
Ranskan miljardööri Arnaultin perhe, luksusryhmän omistaja LVMH ja yksi planeetan rikkaimmista dynastioista valmistautuu hankkimaan enemmistön pienessä jalkapalloseurassa Paris FC – mutta näkee kaiken urheilullisen käänteen pitkän aikavälin tavoitteena.
Antoine Arnault, LVMH:n toimitusjohtajan ja puheenjohtajan Bernard Arnaultin poika, kertoi CNBC:lle, että sijoitus toisen tason klubiin koski “tunteita” eikä taloutta; koska se pyrkii jäljittelemään Red Bullin urheilumenestystä, jonka se on saavuttanut ostaessaan saksalaisen jalkapalloseuran Leipzigin ja itävaltalaisen Salzburgin.
Arnaultit tekevät yhteistyötä Red Bullin kanssa Paris FC -yrityksessä, ja perheen holdingyhtiö Agache ottaa Associated Pressin mukaan 52 prosentin osuuden, kun taas energiajuomajuggernaut ostaa 11 prosenttia.
Arnault sanoi, että verrattuna muihin seuroihin hänen perheensä oli tunnistanut enemmän “kiinnostusta ja arvonluomista kuin muut, ei vain urheilupuolella, vaan myös brändäyspuolella, joka oli Paris FC”.
“Ranskan jalkapallossa ja pariisilaisessa jalkapallossa on poikkeama, että se on luultavasti ainoa suurkaupunki Euroopassa, jossa on vain yksi iso jalkapalloseura. Ja Paris FC:llä on jo infrastruktuuri, sillä on jo loistava joukkue, sillä on jo kaunis historia, mutta tarvitsee vain taloudellisesti hieman vahvempaa osakkeenomistajaa työntääkseen sitä seuraavalle tasolle”, Arnault sanoi CNBC:n Charlotte Reedille.
Antoine Arnault puhuu medialle Paris FC:n lehdistötilaisuudessa Groupe ADP – Centre d’entrainement Paris FC:ssä 20.11.2024 Orlyssa, Ranskassa.
Kristy Sparow | Getty Images Sport | Getty Images
Verrattuna Qatarin omistamiin titaaneihin Paris Saint-Germain, joka on hallinnut Ranskan kotimaista jalkapalloa vuosikymmeniä ja houkutellut maailmanluokan tähtiä ja kilpaili kansainvälisissä turnauksissa, Paris FC on vähän tunnettu seura, joka pelasi viimeksi huippuliigassa 1970-luvulla.
CNBC:n kysyttäessä, näkikö hän Paris FC:n mahdollisena haastajana, Arnault sanoi: “Se olisi erittäin säädytöntä meistä, jopa verrata itseämme Paris Saint-Germaniin. Ensimmäinen tavoite on mennä League Oneen ja nousta sitten. mittakaavassa ja sitten rakentaa kaunis seura, jolla on hyvät arvot, joita fanimme rakastavat ja joita kannattajamme kunnioittavat ja haluavat palata seuraavaan otteluun.”
“Ajanpaineen puuttuminen menestyä on mielestäni erittäin tärkeä asia, jotta voidaan tehdä oikeita päätöksiä ja, kyllä, ottaa hieman painetta pois pelaajien harteilta, jotka ovat suuressa perinteisessä urheilustressissä. on positiivinen, mutta joskus myös tällaisen suuren osakkeenomistajan kanssa negatiivinen”, hän sanoi.
“Emme ole sijoitusrahasto. Emme pyydä heitä voittamaan Mestarien liigaa kolmen, viiden, 10 vuoden kuluttua, vain tehdäkseen parhaansa ja antamaan kaikkensa kentällä.”
Joukkueen on määrä saada lisävauhtia Jürgen Kloppin, joka vei englantilaisen Liverpoolin Valioliigan menestykseen, nimityksen äskettäin Red Bullin maailmanlaajuiseksi jalkapallojohtajaksi. Kloppin odotetaan työskentelevän Arnaultsin kanssa neuvonantajana.
Varakkaat perheet ja yritykset ovat pitkään pitäneet korkean profiilin urheilujoukkueita houkuttelevina hankinnoina, usein niin kutsuttuina “pokaali-omaisuuksina” tai brändäysmahdollisuuksina pikemminkin kuin merkittävänä rahankerääjänä, kun otetaan huomioon valtavia kustannuksia.
Hollywood-näyttelijät Ryan Reynolds ja Rob McElhenney ovat vuodesta 2020 lähtien johtaneet jossain määrin käänteistä strategiaa, ostamalla pienen ja vaikeuksissa olevan walesilaisen Wrexham AFC:n – tuolloin englantilaisen jalkapallon viidennellä tasolla – ja luoneet maailmanlaajuisesti menestyneen dokumentin heidän pyrkimyksistään kääntää omaisuutensa ja nousta. liigojen kautta.
Mutta Arnault-perheen hankintaa voidaan verrata enemmän Red Bulliin, jonka investoinnit veivät sekä Leipzigin että Salzbergin kotimaan huippulentoihin ja antoivat niille Red Bull -brändättyjä areenoita – vaikka se herättikin huomattavaa vihaa kilpailevien seurojen fanien keskuudessa.
Arnault kertoi CNBC:lle, että jos hänen perheensä olisi halunnut “pokaalin”, he olisivat etsineet muualta.
“Haluamme rakentaa tarinan kestävyydestä, rakentaa tarinan kovasta työstä kauniilla arvoilla”, hän sanoi.