Viisi vuotta Zooxin hankkiman 1,3 miljardin dollarin roiskeesta, Amazon Toistaiseksi se on virallisesti osallistunut Yhdysvaltain robottikilpailuun kirje Waymo.
Zooxin alkuperäinen julkinen lanseeraus alkoi keskiviikkona Las Vegas Street -kadulla. Yhtiö tarjoaa ilmaisia ajeluja joissakin valituissa paikoissa ja aikoo laajentua laajemmin ympäri kaupunkia tulevina kuukausina. Kuljettajien on lopulta maksettava, mutta Zoox kertoi odottavansa sääntelyn hyväksyntää ennen kuin se voi ottaa tämän vaiheen.
Amazon on tulossa maailmanmarkkinoille, mutta Waymolla on merkittävä alku, joka tarjoaa kaupallista kuljettamatonta ratsastusta vuodesta 2020 lähtien. Aiemmin tänä vuonna Waymo sanoi, että se ylitti 10 miljoonaa palkkaviivaa, ja yritys toimii nyt viidessä kaupungissa, Dallasissa, Dallasissa, Denverissä, Miamissa, Miamissa, Seattlessa, Seattlessa ja Washingtonissa, D.C., ensi vuonna.
TeslaSamaan aikaan rajoitetut robottipalvelut alkoivat Austinissa, Texasissa, kesäkuussa huolimatta ihmisten johtajien alkamisesta aluksella.
Mutta toisin kuin Waymo ja Tesla, Zooxin sähkörobotit eivät ole kuin autoja. Ohjauspyörää tai poljinta ei ole, ja suorakulmion muoto on johtanut moniin teollisuudessa kuvaamaan sitä pyörän leivänpaahtimeksi. “Käytämme robotaxia tai ajoneuvoja tai eläintarhaa”, sanoi Jesse Levinson, Zooxin perustaja ja tekninen johtaja.
“Voit tuoda robotit johonkin, joka oli aiemmin auto”, Levinson kertoi CNBC: lle Las Vegasin haastattelussa. “Haluamme tehdä tämän kovan työn, ottaa aikaa sijoittaa ja laittaa sitten jotain paljon parempaa kuin auto markkinoille.”
Zoox perustettiin vuonna 2014, viisi vuotta sen jälkeen, kun Google perusti projektin Waymoksi. Las Vegasin jälkeen yritys ilmoitti aikovansa järjestää varhaisen ratsastajaohjelman San Franciscossa vuoden loppuun mennessä. Yhtiö on testannut 50 robotin laivastoa San Franciscossa ja Las Vegasissa.
Austin ja Miami ovat seuraavat Zoox -sijainnit, yritys sanoi. Zoox alkaa pian testata robotteja näillä markkinoilla ja sanoo, että se on ajanyt muokattuja testiautoja Los Angelesissa, Atlantassa ja Seattlessa.
“Mielestämme se on hyvin, hyvin varhainen päivä, eikä tulevaisuudessa ole kirjoitusta”, Levinson sanoi CNBC: n kanssa.
CNBC: n Sal Rodriguez haastattelee Zooxin CTO: ta ja perustajaa Jesse Levinsonia Zooxin autonomisessa robotaxissa Las Vegasissa.
Jeniece Pettitt | CNBC
Zooxin Las Vegas -varasto kattaa 190 000 neliöjalkaa, mikä on kolmen jalkapallokentän kokoinen. Laitoksessa yrityksessä on kymmeniä ajoneuvoja, jotka alkavat toimia ympäri kaupunkia. Älypuhelimien käyttäjät voivat tilata Top Golf-, Area 15-, Las Vegas Resort, New York-New York Hotels- ja Casinot sekä Luxor-hotellit ja kasinot.
Robotaxissa on kaksi riviä toisiaan kohti. Etu ja takaosa ovat samat, ja kaksisuuntaiset pyörät voivat siirtää sitä eteenpäin tai taaksepäin kääntämättä. Ajoneuvo voidaan ladata 16 tuntia kerrallaan.
Lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat tarjoavat matkustajille nähtävyyskokemuksen, joka haluaisi nähdä selvästi loputtoman kasinon matkan. Mutta sisustussuunnittelu on suunniteltu keskustelemaan yksinkertaisesti muiden ratsastajien kanssa.
“Tämä ei ole muokattu auto”, sanoi Zooxin toimitusjohtaja Aicha Evans. “Se rakennettiin maasta ratsastajan ympärille.”
CNBC haastatteli Evansia eläintarhaan pääkonttorissaan Fosterissa, Kaliforniassa, lyhyen ajomatkan päässä Googlen hajauttavan Piilaakson kampuksesta pohjoiseen.
Ainutlaatuisten ajoneuvojen tarjoamisen lisäksi Zoox on ottanut hyvin erilaisen lähestymistavan Waymoon, joka ryhtyi Chryslerin, Jaguarin ja autonvalmistajan kanssa.
