Airbusin työntekijät seisovat MetOp-SG A (L) ja MetOp-SG B (R) MetOp-SG (Meteorological Operational Satellite – Second Generation) meteorologisten satelliittien edessä yhtiön puolustus- ja avaruusosaston puhdastilassa 10.11.2023 Toulousessa, Lounais-Ranskassa. MetOp-SG on aurinkosynkroniselle naparadalle sijoitettu meteorologisten satelliittien perhe, joka mahdollistaa lyhyen aikavälin ennusteiden tarkentamisen. (Kuva: Lionel BONAVENTURE / AFP) (Kuva: LIONEL BONAVENTURE/AFP Getty Imagesin kautta)
Lionel Bonaventure | Afp | Getty Images
Airbus, Leonardo ja Thales ilmoitti torstaina yhdistävänsä satelliitti- ja avaruustoimintansa muodostaakseen “johtavan eurooppalaisen toimijan avaruudessa”, kun alue etsii kotimaista kilpailijaa Elon Muskin Starlinkille.
Yritykset – kukin omana raskas sarja ilmailu- ja puolustusalalla – sanoi, että yhteisyritys kehittää ja rakentaa “kattavan valikoiman täydentäviä teknologioita ja kokonaisvaltaisia ratkaisuja avaruusinfrastruktuurista palveluihin”. Avaruuskantorakettien kehittäminen jää uuden yhtiön toiminnan ulkopuolelle.
Yhdistyneen yrityksen odotetaan tuottavan puolivälissä kolminumeroisia miljoonia euroja vuosittaisia synergiaetuja liiketulokseen viiden vuoden kuluessa sulkemisesta, ja se työllistää 25 000 henkilöä eri puolilla Eurooppaa.
Euroopan puolustusosakkeet nousivat torstaina, kun alueellinen Stoxx Aerospace and Defense -indeksi nousi 0,9 prosenttia. Leonardon osakkeet kävivät viimeksi 1,8 % korkeammalla, kun Thales nousi 0,6 % ja Airbus 0,2 %.
Airbus tulee olemaan uuden yhteisyrityksen enemmistöomistaja 35 prosentin osuudella, ja se osallistuu Space Systems- ja Space Digital -liiketoimintaansa puolustus- ja avaruusdivisioonastaan. Leonardo ja Thales omistavat kumpikin 32,5 % uudesta yhtiöstä.
Leonardon panos tulee olemaan sen koko avaruusdivisioona, mukaan lukien sen osakkeet Roomassa sijaitsevassa avaruuslentopalveluyrityksessä Telespaziossa ja Thales Alenia Spacessa, joka on olemassa oleva yhteisyritys Thalesin kanssa. Thales lisää myös osuutensa Thales Alenia Spacesta uuteen yhtiöön sekä Thales SESO -toimintonsa.
Yritykset sanoivat, että uusi avaruuskokonaisuus olisi “yhtenäinen, integroitu ja kestävä eurooppalainen avaruustoimija, jolla on kriittinen massa kilpailla maailmanlaajuisesti ja kasvaa vientimarkkinoilla”.
“Tämä uusi yhtiö aikoo toimia myös luotettuna kumppanina kansallisten suvereenin avaruusohjelmien kehittämisessä ja toteuttamisessa”, he lisäsivät.
Mainittaessa yhteisyritystä “keskeisenä virstanpylväänä Euroopan avaruusteollisuudelle”, yritysten toimitusjohtajat sanoivat yhteisessä lausunnossaan, että se auttaisi “rakentaa vahvempi ja kilpailukykyisempi eurooppalainen läsnäolo yhä dynaamisemmilla globaaleilla avaruusmarkkinoilla.”
He korostivat, että siirto mahdollistaisi sen, että Eurooppa voi säilyttää hallinnan kotimaisissa avaruusoperaatioissaan, kun aluehallitukset pyrkivät lisäämään rahaa ilmailu- ja puolustusvoimavaroihinsa.
