuntojen ja Harrisin hiljaisempien näkemysten välillä on suuria eroja, mutta myös lähentymistä.
Vaikka suuret autonvalmistajat ja toimittajat ovat olleet haluttomia tukemaan julkisesti kumpaakaan presidenttiehdokasta, useat yrityksen johtajat ja lobbaajat puhuivat CNBC:lle nimettömänä keskustellakseen siitä, kuinka he rakentavat tukea jokaiselle ehdokkaalle ja mahdollisesti jakautuneen kongressin valmisteluista.
Alan johtajat ja politiikan asiantuntijat sanovat, että sähköajoneuvot, kauppa, tariffit, Kiina, päästömääräykset ja työvoima ovat autonvalmistajien tärkeimpiä kysymyksiä.
Harris vs. Trump
Virkamiehet odottavat Harrisin voiton olevan jatkoa Bidenin neljän viime vuoden virkakaudelle, ei toistoa. He luulivat, että hän voisi ymmärtää liiketoimintaa paremmin, mutta huolenaiheita oli.
Asiantuntijat sanovat, että jotkin hänen käytännöistään ja mahdollisista nimityksistään ovat epäselviä, ja hänen linjansa United Auto Workersin kanssa, erityisesti ammattiliittojen presidentin Shawn Fainin asenne, joka on ollut huolissaan, ovat autonvalmistajien aggressiivisia vihollisia.
Yhdysvaltain varapresidentti ja demokraattien presidenttiehdokas Kamala Harris tervehtii ammattiliittojen työntekijöitä vieraillessaan International Painters and Allied Trades Training Facilityssä Macombissa Michiganissa 28.10.2024.
Drew Angerer |. Getty Images
Jos Trump voittaa uudelleenvaalit, autoteollisuuden virkamiehet odottavat hänen palaavan ensimmäisen presidenttikautensa politiikkaan ja toimintaan, mutta nämä kannat voivat olla aggressiivisempia kuin ennen.
Jos hän astuu virkaan, sisäpiiriläiset odottavat, että hän peruuttaa tai peruuttaa liittovaltion päästöjä ja polttoainetaloutta kiristävän politiikan, kuten hän teki ensimmäisen toimikautensa aikana muutokset vuoden 2022 inflaation alentamislakiin.
Viranomaisten mukaan Trumpin on vaikea tuhota IRA kokonaan, mutta hän voi poistaa tai rajoittaa sähköajoneuvojen tukia toimeenpanomääräyksillä tai muilla poliittisilla toimilla.
Sisäpiiriläiset sanovat, että autonvalmistajat, toimittajat ja muut autoihin liittyvät yritykset valmistautuvat kumpaankin tulokseen sekä jakautuneeseen kongressiin.
Republikaanien presidenttiehdokas ja Yhdysvaltain entinen presidentti Trump piti puheen vieraillessaan kampanjatoimistossaan Hamtramckissa, Michiganissa, Yhdysvalloissa 18.10.2024.
Brian Snyder |
“Täydellistä tilannetta ei ole. Molemmat ehdokkaat tarjoavat mahdollisuuksia ja haasteita”, sanoi suuren autovalmistajan johtava lobbaaja ja julkisen politiikan asiantuntija. “Jokaisen toimialallamme on pohdittava erilaisia skenaarioita.”
Jotkut Wall Streetin analyytikot ovat spekuloineet, että perinteiset autonvalmistajat – erityisesti Detroit-yhtiöt General Motors, Ford Motor Company ja Chryslerin emoyhtiö tähti —Trump ja republikaanipuolueen kontrolloima kongressi ovat suurimmat edunsaajat.
Sähköajoneuvojen startup, mm. Rivian autoja ja raittiusryhmä Demokraatit hyötyisivät vieläkin enemmän, jos he voittaisivat, mikä johtuu suurelta osin odotettavissa olevista sähköajoneuvoihin ja polttoainetaloutta koskeviin vaatimuksiin liittyvistä suunnitelmista. jopa niin Tesla Toimitusjohtaja Musk tukee edelleen Trumpia.
Päästösäännökset
Kiireellisimmät autonvalmistajien kohtaamat ongelmat ovat polttoainetaloutta ja päästöjä koskevat määräykset, erityisesti Kaliforniassa ja useissa osavaltioissa, mukaan lukien Washington, Oregon ja New York, mallivuodelle 2026.
Nykyiset 2022 Advanced Clean Vehicles II -säännösten vaatimukset edellyttävät, että 35 % ensi vuoden alussa markkinoille tulevan mallivuoden 2026 ajoneuvoista on päästöttömiä. Akkukäyttöiset sähköajoneuvot, polttokennoajoneuvot ja jossain määrin ladattavat hybridiajoneuvot täyttävät kaikki nollapäästöstandardit.