Zoox toimii yksin, heijastaen australialaisen yrittäjän Tim Kentley-Klayn näkemystä, joka myöhemmin perusti keinotekoisen älykkyyden robottiyrityksen. Kentley-Klay -tausta markkinoinnissa, alun perin lähtökohdan kautta Piilaakson ympärillä ja haastattelemalla syntyvän kentän asiantuntijoita, mikä on hänen lähtökohtanaan, että hän on asia, jossa asia sanoo, että hän on puhunut vapaasti luovistajista sen sijaan, että nimeäisi niitä.
Teknisen asiantuntemuksen tekemiseksi Kentley-Klay teki yhteistyötä Levinsonin kanssa, joka työskentelee autonomisessa ajamisessa Stanfordin yliopistossa. Levinsonin isä on omena Arthur Levinson, hallituksen puheenjohtaja ja entinen Genentechin toimitusjohtaja.
Amazonin Zoox -autonominen robotti Las Vegasissa.
Jeniece Pettitt | CNBC
“Miksi tarvitset ohjauspyörän?”
Kentley-Klay ja Levinson päättivät rakentaa tulevan auton, ei vain uudelleenmuodostusautoa, jotta he voivat ajaa itseään. Neel Mehta, entinen Automotive -analyytikko Morgan Stanleyn, allekirjoitti vuonna 2016, kun Zoox oli vielä varkain.
“Jos sinulla on täysin autonominen ajoneuvo, miksi tarvitset ohjauspyörän?” sanoi Mehta, joka on johtanut useita joukkueita viiden vuoden aikana eläintarhassa, mukaan lukien yritysstrategia.
Tämä on työläs prosessi.
Asiaan tuntevat ihmiset sanovat, että Zoox käyttää 3D -tulostimia luodakseen aivan uusia auto -osia, kun kilpailijat ottavat olemassa olevia malleja ja lisäävät antureita ja ohjelmistoja. Ihmiset sanoivat, että Kentley-Klay ja Levinson kieltäytyivät heiluttamasta haasteen noustessa.
Mutta Kentley-Klay syrjäytettiin vuonna 2018. Aiemmin seuraavana vuonna Zoox esitteli Evansin, joka toimi pitkäaikaisena toimeenpanevana toimeenpanevana Evans Intelaloitti testipäällikkönä siruvalmistajilta vuonna 2006.
“Minulla on työtä. Elämä on hyvää ja minulla on paljon muita mahdollisuuksia”, Evans sanoi. “Se on valinta, erittäin tarkoituksellinen valinta, ja Jesse on osa tätä valintaa.”
Yksi asia, joka tuntee asian, sanoi, että Evans on yritys ja kiillotettumpi ja lähestyttävämpi kuin hänen ex. Mutta byrokratia on lisännyt organisaatiotaitoja, jotka auttavat yrityksiä kypsymään, he sanoivat. Lähteet eivät pyydä nimeämistä, koska heillä ei ole oikeutta puhua yrityksestä.
Evans sanoi, että hänen tavoitteenaan on yhdistää Zooxin tietojenkäsittely-, pilvi- ja robotiikan asiantuntijat.
“Se on valtava visio – et pääse sinne yön yli”, hän sanoi. “Siinä se, miten voimme hajottaa sen? Mitä meidän on todistettava? Missä järjestyksessä?”
Amazonissa Zoox on valtava laite- ja palveluyritys, jota johtaa aikaisempi Microsoft Suorita Panos Panay. Tämä luokka sisältää kaiken Alexasta ja Kindlestä Kuiper -projektiin Internet -satelliittiliiketoiminnassa.
Kaksi asiaa tuntevaa ihmistä sanoi, että Zoox toimii edelleen riippumattomana tytäryhtiönä. Johtoryhmä pysyy ennallaan, toisin kuin useat Amazon -yritysostot, kuten Whole Foods, terveydenhuolto ja pilleri.
“On kulunut 5,5 vuotta, joten olemme kulkeneet päivämääräajan”, Evans sanoi. “Heidän odotuksensa ovat melko kohtuullisia. Tekemällä mitä sanot tekevän, ja kun teet sen, se on hienoa.”
Johtajuus kiinnittää edelleen erityistä huomiota.
Amazonin toimitusjohtaja Andy Jassy ja muut johtajat vierailivat päämajassa Amazonin toimitusjohtaja Andy Jassy ja muut johtajat. Henkilö sanoi, että tunnelmaa vietettiin, ja Jassy onnitteli työntekijöitä eläintarhaan menestyksestä toistaiseksi.
Ennen lanseeraustaan Zoox on testannut tekniikkaaan Las Vegasissa vuodesta 2019. Robotaxi -testaus aloitettiin vuonna 2023, ja yritys aloitti esittelymatkojen tarjoamisen Forios -yleisölle Resorts World -tapahtumassa heinäkuun lopulla.
Zoox valitsi Las Vegasin lähistöllä olevan suuren määrän turisteja ja se, että lentokentälle ajaminen ei vaadi moottoritietä.
Russell James, 68, on varhainen testaaja.
San Franciscossa asuva James ei ole vieras robotaxikselle. Hän sanoi, että hän ratsastaa usein Waymosissa kotona ja pitää parempana kuljettajien autojen yksityisyyttä.