Starlinkin kilpailija
Eurooppa on etsinyt vaihtoehtoa Starlinkille, Muskin avaruustutkimusyrityksen SpaceX:n omistamalle satelliittilaajakaistapalvelulle, joka tällä hetkellä hallitsee alaa ja jolla on laaja läsnäolo kaikkialla Euroopassa.
Starlink on ollut ratkaisevassa roolissa Ukrainan sotapyrkimyksissä Venäjän täysimittaisen hyökkäyksen jälkeen maahan vuonna 2022, mutta ongelmia on tiettävästi esiintynyt aiemminkin viestintäkatkoksista. Aiemmin tänä vuonna huhuttiin, että Eutelsat – ranskalainen yritys, joka fuusioitui brittiläiseen OneWebiin vuonna 2023 – pyrki korvaamaan Starlinkin Ukrainassa.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron puolestaan on kannattanut Euroopan satelliittimestarin käsitettä väittäen kesällä pitämässään puheessa, että “avaruudesta on jollain tapaa tullut kansainvälisen voiman mittari”. Samaan aikaan Italian lainsäätäjät varoittivat SpaceX:n ottamisesta mukaan maan satelliittiohjelman päivitykseen jo heinäkuussa.
Spekulaatioita siitä, että Airbus, Leonardo ja Thales yhdistäisivät voimansa satelliittitoimintojen parissa, on syntynyt jo jonkin aikaa. Huhtikuussa Leonardon toimitusjohtaja Roberto Cingolani sanoi CNBC:lle toivovansa, että liitto toteutuisi lähikuukausina.
Hän sanoi tuolloin, että yhteisyritystä ei ole suunniteltu erityisesti haastamaan Starlinkia, vaan tarjoamaan eurooppalainen vaihtoehto.
Eutelsat on pitkään taistellut tullakseen Muskin yrityksen alueelliseksi kilpailijaksi. Starlinkin satelliitit jäävät kuitenkin suuresti varjoonsa, ja viimeksi mainittu laukaisee 10 000 satelliittiaan.th satelliitti kiertoradalle aiemmin tällä viikolla.
David Barker, GAM:n eurooppalaisen osaketiimin sijoituspäällikkö, kertoi CNBC:lle, että torstaina julkistettu yhteisyritys oli “ensimmäinen konkreettinen todiste Euroopan hiipuvasta teknologisesta suvereniteetistaan Trumpin toisen hallinnon alkamisen jälkeen”.
“Ennen [this]Eurooppa kilpaili itseään vastaan kolmen alaluokan yrityksen kautta SpaceX:n kasvavaa määräävää asemaa vastaan”, hän sanoi. “Näemme tämän myönteisenä askeleena kohti Euroopan avaruusteollisuuden palauttamista maailmanlaajuiseksi voimaksi ja myös positiivisena signaalina siitä, että eurooppalainen hanke saattaa pystyä vahvistamaan itsensä uudelleen siellä, missä se on epäonnistunut muilla aloilla, kuten rajat ylittävässä pankkitoiminnassa, pääomamarkkinoilla ja puolustusalan konsolidoinnissa.”
Samaan aikaan Michael Field, Morningstarin osakestrategi, kertoi CNBC:lle, että muutos oli “toinen askel oikeaan suuntaan Euroopalle”.
“Leonardolle, Thalesille ja Airbusille avaruus on suhteellisen pieni osa niiden liiketoiminnasta, mutta voimien yhdistäminen antaa varmasti enemmän painoarvoa kilpailla globaaleilla markkinoilla”, hän sanoi. “Olemme edelleen nousujohteisia ilmailu- ja puolustussektorilla yleensä, ja meillä on neljä tähteä sekä Thalesilla että Leonardolla.”
— CNBC:n Ryan Browne ja Silvia Amaro osallistuivat tähän raporttiin.