California Air Resources Board raportoi, että 12 osavaltiota ja Washington D.C. ovat hyväksyneet nämä säännöt, mutta noin puolet omistajista aloittaa mallivuodesta 2027. Ne ovat osa CARB:n edistyksellisiä puhtaita autoja koskevia säännöksiä, jotka sisältävät velvoitteen, jonka mukaan 100 % uusien autojen myynnistä on päästöttömiä malleja vuoteen 2035 mennessä.

Vain 11 osavaltiota ja District of Columbia aloittivat vuoden yli 10 prosentin sähköautojen markkinaosuudella, kertoo Alliance for Automotive Innovation, kauppajärjestö ja lobbausryhmä, joka edustaa useimpia yhdysvaltalaisia autonvalmistajia.
Viranomaisten mukaan monet autonvalmistajat pyrkivät lykkäämään CARB-valtuutusta riippumatta siitä, kuka on Valkoisessa talossa. He odottavat myös Trumpin poistavan tai jäädyttävän yritysten keskimääräisen polttoainetalouden (CAFE) standardit mallivuosille 2027-2031.
Useat autoteollisuuden sisäpiiriläiset sanoivat odottavansa Harrisin saavuttavan keskitien autonvalmistajien kanssa tällaisissa standardeissa, osittain kuten Biden on tehnyt.
sähköautot, Ira
Sähköajoneuvot ja niitä tukevat Yhdysvaltain politiikat, kuten inflaatiota vähentävä laki, ovat autoteollisuuden johtajien ja lobbaajien keskuudessa suurin huolenaihe. Jos Trump palaa valtaan, sähköajoneuvoja koskevat määräykset ja kannustimet voivat muuttua merkittävästi, mikä asettaa alan väliaikaiseen jumiin.
Volkswagen Group Amerikan toimitusjohtaja Pablo Di Si sanoi Automotive News -tapahtumassa 24. syyskuuta: “Riippuen siitä, mitä tapahtuu Yhdysvaltain vaaleissa, saatamme saada luvan tai emme. ” “Teenkö nyt päätöksiä tulevista sijoituksista? Ei tietenkään. Odotamme.
Sähköajoneuvot muuttuivat demokraattien kuumasta aiheesta neljä vuotta sitten republikaanien huutoon.
Trumpin johtamat republikaanit ovat suurelta osin tuominneet sähköajoneuvot sanoen, että niitä pakotetaan kuluttajille ja ne tuhoavat Yhdysvaltain autoteollisuuden. Trump on luvannut kumota tai poistaa monia ympäristönsuojeluviraston määräämiä ajoneuvojen päästöstandardeja ja kannustimia ajoneuvojen tuotannon ja käyttöönoton edistämiseksi.
Sitä vastoin demokraatit, mukaan lukien Harris, ovat historiallisesti tukeneet sähköajoneuvoja ja niihin liittyviä kannustimia.
Harris ei ole julkisesti ilmaissut tukeaan sähköajoneuvoille viime aikoina odotettua hitaamman käyttöönoton ja kuluttajien vastustuksen vuoksi. Hän on sanonut, että hän ei tue sähköajoneuvojen mandaatteja, kuten vuoden 2019 nollapäästöistä ajoneuvoa koskevaa lakia, jota hän tuki senaattorina ja joka edellyttää, että autonvalmistajat myyvät vain sähköajoneuvoja vuoteen 2040 mennessä.
raittiusryhmä Toimitusjohtaja Peter Rawlinson kertoi CNBC:lle maanantaina, että riippumatta siitä, kumpi presidenttiehdokas voittaa vaalit, hän uskoo, että Yhdysvaltain sähköajoneuvoteollisuus on vielä lapsenkengissään ja sitä on jatkettava.
Rawlinson, jonka yrityksellä on myynnissä tehokkaimmat sähköajoneuvot, uskoo myös, että IRA:n ei pitäisi suosia vain akun kokoa, kuten se tällä hetkellä tekee, vaan myös ajoneuvon tehokkuutta.
“Tämä kannustaa tehokkaasti sähköajoneuvoja, joilla on korkea virrankulutus”, hän sanoi. “Se itse asiassa luo kannustimen asentaa lisää akkuja ja tehdä niistä vähemmän tehokkaita.”
Kauppa/tariffit ja Kiina
Sekä Trump että Harris ovat ilmaisseet kiinnostuksensa tarkistaa Yhdysvaltain Pohjois-Amerikan kauppasopimusta, joka tunnetaan muodollisesti Yhdysvaltojen ja Meksikon ja Kanadan välisenä sopimuksena Kiinan autoteollisuuden maailmanlaajuisesta laajentumisesta huolissaan.
