Suurimmat puolueet ja minnot ovat kaikki lupaavia enemmän ja nopeampia karkotuksia muuttokeskustelun ratkaisemiseksi, koska maa on tarkoitus pitää vaalit ensi sunnuntaina.
Kun Saksa vaihtelee yleisiin vaaleihin 23. helmikuuta, muuttoliike on kiteytynyt äänestäjien keskuudessa tärkeimmäksi huolenaiheeksi.
Kaksi viikkoa sitten Saksan parlamentin keskustelu herätti valtakunnallisia mielenosoituksia sen jälkeen, kun kristillisen demokraattisen liiton (CDU) johtaja Friedrich Merz työnsi ei-sitoutumattomia liikkeitä, jotka karkaavat muuttosäännöt parlamentin kautta.
Hän hyväksyi ensimmäistä kertaa maan sodanjälkeisessä historiassa Saksan (AFD) puolueen äärioikeistolaisen vaihtoehdon ääniä, jotka aiheuttivat laajalle levinneen tuomion.
Huolimatta Merzin ehdotuksista ja hänen halukkuudestaan työskennellä äärioikeistolaisten kanssa, Saksan muut poliittiset puolueet ovat myös vaatineet tiukempia muuttolakeja.
Vakiintunut liittokansleri Olaf Scholzin sosiaalidemokraatit (SPD) ja vihreä puolue ovat muuttaneet oikealle muuttoliikkeelle lupaaen lisääntyneitä ja nopeampia karkotuksia Saksasta.
Euronews yritti ymmärtää, miksi sekä vakiintuneet että populistiset puolueet hyödyntävät karkotuksia ratkaisuna muuttokeskusteluun ja menetelmänä äänestäjien houkuttelemiseksi.
Tilanne, joka “ei toimi”?
CDU: n lainsäätäjä Christoph de Vries kertoi Euronewsille, että nykyinen Euroopan laajuinen karkotusmalli on toimintahäiriöinen ja sanoo, että muutosta tarvitaan kiireellisesti.
Karkotus on laillinen prosessi, jolla karkotetaan kansalaiset, joilla ei ole laillista oleskeluoikeutta-tyypillisesti henkilöt, joiden turvapaikkahakemukset ovat epäonnistuneet, ne, joilla ei ole voimassa olevaa asuinlupaa, tai ulkomaalaiset, jotka on tuomittu vakavista rikoksista.
Saksan karkotusmalli noudattaa kansallista ja EU: n laajuista lakia, kun blokin 27 jäsenvaltiota on joustavuus karkotussääntöjen täytäntöönpanossa.
Vuonna 2023 Saksa karkotti noin 16 430 ihmistä – huomattava lisäys aikaisemmista vuosista. Vuoden 2024 ensimmäisen 11 kuukauden aikana Saksasta karkotettiin yhteensä 18 384 henkilöä. Tästä huolimatta poliitikot vaativat lisää karkotuksia.
De Vriesin mukaan karkotuksia ei aina suoriteta “jopa 60%” saapumisista, jotka tahallaan tuhoaavat passit saapuessaan Saksaan, mikä vaikeuttaa viranomaisten identiteettinsä perustamista.
Muihin esteisiin sisältyy yhteistyön puute maissa, joissa joku on tarkoitus palauttaa.
“Alkuperämaat kieltäytyvät usein ottamasta takaisin kansalaisiaan, vaikka ne olisivat laillisesti velvollisia tekemään niin kansainvälisen oikeuden nojalla. Ja tietysti koemme usein tilanteita, joissa karkottamiseen kohdistuvat henkilöt kiertävät sen yksinkertaisesti menemällä piiloutumaan tai olematta, kun Poliisi tulee “, De Vries sanoi.
“Jos ihmiset saavat vaikutelman, että ulkomaalaiset, jotka ovat velvollisia poistumaan, oleskelevat riippumatta turvapaikkamenettelyjensä tuloksista, se heikentää luottamusta oikeusvaltioon. Siksi meidän on parannettava tällä alalla”, hän selitti.
Maahanmuuttolaki -asiantuntija Daniel Thyms syyttää “hitaita” viranomaisia virheistä Saksan karkotusjärjestelmässä. Hänen mukaansa virastot eivät tee yhteistyötä tehokkaasti, tapauksia on liian monia, ja menettelyt ovat turhaan monimutkaisia.
