Volkswagenin Osnabrück GmbH -laitoksen torniin kiinnitetty Volkswagen -tunnus on nähtävissä punaisen liikenteen valon takana.
Kuvaliitto | Kuvaliitto | Getty -kuvat
Euroopan autojättiläiset liukastuivat keskiviikkoaamuna, ja äskettäiset tappiot laajensivat, kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin laajat tariffit kymmeniin maihin tuli voimaan – mukaan lukien mahtava 104%: n maksu Kiinaan.
Trumpin viimeisimmät kauppatoimenpiteet, jotka tulivat voimaan 5.00 Lontoon ajasta alkaen, sisältävät 20 prosentin tariffin Euroopan unionissa, 24 prosentin tariffin Japanissa ja 49 prosentin maksan Kambodžassa.
S&P Globalin mukaan näitä “vastavuoroisia” toimenpiteitä sovelletaan erikseen eikä olemassa olevien Yhdysvaltain autotariffien päälle.
Viime torstaina Trumpin hallinto toteutti 25 prosentin maksun kaikista Yhdysvaltoihin tuoduista ulkomaisista autoista. Valkoinen talo ilmoitti aikovansa myös sijoittaa tariffit joihinkin autoihin viimeistään kuin 3. toukokuuta.
Ranskan autoosien toimittajan Valeon osakkeet laskivat keskiviikkoaamuna 4,3% ja putosivat kohti yleiseurooppalaisen Stoxx 600 -indeksin pohjaa.
Saksan Volkswagen, Mercedes-Benz Group ja BMW laskivat jopa 3%ennen tappioita, jälkimmäinen lovi tuoreen 52 viikon matala.
Aasiassa Japanin Nissan ja Toyota laski keskiviikkona 7% ja 2,6%.
Analyytikot varoittavat, että saksalaiset autonvalmistajat ovat todennäköisesti alttiimpia Yhdysvaltain kauppatoimenpiteille.
“Tariffit ovat isku erityisesti saksalaisille autonvalmistajille, jotka vievät satoja tuhansia yksiköitä Yhdysvaltoihin vuosittain (749 000 vuonna 2024) ja tuottavat itse Yhdysvalloissa monia autoja, jotka vaativat eurooppalaisia osia”, Rico Luman, vanhempien sektorin taloustieteilijä Rico Luman, kertoi CNBC: lle sähköpostitse kommentteissa.
“Tariffien ympärillä on vaikea kiertää, ja ne näyttävät pysyvän ainakin jonkin aikaa, joten heidän on käsiteltävä sitä ja heidän on harkittava uudelleen tuotetarjouksia, hinnoittelua ja jalanjäljen valmistusta”, hän lisäsi.
Kiinan ulkoministeriö vastasi keskiviikkona Yhdysvaltojen viimeisimmät maksut lupaamalla ryhtyä “päättäväisiin ja voimakkaisiin” toimenpiteisiin omien etujensa suojelemiseksi.
Kasvatiivisella kauppasotaalla odotetaan olevan syvällinen vaikutus maailmanlaajuiseen autoteollisuuteen, etenkin kun otetaan huomioon toimitusketjujen korkea globalisaatio ja voimakas riippuvuus valmistustoimista Pohjois -Amerikassa.
Päivinä, jolloin Trumpin autotariffit tulivat voimaan, autojättiläiset ovat vastanneet ilmoittamalla suunnitelmista nostaa hintoja, määrätä tuontimaksuja, taukojen lähetyksiä, tyhjäkäyntikasveja ja jopa lomauttaa henkilöstöä.
Logo BMW AG -esittelyhuoneen ulkopuolella Madridissa, Espanjassa, perjantaina 28. maaliskuuta 2025.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
ING: n Luman sanoi, että vaikka Yhdysvaltojen yksikkömyynnin lasku todennäköisesti satuttaa saksalaisia autonvalmistajia jo monimutkaisten haasteiden keskellä, tämä kuva “ei näytä dramaattiselta” vielä.
“Kiina on todellakin vielä tärkeämpi, ja heidän kotimarkkinat vaativat enemmän huomiota”, Luman sanoi. “Sanoisin, että kilpailuvahvuuden tukeminen ja lisää autoja Euroopan kotimarkkinoilla (ja ehkä kehittää muita vientimarkkinoita ympäri maailmaa) on painopiste.”
Tariffi
“BMW ja Mercedes ovat Yhdysvaltojen arvon parhaimpia autojen viejiä, joten Euroopan autovalmistajien keskuudessa alttiimpia vastatoimenpiteitä”, Morningstarin osake -analyytikko Rella Suskin kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Hän lisäsi, että molemmat yritykset voivat kohdata kaksinkertaiset tariffit Meksikossa ja Kanadassa valmistetuissa välineissä.
“Uskomme kuitenkin, että suurin osa malleista, joita nämä yritykset valmistavat Meksikossa tai Kanadassa, voidaan helposti korvata Euroopasta tuotuilla ajoneuvoilla, jotka houkuttelevat vain maailmanlaajuista 25%: n autotariffia”, hän lisäsi.