“Se voi tehdä mitä haluat”, hän sanoi. “Se poimii sinut ja vie sinut minne haluat mennä.”
Kesäkuussa säännöllisellä matkalla Las Vegasiin James sanoi, että hän toi ystävänsä ja ehdotti varhaista eläintarhaa.
Jotkut ovat IC-play.
Hän sanoi, että henkilökunta kutsui ensimmäisen autonsa lomamaailmaan eikä ollut täysin rasitettu. Kun muut kolme vedettiin ylös, Jamesia käskettiin hyppäämään autolle, jolla oli vielä tarpeeksi akkua jäljellä. (Kaikki autot, jotka nostivat matkustajia, nostettiin haastamaan CNBC: n vierailun Las Vegasiin viime viikolla.)
James sanoi, että korkeana miehenä hän arvosti ajoneuvon tilavuutta.
“Minun on yleensä taivutettava”, hän sanoi. “Ei mitään.”
James vertasi kokemusta “raitiovaunuun, joka vie sinut lentokentän venesatamaan”. Hän kuvasi lyhyen kierroksensa lomakohteen ympärillä litteänä: “Se on juuri mitä haluat.”
Kaikkia Zoox -ajoja ei kuitenkaan ole tapahtunut.
Huhtikuussa Las Vegasin tyhjä eläintarha oli “hieman epävakaa” Levinsonin auton kanssa.
Se oli pieni onnettomuus eikä kukaan loukkaantunut. Lokitiedostojen tarkistamisen jälkeen Zoox totesi kuitenkin, että sen ajoneuvot pystyvät käsittelemään tilannetta paremmin. Yhtiö pysähtyi Las Vegasissa lyhyen aikaa. Toukokuussa Zoox palautti 270 autoa käsitelläkseen ohjelmistovirheitä sen ennusteista muiden tienkäyttäjien urheilullisesta kyvystä.
Turvallinen, sitten kasvaa
Muutamaa viikkoa myöhemmin Zoox tilasi toisen ohjelmiston palautuksen sen jälkeen, kun San Franciscon sähköinen kuljettaja osui yhteen robotista. Törmäyksen aikana robotti lopetettiin, mutta sitten alkoi liikkua ja kääntyä.
“Myönnän mielellämme, että emme ole täydellisiä, joten aina kun löydämme mahdollisuuksia parantaa ohjelmistoamme, otamme nämä mahdollisuudet.”
Turvallisuus on ollut valtava haaste Robotaxi -teollisuuden lyhyessä historiassa.
Ennen kuin Uber myi AV -divisioonan vuonna 2020, yrityksen testiauto törmäsi Tempen jalankulkijan kanssa Arizonassa ja tappoi jalankulkijan. Cruisen robottiliiketoiminta oli kiinni skandaalissa vuonna 2023, kun yksi sen autoista veti naisen, joka lyötiin 20 jalkaa alas San Franciscossa ja osui hänen omalla tiellä.
“Baarimme ei ole täydellinen. Se on paljon turvallisempaa kuin ihmiset”, Levinson sanoi. “Toistaiseksi turvallisuustiedot ovat erittäin turvallisia ihmisen turvallisuuden kanssa.”
Levinson kertoi, että Zoox oli ensin ilmainen ajelu uutisten mainostamiseksi ja siirtyi sitten keskittymään liiketoiminnan erottamiseen.
“On selvää, että meillä on tapa tehdä tämä, muuten eläintarhaan olisi merkityksetöntä olemassaoloa”, Levinson sanoi. Kannattavuusajan suhteen “se ei ole muutaman viikon kuluttua, se ei ole muutaman vuosikymmenen kuluttua.”
Kiireellisempi prioriteetti on mittakaava. Aiemmin tänä vuonna Zoox avasi hajauttavan tuotantolaitoksen Haywardissa, Kaliforniassa, pääkonttorinsa kautta Haywardissa, Kaliforniassa.
Sivusto tuottaa tällä hetkellä yhden auton päivässä, mutta yritys sanoo, että se lopulta saavuttaa noin kolme robottia tunnissa tai 10 000 robottia vuodessa. Waymo kertoi, että kaupallisessa laivastossa on tällä hetkellä yli 2000 autoa.
Ottaen huomioon koko Robotaxi -palvelun rakentamisen ja käytön valtavat kustannukset: “Se voi olla vähintään 2030 tai ehkä myöhemmin, ja ehkä missä tahansa näistä yrityksistä on kannattavaa missä tahansa näistä yrityksistä.”
Amazon vaatii, että se on halukas olemaan kärsivällinen. Vuodesta 2020 lähtien yritys on sijoittanut miljardeja eläintarhaan ja lopulta osoittanut mitä yleisölle.
“Yksi asia, jota en usko, että Amazonilla on tarpeeksi uskottavuutta, on se, että se on erittäin hyvä valinnassa joitain pitkäaikaisia suuria vetoja ja tosiasiallisesti toteuttamaan ne”, Evans sanoi. “Olemme alkaneet osoittaa, että kyllä, se on totta, se on tulossa.”