Sopimus, joka korvaa Pohjois-Amerikan vapaakauppasopimuksen (NAFTA), neuvoteltiin Trumpin ensimmäisellä kaudella ja astuu voimaan vuonna 2020. tukemaan Yhdysvaltain autotuotantoa.
Harris oli yksi kymmenestä Yhdysvaltain senaattorista, jotka äänestivät USMCA:ta vastaan tuolloin, vaikka Trump mainosti sopimusta sen neuvotellessa uudelleen.
GM:n toimitusjohtaja Mary Barra sanoi viime viikolla, että autonvalmistaja “seurasi tarkasti” vaaleja, mukaan lukien kuinka mahdolliset muutokset kaupassa ja tariffeissa voivat vaikuttaa yhtiöön.
“Vaalituloksesta riippumatta olemme olleet ja tulemme jatkossakin olemaan rakentavasti mukana politiikkaprosessissa. Kun tarkastellaan Yhdysvaltoihin luotujen työpaikkojen määrää, vaikka osa ajoneuvoista on valmistettu ulkomailla, monet niistä Tuotetaan tehtaissamme “Tämä on erittäin monimutkainen tilanne. “
Tullit ovat Trumpin autoteollisuuden suunnitelman ytimessä. Hän sanoi olevansa valmis nostamaan merkittävästi tulleja estääkseen kiinalaisia autonvalmistajia tuomasta ajoneuvoja Meksikon tehtailta Yhdysvaltoihin.
Kiinalaiset autonvalmistajat eivät tällä hetkellä tee tätä, mutta niiden odotetaan kokeilevan tätä tuontimenetelmää tulevina vuosina, kun ne laajentavat myyntiä ja perustavat paikallisia tuotantolaitoksia maahan.

Harrisin kerrotaan kutsuneen Trumpin tariffiehdotusta “myyntiveroksi amerikkalaisille”. Varapresidentti ei ole vielä hahmotellut mitään erityisiä muutoksia, joita hän tekisi nykyiseen tariffirakenteeseen, jos hänet valitaan, mukaan lukien Bidenin ilmoitus Kiinasta tuotavien sähköajoneuvojen tariffien nostamisesta 25 prosentista 100 prosenttiin.
Jefferies sanoi, että Harrisin voitolla näyttäisi olevan positiivisempi vaikutus Yhdysvaltojen ulkopuolisiin autonvalmistajiin, jotka yhdessä muodostavat 48 prosenttia USA:n tuotannosta ja 52 prosenttia USMCA:n tuotannosta.
työvoimaa
Monien autoteollisuutta ympäröivien kysymysten joukossa CNBC:lle puhuneet virkamiehet olivat lähes yksimielisiä työvoimakysymyksistä: He pelkäävät, että Harrisin voitto merkitsee edelleen vallan lisääntymistä järjestäytyneelle työvoimalle.
Biden ja Harris seurasivat, antaen UAW:lle ja ammattiliiton presidentille Feinille enemmän huomiota kuin kenellekään entiselle presidentille nykyaikana, mukaan lukien puheen demokraattien kansalliskokouksessa.
Feinin ja hänen liiton ulkopuolelta palkattujen huippuneuvonantajiensa aikana UAW:n poliittinen painoarvo on kiistatta suurempi kuin koskaan sukupolven aikana. Mutta UAW ja muut ammattiliitot ovat jakautuneet historiallisesti demokraattien tukemaan organisaatioon ja sen jäseniin.

Vaikka Teamsters on kieltäytynyt hyväksymästä ehdokasta ammattiliittojen erimielisyyksien vuoksi, UAW:n johtajat eivät ole vain tukeneet Harrisia, vaan he ovat olleet liikkeellepaneva voima hänen kampanjassaan Michiganissa ja muissa osavaltioissa.
United Auto Workers sanoi viime viikolla, että sisäiset kyselyt osoittivat “Kamala Harrisin kasvavan tuen Donald Trumpille, ja Harrisin etumatka Trumpiin kasvoi jyrkästi viimeisen kuukauden aikana”.
Trump ja Fein puolestaan ovat kuluneen vuoden arvostelleet toisiaan, kun ammattiliitot yrittävät järjestää mahdollisimman monta autotehdasta voitettuaan suuria sopimuksia neuvotteluissa vanhojen Detroitin autonvalmistajien kanssa viime vuonna.
Sinikaulustyöntekijöitä, kuten UAW:n jäseniä, pidetään tärkeinä kannattajina Trumpin ensimmäisissä presidentinvaaleissa, jotka voittivat demokraattien ehdokkaan Hillary Clintonin vuonna 2016.
-CNBC Michael Bloom osallistunut tähän raporttiin.