“Se luo yleisen tilanteen, joka vain ei toimi”, Thym sanoi.
Turvapaikanhakijat vs. ammattitaitoiset työntekijät
De Vriesin mukaan turvapaikanhakijoiden ja ammattitaitoisten työntekijöiden välillä on ero – jälkimmäinen on mitä Saksa tarvitsee.
De Vries sanoo, että turvapaikanhakijoita on suuria määriä ja yleensä rasittavat sosiaalisia järjestelmiä työmarkkinoille pääsyn sijaan, ja tilastot osoittavat, että turvapaikka -maahanmuuttajat luottavat usein enemmän Saksan sosiaaliturvajärjestelmään.
“Nämä ihmiset eivät puhu saksaa, ovat alun perin työttömiä, valtion sijoittamia ja hyödyntävät myös Saksan erittäin anteliaita sosiaalisia etuja. Nämä ovat kaksi hyvin erilaista muuttomuotoa”, De Vries sanoi.
Tarvittavat ammattitaitoiset työntekijät “eivät tule, koska Saksa ei ole heille houkutteleva kohde. Se on liian byrokraattinen ja hallinnolliset prosessimme ovat liian monimutkaisia”, hän sanoi.
Hallitus ei ole tehnyt tarpeeksi houkutellakseen ammattitaitoisia työntekijöitä, De Vries uskoo. Tämän lisäksi hän väittää, että poliittisella keskustelulla on taipumus yhdistää nämä kaksi luokkaa.
“Meidän on kiireellisesti erotettava nämä kaksi asiaa (turvapaikanhakijat ja ammattitaitoiset työntekijät). Emme saa yhdistää niitä. Meidän on rajoitettava tiukasti ja vähennettävä turvapaikan muuttoliikettä, samalla kun houkutellaan samalla ammattitaitoisia työntekijöitä”, De Vries.
Pidätyskeskusten puute
Saksan sisäministeriön lukujen mukaan noin 60% karkotuksista epäonnistuu. Samaan aikaan ihmiset, joita ei ole karkotettu, on pidettävä jonnekin, lisäämällä lisää tekijöitä jo monimutkaiseen aiheeseen.
Sekä De Vries että Saksan suurimman poliisiliiton, Andreas Roßkopfin päällikkö, väittävät, että pidätyspaikkoja ei ole riittävästi karkottamista varten varustettuja maahanmuuttajia.
De Vries sanoo Todellisuudessa on kuitenkin vain muutama sata karkottamisen pidätyspaikkoja.
Toinen tekijä, De Vries sanoi, on, että liittovaltion valtioiden välillä ei ole yhteistyötä – jotka vastaavat karkotusten – ja liittohallituksen toteuttamisesta.
Koska viranomaiset eivät pysty pidättämään ihmisiä, jotka he haluavat karkottaa, Roßkopf selitti, monet etsivät tapoja kiertää niitä tai mennä piiloon. Hän väittää, että viranomaisten on lisättävä tiloja merkittävästi pitämään toistuvia rikoksia ja rikollisia ja toteutettava karkotukset tehokkaasti.
“Lisäksi tarvitsemme kiireellisesti sopimuksia lähtömaiden ja kolmansien maiden kanssa varmistaakseen (nämä karkotetut luokat) voidaan palauttaa. Tämä tarkoittaa, että näiden maiden on myös suostuttava ottamaan ne takaisin”, sanoi Roßkopf.
Karkotuskysymys on heitetty Stoksan valokeilaan kuolemaan johtavien hyökkäysten jälkeen Solingenin ja Aschaffenburgin kaupungeissa. Molemmissa tapauksissa epäilty oli karkotettava maahanmuuttaja.
Solingenin hyökkäyksen, joka jätti kolme ihmistä kuolleeksi ja loukkaantui kahdeksan, väitti Syyrian kansalaisen, jonka oli tarkoitus karkottaa Bulgariaan. Hänen karkottamisensa päivänä viranomaiset eivät löytäneet häntä.
Vaikka henkilöstöä on riittävästi karkotusten toteuttamiseen, Roßkopf sanoi, viranomaisten välillä on oltava parempi koordinointi.
