Aasian on tarkoitus nähdä matkapuomi, ja alueen maat valmistautuvat hyödyntämään tätä kysynnän nousua.
Singaporen Changin lentokenttä keskiviikkona mursi maan viidennellä terminaalillaan, jonka odotetaan olevan toiminnassa 2030-luvun puolivälissä.
Uusi terminaali, joka sijaitsee 1 080 hehtaarin tontilla, on melkein kaksinkertainen Changin lentokentän nykyisen alueen koon.
Tämän avulla lentokenttä voi käsitellä 140 miljoonaa matkustajaa vuodessa 90 miljoonan matkustajan nykyisestä kapasiteetista. Changi, joka sai viimeksi Skyraxin “maailman paras lentokenttä” vuonna 2025 13. kertaa, toivotti tervetulleeksi 67,7 miljoonaa matkustajaa vuonna 2024.
Lentokentät, jotka pystyvät käsittelemään yli 100 miljoonaa matkustajaa vuosittain, luokitellaan mega -lentokenttiin ja kolme kymmenestä olemassa olevasta on Aasiassa, lentokenttäteollisuuden kehon lentokenttäneuvoston kansainvälisen mukaan. Nämä ovat Pekingissä, Tokiossa ja Shanghaissa.
ACI -projektit, jotka lentomatkat kasvavat lähes 7% seuraavan 25 vuoden aikana. Kysynnän selvittämiseksi Aasian ja Tyynenmeren alueen ja Lähi-idän alueiden lentokentät ovat kehitetty laajaan kehitykseen. Yhdistettyjen sijoitusten kanssa on 240 miljardia dollaria olemassa olevien tilojen päivittämiseen ja uusien lentokenttien rakentamiseen vuosina 2025–2035.
Singaporen pääministeri Lawrence Wong kertoi uraauurtavassa tapahtumassa, että päätös rakentaa terminaali 5 johtui siitä, että “Pidemmällä aikavälillä lentomatkat ovat nousevalla radalla ja suurin osa kasvusta tapahtuu täällä Aasian ja Tyynenmeren alueella”.
Wong kertoi myös, että terminaalilla 5 Changi pyrkii yhteydenpitoon 200 kaupunkiin nykyisistä 170 kaupungin linkistä.
“[Changi] on yhdistänyt pienen saarivaltiomme maailmaan ja tuonut maailman Singaporeen. Ja tämä yhteydet ovat saaneet kasvumme ilmakeskuksena, joka ajaa turismia, ilmailu- ja logistiikkaa, “Wong sanoi huomauttaen, että ilmailun ekosysteemi vaikuttaa nyt 5% Singaporen BKT: stä.
Laajennus
Kilpailu alueella on myös vahvistunut, Wong huomautti. Esimerkiksi Aasian lentokentät investoivat merkittävästi infrastruktuurinsa ja vierekkäisten tilojen, kuten viihde- ja vähittäiskaupan tilojen, nykyaikaistamiseen.
Hong Kongin kansainvälinen lentokenttä tilasi kolmannen kiitotien marraskuussa ja laajentaa lentokentän terminaalia 2. Lentoaseman tavoitteena on palvella 120 miljoonaa matkustajaa ja käsitellä 10 miljoonaa tonnia lastia vuodessa vuodesta 2035.
Bangkokin Suvarnabhumin lentokenttä avasi kolmannen kiitotien syyskuussa 2024, mikä paransi lentokentän kykyä käsitellä enemmän lentoja vuoden aikaisemmin uuden satelliittiterminaalin valmistumisen jälkeen.
Thaimaan lentokenttäoperaattori paljasti myös uuden “itäisen laajennuksen” suunnitelman lentokentän kapasiteetin lisäämiseksi vuoteen 2027 mennessä.
Etelä-Koreassa Soulin Incheonin kansainvälinen lentokenttä valmistui joulukuussa “vaiheen 4 laajentumisen”, jolloin se pystyi hoitamaan jopa 106 miljoonan matkustajan kapasiteetin 77 miljoonasta ja tekemällä siitä maailman kolmanneksi suurin lentokenttä.
Kaakkois-Aasian Deloitten kuljetus-, vieraanvaraisuus- ja palvelualan johtaja Thomas Pellegrin kertoi CNBC: lle, että Aasiasta on tullut lentomatkojen kasvun “barycenter” COVID-19-pandemian jälkeen.
Lentomatkojen kasvu johtuu keskiluokan laajenemisesta, jonka taipumus lentää kasvaa nopeammin kuin tulojen kasvu, samoin kuin alueen korkea kaupungistumisaste, joka yhdistää ihmiset lentoliikenteen infrastruktuuriin, hän totesi.
“Matkustajien kysynnän alueellinen kasvu ennustetaan nyt 7,9%: lla lähitulevaisuudessa ja 5,1% pitkällä aikavälillä, mikä on korkein maailmanlaajuinen ja selvästi kypsien markkinoiden yläpuolella”, Pellegrin lisäsi.
Tämä tarkoittaa, että Aasian lentokenttien on majoitettava suunnilleen kaksi kertaa enemmän matkustajia ja lentokoneita vuoteen 2043 mennessä, mikä luo valtavan paineen olemassa olevaan infrastruktuuriin, hän sanoi.
Matkailupuomi Singaporelle
Terminaali 5 hyödyntää myös Singaporen suunnitelmaa kasvattaa kaupunginvaltioiden matkailutuloja ennätyksellisestä 29,8 miljardista dollarista vuonna 2024-47 miljardiin dollariin-50 miljardia dollaria seuraavan 15 vuoden aikana.
Sen “Tourism 2040” -strategia keskittyy kasvattamaan kahta erillistä ryhmää – yritys- ja välilaskumatkailijat, Singaporen kestävyys- ja ympäristöministeri Grace Fu, sanoi huhtikuussa.
Erityisesti virkamiesten tavoitteena on kolminkertaistaa matkailutuloja liikematkailijoilta, jotka osallistuvat kokouksiin, kannustimiin, yleissopimuksiin ja näyttelyihin, Fu sanoi.
Singaporen matkailulautakunnan toimitusjohtajan Melissa OW: n mukaan kauttakulku- ja siirtomatkustajat muodostavat tällä hetkellä kolmanneksen Changin lentokentän kokonaisliikenteestä.
Terminaali 5, samoin kuin laajempi Changi East Development – joka sisältää myös kolmannen kiitotien ja teollisuusvyöhykkeen – antavat Singaporen säilyttää ja kasvattaa markkinaosuuttaan ilmakeskuksena, lisätä yhteyksiä ja vahvistaa Changin asemaa maailman parhaana lentokentänä, Deloitten Pellegrin sanoi.
“Kaikki nämä vaikutukset yhdistyvät antamaan Singaporelle ylisuuren” pehmeän voiman “kansainvälisesti.”