Airbusin logo on kuvattu Airbus-laitoksen ulkopuolella Saint-Nazairessa, Ranskassa, 7. marraskuuta 2023.
Stephane Mahe | Reuters
Airbus Voisi priorisoida toimitukset muille kuin Yhdysvaltain asiakkailleen, jos tariffit häiritsevät eurooppalaisen lentokoneen tuontivaltiota, toimitusjohtaja Guillaume Faury sanoi torstaina.
“Meillä on suuri kysyntä muualta maailmalta, niin [if] Meillä on erittäin merkittäviä vaikeuksia toimittaa Yhdysvaltoihin, voimme myös sopeutua tuottamalla toimituksia muille asiakkaille, jotka ovat erittäin innokkaita hankkimaan lentokoneita “, Faury kertoi CNBC: n Charlotte Reedille haastattelussa, jossa keskustellaan yrityksen koko vuoden tuloksista.
“Nuo tariffit ovat uhkaavia, emmekä tiedä mitä ne ovat, [and]jos ja kun meillä olisi tariffeja, mihin ne vaikuttaisivat. Joten olemme valmiita sopeutumaan vastaavasti: “Faury sanoi viitaten Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin laaja-alaisisiin tariffiryhmiin, jotka on jo herätetty Kiinaa vastaan.
Faury kuitenkin korosti, että Airbus oli viime vuosina tehnyt muutoksia ostaakseen enemmän Yhdysvalloista ja myydä huomattavasti lentokoneita ja helikoptereita Yhdysvalloissa, vaan myös perustamaan osa tuotantoa paikallisesti.
Se sisältää suuren lähtöpaikan Mobileissa, Alabamassa, samoin kuin kaksi viimeistä kokoonpanolinjaa yrityksen A220- ja A320 -perhesuihkuille, ja toinen rakenteilla yhdysvaltalainen linja rakennetaan A320- ja A321: een kotimarkkinoille.
Joukko suuria yhdysvaltalaisia lentoliikenteen harjoittajia on Airbus -asiakkaita, mukaan lukien American Airlines– Delta– Yhtenäinen ja Jetblue.
“Joten meillä on paljon potentiaalisia joustavuuksia”, Faury sanoi tehtävien mahdollisesta asettamisesta, joiden yksityiskohdat ovat edelleen epävarmoja.

“Pohjakalkki, uskomme tähän teollisuuteen – se on hyvin Pohjois -Amerikan ekosysteemi, jolla on paljon keskinäisiä riippuvuuksia – tariffit vahingoittavat molempia osapuolia. Joten toivon, uskon, että tariffit eivät vaikuta siihen merkittävästi”, Faury sanoi.
Eurooppalaisen laskentavalmistajan tavoite noin 820 lentokonetoimitukselle vuonna 2025 annettiin “epävarmuustekijöistä huolimatta selventämään sitä, mitä luulemme toimittavan tänä vuonna tariffit”, Faury sanoi.
Sillä välin Airbus säilyy joukon toimitusketjun ongelmia, jotka rajoittavat sen kykyä kasvattaa tuotantoa ja työskennellä yli 8000 suihkukoneen tilauksen kautta, Faury kertoi CNBC: lle.
Hänen kommenttinsa tulivat sen jälkeen, kun yritys aikaisemmin torstaina ilmoittivat vuotuisen liikevaihdon 6%: n nousun, mutta oikaistun liikevoiton väheneminen 8% oli 5,35 miljardia euroa (5,59 miljardia dollaria) vuodessa 2024.
Yhtiön puolustus- ja avaruusyksikön voitto kääntyi 656 miljoonan euron tappioon koko vuoden ajan.
Faury kertoi CNBC: lle, että avaruus oli “alue, jolla kärsimme”, pelaajien, kuten Elon Muskin SpaceX: n, kilpailun keskellä ja aiemmat investoinnit tekniikoihin, jotka olivat osoittautuneet vaikeasti.
“Aliarvioimme riskin todellisuuteen verrattuna”, Faury sanoi ja lisäsi, että yritys rakenneuudeksi yksikköä ja työskenteli olemassa olevien ongelmien ratkaisemiseksi.
Haasteista huolimatta Airbusin vuotuiset tulokset korostivat sen vahvuutta sen kriisin osumana Yhdysvaltain kilpailijaan Boeingjoka ilmoitti vuotuisen tappion 11,83 miljardia dollaria vuodelle 2024.