
Kaupan sihteeri Howard Lutnick kertoi torstaina, että Yhdysvaltain autopäällikkö kertoi hänelle, että heidän uusi presidentti Donald Trump -tapahtuma oli ”viileä, mikä voisi tehdä tariffeja Japanista tuoduihin autoihin, jotka ovat alhaisemmat kuin amerikkalaiset yritykset Kanadassa ja Meksikossa.
Lutnick teki valituksen GM: tä, Fordia ja Stellatis -edustajaa edustavaa ryhmää, jonka mukaan Trumpin suunnitelma voisi antaa japanilaisille autovalmistajille reunan “Big Three” Detroitin autoyhtiöihin nähden.
“Voi luoja, se on niin tyhmää”, Lutnik sanoi CNBC: n “Squawk kadulla”, “kun häneltä kysyttiin kritiikkiä Yhdysvaltain autoteollisuuden politiikan komiteassa.
Trumpin tiistaina ilmoittama kauppa antaa Japanille mahdollisuuden hyväksyä 15 prosentin tariffit autoille, joita se vie Yhdysvaltoihin, sen lisäksi, että se lupasi 550 miljardia dollaria Yhdysvaltain sijoitukseen.
Yhdysvaltain autoyhtiöt määräävät kuitenkin 25 prosentin veron Kanadassa ja Meksikossa tehdyille autoihinsa Trumpin huhtikuussa asettamien tariffien nojalla ja tuo ne Yhdysvalloista.
Japanilaisten autobrändien osakkeet Toyota,,,,,, HondaNissan ja Mazda Uutiset Trumpin kaupasta Japanin kanssa nousivat, mutta Yhdysvaltain autovalmistajat antoivat hälytyksen.
“Kaikista Japanin tuontitasojen sisällöstä lähes mikään Yhdysvaltain sisällöstä on enemmän kuin Pohjois -Amerikan autojen tariffit, jotka ovat kalliimpia kuin Pohjois -Amerikan autojen tariffit, jotka ovat korkeammat Yhdysvaltain autoteollisuuden politiikan neuvostossa, Matt Blunt sanoi tiistaina.
Lutnick kertoi CNBC: lle torstaina, että kauppa oli järkyttynyt “PR -henkilöstöä”. Hän kertoi puhuvansa ryhmän edustaman yrityksen toimitusjohtajan kanssa aiemmin torstaina, eivätkä he vastustaneet sopimusta.
“Ne ovat viileitä”, Lutnik sanoi.
Hän sanoi, että hän tiesi, että yhdysvaltalaiset yritykset ovat “hieman turhautuneita” nähdäkseen tuontiverot japanilaisista autoista laskevan 25 prosentista 15 prosenttiin.
Mutta Lutnick sanoi, että kotimaiset autoyhtiöt voisivat välttää tariffien maksamisesta Kanadan ja Meksikon valmistamilla autoilla siirtämällä heidän tuotantolaitoksiaan Yhdysvaltoihin.
“Tule, jos asetat verokannat Yhdysvalloissa, siitä ei ole veroa”, hän sanoi. “Niin kauan kuin Yhdysvallat rakentaa sen Yhdysvaltoihin, amerikkalaiset valmistajat tekevät todella hyvää työtä. Rakennat sen Yhdysvaltoihin ja olet hyvä.”
Blunt ei vastannut heti CNBC: n kommenttipyyntöön Lutnickin huomautuksista.
Trumpin tariffit ovat jo aiheuttaneet tappioita kolmelle suurelle autovalmistajalle.
General Motors antoi toukokuussa koko vuoden ohjeet, joihin sisältyy 4 miljardia dollaria 5 miljardiin dollariin tariffit. Yhtiö vahvisti tällä viikolla, että tariffit menettivät 1,1 miljardia dollaria vuoden 2025 toisella verokaudella.
Strandis kertoi maanantaina, että lähes 2,7 miljardin dollarin nettotappion odotettiin olevan lähes 2,7 miljardia dollaria vuoden ensimmäisellä puoliskolla osittain tariffien vaikutuksen vuoksi.