Sisäkuva Newarkin lentoasemasta, kun matkustajat kohtaavat kahdeksan päivää peräkkäin suuria viivästyksiä, United Airlines peruuttaa reittejä ja henkilöstöpulaa Newarkissa, New Jerseyssä, Yhdysvalloissa, 6. toukokuuta 2025.
Mostafa Bassim | Anadolu | Getty Images
Lentoyhtiöiden verkkosivustot, mukaan lukien Delta Air Lines ja United Airlineskärsivät maanantain tunnin mittaisista häiriöistä Amazon Web Services, valtava pilvipalveluntarjoaja, ja jotkut asiakkaat valittivat, etteivät he pystyneet käyttämään lentojen lähtöselvitystoimintoja tai varauksiaan.
Klo 5.27 ET, Amazon sanoi: “Näemme merkittäviä elpymisen merkkejä. Useimpien pyyntöjen pitäisi nyt onnistua. Jatkamme työskentelyä jonossa olevien pyyntöjen ruuhkassa. Jatkamme lisätietojen antamista.”
Yhtiö oli aiemmin maanantaina kertonut AWS-hallintapaneelissaan, että sen asiakkaat kokivat “lisääntynyttä virhetasoa ja latenssia useissa AWS-palveluissa US-EAST-1-alueella”.
United vastasi asiakkaalle X maanantaina, että se “kokei järjestelmähäiriön, joka vaikuttaa verkkotyökaluihimme”.
United kertoi CNBC:lle, että katkos vaikutti tilapäisesti joihinkin sen sisäisiin järjestelmiin ja että se käytti varmuuskopioita häiriön lopettamiseksi. Lentoyhtiö sanoi, että “tiimimme työskentelevät saadakseen asiakkaamme matkaan.”
Delta sanoi puolivälissä aamulla, että sillä oli joitain “pieniä” viivästyksiä maanantaina katkon vuoksi, mutta se ei “näkenyt, että tämän tapahtuman seurauksena olisi merkittävää asiakasvaikutusta”.
Lentojen viivästykset maailmanlaajuisesti olivat minimaaliset maanantaiaamuna FlightAwaren tilastojen mukaan.
Jotkut varaukset näkyivät lentoyhtiöiden sovelluksissa, kun taas asiakkaat valittivat sosiaalisessa mediassa, etteivät he pystyneet lähtemään sisään tai jättämään laukkuja useisiin tunteihin.
Massiivinen CrowdStrike heinäkuussa 2024 epäonnistuneesta ohjelmistopäivityksestä johtuva käyttökatkos vei tuhansia Microsoft Windows-järjestelmät offline-tilassa häiritsevät lentoliikennettä ja muita toimialoja ympäri maailmaa. Delta sanoi, että häiriö pakotti sen perumaan yli 5 000 lentoa ja maksoi yli 500 miljoonaa dollaria tuloja ja korvauksia matkustajille muun muassa.
KATSELLA: Liikenneministeri Duffy lentoliikenteen häiriöistä seisokin vuoksi
