14. maaliskuuta 2024 Waymon itseajava Jaguar-taksi ajoi Los Angelesin kaduilla Kaliforniassa.
Mario Tama |. Getty Images
Waymo on päättänyt 5,6 miljardin dollarin rahoituskierroksen laajentaakseen robotaksipalveluaan Los Angelesiin, San Franciscoon ja Phoenixiin (jossa yritys tällä hetkellä toimii) ja sen jälkeen.
Itse ajavan auton omistaa Googlen emoyhtiö Alphabet, joka johti Waymon C-sarjan varhaisiin tukijoihin kuuluvat Andreessen Horowitz (a16z), Fidelity, Perry Creek, Silver Lake, Tiger Global ja T. Rowe Price.
Waymon johtajat Tekedra Mawakana ja Dmitri Dolgov sanoivat CNBC:n julkaisemassa lausunnossa, että varat käytetään Waymo Driverin kaupallisten sovellusten laajentamiseen ja edistämiseen.
“Tällä uusimmalla sijoituksella toivomme jatkossakin tervetulleiksi lisää matkustajia Waymo One -matkoillemme San Franciscossa, Phoenixissa ja Los Angelesissa sekä Austinissa ja Atlantassa laajennetun kumppanuussuhteemme kautta Uberin kanssa”, he kirjoittivat.
Kahden edellisen 3,2 miljardin ja 2,5 miljardin dollarin rahoituskierroksen jälkeen C-sarjan rahoitus nostaa Waymon kokonaisrahoituksen yli 11 miljardiin dollariin. Alphabetin talousjohtaja Ruth Porat ilmoitti heinäkuussa, että emoyhtiö sitoutuu useaksi vuodeksi jopa 5 miljardin dollarin sijoitukseen Waymoon.
Vaikka monet yritykset testaavat itsenäisiä ajoneuvoja (AV:ita) Yhdysvaltojen yleisillä teillä, mukaan lukien hyvin rahoitetut nousujohtimet, kuten Wayve, Waymo on ainoa yritys, joka tarjoaa kaupallista robotaksipalvelua useilla suurilla metroalueilla.
Palvelu on ollut suosittu joidenkin naisten keskuudessa, joilla on turvallisuushuolia tuntemattomien ihmiskuljettajien kanssa ajamisesta. Vanhemmat käyttävät sitä jopa viedäkseen lapsensa kouluun, kun muut kulkuvälineet tuntuvat vähemmän turvallisilta tai mukavilta.
Waymo tarjoaa tällä hetkellä yli 100 000 kyytiä viikossa matkustajille Los Angelesissa, Phoenixissa ja San Franciscossa, ja matkustajat voivat ilmoittaa robotaksista Waymo One -sovelluksen kautta. Waymo teki äskettäin yhteistyötä Uberin kanssa käynnistääkseen robotaksipalvelun Austinissa, Texasissa, osavaltiossa, jossa mahdollinen kilpailija Tesla sijaitsee.
Teslan toimitusjohtaja Musk on luvannut itse ajavia autoja yli vuosikymmenen ajan. Tällä viikolla hän sanoi, että Tesla tarjoaa kuljettajattomia ajoja Texasissa ja Kaliforniassa ensi vuonna, kun yritys päivittää joitain olemassa olevien ajoneuvojen automatisoituja järjestelmiä, jotka edelleen vaativat ihmiskuljettajia.
General Motorsin risteily oli Waymon lähin kilpailija Yhdysvalloissa, kunnes se keskeytti toimintansa lokakuussa 2023 San Franciscossa tapahtuneen tapauksen jälkeen, jossa jalankulkija törmäsi toiseen ajoneuvoon. Cruise AV raahasi hänet 20 jalkaa. Cruise pyrkii palauttamaan palvelunsa ja suunnittelee yhteistyötä Uberin kanssa.
Yhdysvaltain itseohjautuvien autojen valmistajien on silti todistettava, että heidän teknologiansa on turvallisempi käyttää kuin ihmisten ohjaamia takseja ja kuorma-autoja. Kuten CNBC aiemmin raportoi, Pew Research Centerin tutkimus osoitti, että lähes kaksi kolmasosaa yhdysvaltalaisista vastaajista sanoi, että he eivät olisi halukkaita ajamaan kuljettajattomassa henkilöautossa, jos heille tarjottaisiin mahdollisuus.
Understanding AI:n kirjoittajan Timothy B. Leen analyysin mukaan Waymon itse ilmoittamat tiedot osoittavat, että heidän ajoneuvonsa “osuvat kolareissa yleisillä teillä paljon harvemmin kuin ihmiskuljettajat”.
Silti Waymo aloitti ohjelmistojen takaisinvedon parantaakseen itseohjautuvien järjestelmiensä turvallisuutta, ja sen itseajavat autot estivät toisinaan liikenteen, ajoivat väärään suuntaan kaduilla tai kolaroivat, mutta kuolemantapauksia tai vakavia vammoja ei tiedossa.
Waymon seuraavan sukupolven robottitaksi on Geely Zeekr, joka on varustettu mukautetuilla antureilla ja tekoälyn “kuljettimella”. Waymo sopi äskettäin myös monivuotisesta strategisesta kumppanuudesta Hyundai Motorin kanssa lisätäkseen korealaisen autonvalmistajan Ioniq 5 -sähköajoneuvon robotaxi-kalustoonsa.
Elokuussa Waymo kertoi testaavansa itse ajavia autojaan myös ankarammissa talvisäissä Pohjois-Kaliforniassa, New Yorkin osavaltiossa ja Michiganissa toivoen voivansa tarjota robotaksipalveluita aurinkovyöhykkeen ulkopuolella ja lopulta kansainvälisesti tarjottavissa palveluissa.