Merzin muuttosääntöjen kovettumisen toimenpiteet ovat saattaneet aiheuttaa takaiskun, mutta Roßkopfin mukaan monet siinä olevat elementit eivät olleet uusia.
Yksi Merzin ehdotuksista-nimittäin yksilöiden kääntäminen ilman voimassa olevia asiakirjoja Saksan rajoissa-on kuitenkin ristiriidassa Euroopan laajuisen turvapaikkalain kanssa.
“Tarvitsemme laillista varmuutta”, sanoi Roßkopf. “Jos se annetaan ja kollegamme voivat toimia selkeässä oikeudellisessa kehyksessä, niin se olisi varmasti toimenpide muuttoliikkeen hillitsemiseksi.”
Merzin muuttoehdotusten elementteihin sisältyy välitön pidätys karkottamista varten tarkoitetuille, pidätystilojen lisääntyminen ja päivittäiset karkotukset.
Merz ehdotti, että “vaaralliset henkilöt”, joiden on poistuttava maasta, olisi pysyttävä “määräämättömän poistumisen pidätyksessä”, kunnes he palaavat vapaaehtoisesti kotimaahansa tai karkotetaan. Lisäksi Merz väitti, että saksalaisten valtioiden poliisivaltaa olisi vahvistettava karkotusten täytäntöönpanemiseksi.
Eurooppalainen ongelma?
Muutto- ja karkotuksia koskeva keskustelu ei rajoitu Saksaan.
“Mielestäni meidän on oltava erittäin avoin ja rehellisiä tässä keskustelussa: karkotukset eivät toimi tyydyttävästi missään EU: n jäsenvaltiossa”, De Vries sanoi.
“Ja tämä johtaa meidät CDU: hon päättämään, että meidän on lopetettava laiton maahanmuutto Saksaan, mutta ennen kaikkea koko Eurooppaan, koska näemme kuinka vaikeat karkotukset ovat. Kun ihmiset ovat tulleet, lailliset ja käytännölliset esteet karkottamiseen ovat niin Hienoa, että emme koskaan pysty hallitsemaan sitä tyydyttävästi, kuten olisi tarpeen ja toivottavaa “, hän selitti.
CDU toivoo, että jos se onnistuu pysäyttämään muuttoliikkeen Saksan rajoissa, sen suunnitelmat luovat “aaltoilevan vaikutuksen” Euroopan unionin rajojen yli niin, että ihmiset “lopettavat matkan, kun he tietävät, että heillä ei ole mahdollisuuksia päästä Saksaan, Ranska tai Espanja. “
De Vriesin mukaan Euroopan maiden tulisi työskennellä yhdessä turvapaikkakysymyksen ratkaisemiseksi. Ellei valtavirran osapuolet ratkaise virheitä turvapaikkapolitiikassa, oikeistopopulistiset puolueet edistävät itseään vastauksena ongelmaan.
“Kaikille, jotka etsivät turvapaikkaa ja suojelua”, pitäisi olla samat olosuhteet “, De Vries sanoi.
“Tarvitsemme selkeän jakelujärjestelmän kaikille, ja meidän on suojattava paremmin Euroopan ulkoisia rajoja. Tämä vaatii huomattavasti FrontExin vahvistavaa, jonka on työskenneltävä kansallisten hallitusten kanssa paremman rajansuojelun varmistamiseksi – muuten vapaa liikkuvuus Euroopassa on vaarassa”, Roßkopf väittää .
Tästä huolimatta kriitikot väittävät, että Merzin ehdotukset ovat ristiriidassa EU: n laajuisen lain ja muiden jäsenvaltioiden vihaamisen kanssa, jotka eivät ole aluksella, jolla on yhteinen turvapaikkapolitiikka.
Thym sanoo, että vaikeuksien ohittamiseksi Merz haluaa luoda “hätälausekkeen Euroopan sopimuksissa. Aivan kuten Italia ei enää noudata niitä”.
“Se, onko tämä laillisesti vaatimustenmukaista, ei kuitenkaan voida lopullisesti ennustaa. Sen ja monia sitä vastaan on joitain väitteitä”, hän toteaa lopuksi.