“Kielen ja läsnäolon raittiisuus” – niin Filippo Sorcinelli kuvaa Paavi Franciscusjonka hän on hiljaa pukeutunut pontifikaatinsa varhaisimmista päivistä lähtien.
Marche -alueen stylisti on perustaja Atelier lavsLyhenne Laboratorio Arte Vesti Sacrelle, joka on työskennellyt yli kaksikymmentä vuotta korkeimman pontiffin liturgisten juhlien toimistolla.
Sorcinelli, 49-vuotias, joka on erikoistunut liturgisiin vaatteisiin, on tehnyt joitain paavin Franciscon ministeriön merkittävimmistä kylpytakista, mukaan lukien niiden historiallisen pontifikaattien avajaismassan aikana käytetyt, jotka lähettävät maailmanlaajuisesti vuonna 2013.
Jopa paavi Franciscon viimeisellä maallisella matkalla hänen paaviansa visuaalinen kieli pysyi ennallaan. Atelier Lavs on muotoiltu häntä koristaneena sitressi: Valkoisen silkkifolion päähine, joka on leikattu perinteiseen kultaan – rajoitettu, mutta säteilevä symboli jatkuvuudesta, puhtaudesta ja ajattomasta kauneudesta.
Pontiffin toiveiden mukaisesti tilaisuuteen ei luotu mitään uutta. Chasuble tuli paavin sacristyn nykyisestä vaatekaapista. Jopa hioma oli jo käytössä, korostaen nöyryyttä spektaakkeliin.
Keskiaikaisen taiteen innoittamana heijastamaan paavin sielua
Sorcinellin paavi Franciscon luomukset ovat aina kunnioittaneet pontiffin halua yksinkertaisuuteen ja aliarviointiin, ja siinä on raittiita leikkauksia ja hienovarainen symboliikka ja välttäen kaikenlaista näyttöä.
Suunnitellessaan pontiffia varten Sorcinelli selitti, että hän piti paavi Franciscon alkuperää, kaukana Keski -Euroopan runsasta liturgiaa. Hän haki välttämättömämpää visuaalista kieltä, vetäen inspiraatiota Gioton keskiaikaisista freskojaksoista, etenkin Assisin syistä, jotka ilmaisevat konkreettisen ja suoran henkisyyden.
“Minun tehtäväni oli kuvata visuaalisesti pontifikaatti, joka on aina pyrkinyt rakentamaan siltoja, ei esteitä. Hänen kylpytakkien oli puhuttava kohtaamisen kieltä”, Sorcinelli sanoo.
Paavi Franciscon kohdalla kaapu ei ole koskaan ollut voiman symboli, vaan merkki palvelusta ja nöyryydestä. Kaukana muiden paavien barokkivaatteita, hän on aina pitänyt parempana yksinkertaisia linjoja ja luonnollisia materiaaleja.
Tässä mielessä Atelier Lavs vangitsi paitsi paavin roolin seremonialliset vaatimukset, myös paavin syvempi henki, joka jokaisen eleen – ja jopa hänen vaatteidensa – kautta yritti tuoda evankeliumin takaisin kirkon sydämeen.
Kaksikymmentävuotinen arvostushistoria
Sorcinelli kasvoi Jesissa kutoja- ja brodeerien perheessä kehittäen syvää intohimoa hienoille lankoille ja muinaisista kudontatekniikoista hyvin nuoresta iästä lähtien.
Hän perusti atelierinsa vuonna 2002 opiskellessaan pyhää taidetta ja historiallista kudonta Prato -Museo Del Tessutossa tavoitteena yhdistää italialaisen liturgisen perinteen rikkaus nykyaikaiseen kieleen, joka koostuu arvokkaista luonnollisista materiaaleista ja käsintehtyistä kirjonoista.
Vuosien varrella työpajasta on tullut viitekohta suurten eurooppalaisten hiippakuntien piispoille ja kardinaaleille, kuten Subiacon benediktiinit tai Capuchin Friars Minor, samoin kuin kaupunkien, kuten Assisi, Ravenna ja Paduan, juhlalliset suojelusfestivaalit.
Sorcinelli on myös kuratoinut Vatikaanin diplomaattisten valtuuskuntien räätälöityjä liiviä, jotka vierailevat Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa.
Hänen työnsä ei ole jäänyt huomaamatta: Vuonna 2018 Milanon hiippakunnan museo isännöi retrospektiivistä, joka on omistettu Atelierille, ja vuonna 2021 pontifinen liturginen instituutti myönsi Sorcinellille taiteen ja liturgian palkinnon innovaatiosta pyhien liestojen kentällä.