Vierailijat osallistuvat saksalaisen autontuottajan Volkswagen -ryhmän osastoon IAA Mobility 2025 -automessujen avauspäivänä 9. syyskuuta 2025 Münchenissä, Saksassa.
Johannes Simon | Getty Images News | Getty -kuvat
Euroopan uusien bensiini- ja bensiini -autojen ja pakettiautojen myynnin kielto vuodesta 2035 on työnnetty tiukasti takaisin valokeilaan.
Kiistanalainen kysymys, jota pidettiin merkityksellisenä käännekohtana, kun Euroopan unioni hyväksyi sen vuonna 2023, on ollut kuuma aihe tällä viikolla Münchenin IAA Mobility Auto Show -tapahtumassa.
Yli 150 alueen sähköautoteollisuuden johtajaa allekirjoitti maanantaina avoimen kirjeen Euroopan komission, EU: n toimeenpanevaan toimeenpanoalueen, “pysymään”, ylläpitää autoja ja pakettiautoja “ja varmuuskopioi sen rohkeamman toiminnan tavoitteena”.
Allekirjoittajat – jotka sisälsivät EV -valmistajien Volvon ja Polestarsamoin kuin materiaalitoimittajat, akkuvalmistajat ja ruudukko -operaattorit – sanoi, että tavoitteen käyttöönotto oli jo käynnistänyt satoja miljardeja euroja uusissa sijoituksissa.
He lisäsivät, että kaikki sitoutumisensa heikkeneminen heikentäisi sijoittajien luottamusta ja luovuttaisi pitkän aikavälin kilpailuetua globaaleille kilpailijoille, kuten Kiinalle.
Puhelu seurasi erillistä kirjettä, joka julkaistiin viime kuun lopulla Euroopan autovalmistajien yhdistyksen (ACEA), AUT -aularyhmän ja autoteollisuuden toimittajien yhdistyksen (CLEPA), autotoimittajayhdistyksen, ACEA) päälliköistä.
Euroopan komission presidentti Ursula von der Leyenille osoitettuna ryhmät sanoivat, että EU: n 2035 hiilikohteet eivät “yksinkertaisesti ole enää toteutettavissa”. Kirjeen allekirjoittivat Mercedes -pomo Ola Källenius, joka toimii tällä hetkellä ACEA: n presidenttinä, ja Schaefflerin Automotive Technologies -osaston CLEPA: n toimitusjohtaja Matthias Zink.
Sen sijaan autoteollisuusyhdistykset sanoivat, että 27-kansakunnan blokin päästöjen vähentämissuunnitelma “on kalibroitava uudelleen” Euroopan teollisen kilpailukyvyn, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja sen toimitusketjujen strategisen kestävyyden turvaamiseksi samalla kun turvataan ilmastotavoitteet.
ACEA edustaa 16 suurta Eurooppa-pohjaista autovalmistajaa, mukaan lukien kaltaiset Volkswagen– Bmw– Ferrari ja Rengas.
Liittovaltion liittokansleri Friedrich Merz (CDU) puhuu IAA Mobility International Motor Show -tapahtuman avaamisessa.
Kuvaliitto | Kuvaliitto | Getty -kuvat
Saksalainen liittokansleri Friedrich Merz käveli myös tiistaina käytävään keskusteluun.
IAA-liikkuvuuskonferenssissa puhuessaan Merz sanoi, että “yksipuoliset poliittiset sitoumukset tiettyihin tekniikoihin ovat pohjimmiltaan väärä talouspoliittinen polku”, CNBC-käännöksen mukaan.
“Ne eivät ole polku, jonka avulla voimme luotettavasti saavuttaa yhteisiä tavoitteita”, Merz sanoi. Hänen kommenttinsa nähtiin ohuesti verhottuna viittauksena EU: n 2035 hiilen säätelyyn.
Crunch -neuvottelut
Teollisuuden jakautuminen tähän aiheeseen tulee, kun autopomot valmistautuvat tapaamaan EU: n von der Leyeniä perjantaina.
Uusien bensiini- ja bensiiniajoneuvojen vuoden 2035 kiellon EU: n uudelleensuojelujen odotettavissa olevien neuvottelujen odotetaan keskittyvän siihen, kuinka käsitellä alan ns. “Polycrisis”.
Euroopan autoala kamppailee monien haasteiden kanssa, Yhdysvaltojen tariffien kasvavista tuotantokustannuksista sekä toimitusketjun häiriöistä ja sääntelypaineista.
Rico Luman, Alankomaiden pankkien kuljetus- ja logistiikan vanhempi taloustieteilijä Rico Luman sanoi, että EU: n ja ryhmän suurimpien autovalmistajien välinen tuleva strateginen vuoropuhelu oli elännyt keskustelun asetuksen ansioista.
Eurooppalaiset poliittiset päättäjät olivat täysin tietoisia Volkswagenin uudelleenorganisoinnista ja työpaikkojen menetyksistä, Luman sanoi, että keskellä laajempaa huolenaiheita Saksan historiallisessa autoteollisuudessa työsuhteen putoaminen voisi aiheuttaa entistä enemmän asemia vaaraan.
“Meillä on ollut autoteollisuuden strateginen suunnitelma vuoden 2025 standardien flexibilisoinnilla, ja autonvalmistajat käyvät läpi kovan kilpailukykyisen haasteen, jolla on vaikea tariffi-impract ja marginaali takaisku”, Luman kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Kampanjaryhmä Transport & Environment puolestaan on kehottanut EU: ta pitämään yrityksensä 2035 päästötavoitteestaan, kun se isännöi perjantain vuoropuhelua autoteollisuuden tulevaisuudesta.
Euroopan komission tiedottaja kieltäytyi kommentoimasta ennen perjantain keskusteluja.
– CNBC: n Sophie Kiderlin osallistui tähän raporttiin.