Asiakkaat ostavat Adidas -myymälässä 4. huhtikuuta 2025 Miamissa, Floridassa.
Joe Raedle | Getty -kuvat
Urheiluvaatteet jättiläinen Adidas Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tariffit johtaisivat tiistaina kaikkien Yhdysvaltain tuotteiden hinnankorotuksiin.
Yhtiö sanoi, että se ei vielä tiennyt, kuinka paljon se nousisi hintoihin, ja totesi myös, että globaali kauppakuska esti sitä nostamasta koko vuoden näkymiä huolimatta puskurin kasvusta ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
“Korkeammat tullit aiheuttavat lopulta korkeammat kustannukset kaikille tuotteillemme Yhdysvaltain markkinoille”, Adidas sanoi lausunnossaan.
Yhtiö ilmoitti, että se oli “jonkin verran paljastettu” Valkoisen talon tulliin Pekingin virheellisesti voimakkaasti 145%: n kanssa-mutta se oli jo vähentänyt Kiinan valmistettujen tuotteiden vientiä Yhdysvaltoihin minimiin. Se kuitenkin sanoi, että suurin vaikutus tuli Yhdysvaltojen tariffien yleisestä noususta kaikissa muissa maissa, joita pidetään suurelta osin 10 prosentilla, kun taas kaupan neuvottelut käydään.
“Kun otetaan huomioon epävarmuus Yhdysvaltojen ja erilaisten vientivaltioiden välisistä neuvotteluista, emme tiedä, mitkä lopulliset tullit ovat”, jatkoi Adidas -lausuntoa.
“Siksi emme voi tehdä mitään” lopullisia “päätöksiä siitä, mitä meidän pitäisi tehdä. Korkeamman tullin aiheuttamat kustannusten nousut aiheuttavat lopulta hinnankorotuksia paitsi alamme, myös niiden määrittämistä tai päätellä, mitä vaikutuksia tällä voi vaikuttaa tuotteidemme kuluttajien kysyntään.”
Adidas kertoi, että se ei voinut tällä hetkellä tuottaa melkein mitään tuotteitaan Yhdysvalloissa
Yritys, joka tunnetaan parhaiten lenkkarista, mukaan lukien supertähti, Sambas, Stan Smiths ja Gazellers sekä Sportswear, käyttää tehtaita maissa, kuten Vietnamissa ja Kambodžassa-mikä kohtaa Yhdysvaltain tullia jopa 40%: iin, jos kauppasopimus ei ole.
Samankaltainen dilemma hinnankorotuksista ja kysynnästä vaikuttaa melkein kaikkiin Yhdysvaltojen palveleviin vähittäiskaupan yrityksiin, jotka ovat peräisin ultra-låg-kustannuksista e-myyjistä, kuten TEMU: sta ylellisille jättiläisille, kuten Hermès.
Tulot paranevat
Ilman Yhdysvaltain tullia, Adidas olisi kerännyt kokonaisia tuloja tuloja ja liikevoittoja vahvan tilauskirjan ja positiivisen tuotemerkin tunteen vuoksi, yritys sanoo. Sen sijaan se vahvisti nykyiset näkemyksensä, mutta sanoi, että “mahdollisten tulosten tarjonta on lisääntynyt”.
Suurelta osin vapautetuissa tuloksissa jatkuvien operaatioiden nettotulos nousi 155% ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 436 miljoonaan euron (496,5 miljoonaan dollariin), yli 383 miljoonan euron ennusteena LSEG-kaadetussa konsensuksessa. Liikkeen myynti kasvoi 12,7% 6,15 miljardiin euroon, kun sen toimintamarginaali kasvoi 3,8 prosenttiyksikköä 9,9%: iin.
Yhtiö on vihdoin ravistanut vuoden mittainen päänsärky yhteistyöstä kiistanalaisten muusikoiden kanssa, joiden kanssa se leikkasi bändit 2022 anti -anti -anti -anti -kommenttien yli. Se ilmoitti viime kuussa, että se oli myynyt viimeisen yeezy -kerroksensa.
Deutsche Bankin analyytikot totesivat tiistaina huomautuksessa, että Adidas antoi “hyvän paineen yrityksen kanssa, joka edistyi kaikilla alueilla”, huolimatta epävarmuudesta huolimatta.
“Toistaiseksi tänä vuonna Adidas on nähnyt kaksinumeroisen myynnin kasvua kaikilla alueilla ja kanavilla tukkumyyjän kanssa, joka ylittää suoran kuluttajan tarjouksen”, sanoi Mamta Valechha, Deckter Cheviot -kuluttajan analyytikko Mamta Valechha.
“Skodonit ovat edelleen vahva taiteilija, jossa kuluttajat valitsevat myös elämäntyylivaatteet, kun taas suorituskykyluokka jatkaa hyvin. Adidas toivoo, että nämä suuntaukset jatkuvat ennen Yhdysvaltojen tullien luomaa taloudellista epävarmuutta, mutta valitettavasti meidän on odotettava ja katso ennen kokonaisvaikutusta.”