Skoda Kodiaq -autot tuotantolinjalla Volkswagen AG:n tehtaalla Bratislavassa, Slovakiassa, perjantaina 1.12.2023.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
Pieni sisämaavaltio Euroopan sydämessä näyttää olevan ainutlaatuisesti alttiina valitun presidentti Donald Trumpin “America First” -taloudelliselle asialistalle.
Slovakia, joka on saanut lempinimen “Euroopan Detroitiksi” kukoistavan autoteollisuuden vuoksi, tuottaa enemmän autoja asukasta kohden kuin mikään muu maa maailmassa.
Trumpin lupaus asettaa 10 tai 20 prosentin yleistulli kaikille Yhdysvaltoihin tuleville tavaroille uhkaa tahrata Keski-Euroopan maan mainetta autotuotannon maailmanlaajuisena johtajana.
Yhdysvaltain tuleva presidentti vannoi maanantaina ottavansa käyttöön uudet tullit Kiinalle, Kanadalle ja Meksikolle yhdessä ensimmäisistä toimistaan virassa. Toimenpiteisiin sisältyy 10 prosentin lisätulli kaikille Yhdysvaltoihin tuleville kiinalaisille tuotteille ja 25 prosentin tulli kaikille Kanadasta ja Meksikosta tuleville tuotteille.
Se, että Eurooppaa ei mainittu Trumpin ensimmäisessä tulliilmoituksessa, pidetään tervetulleena uutisena Euroopan unionin päättäjille, vaikka 27 maan blokki on todennäköisesti huolissaan siitä, että on vain ajan kysymys, milloin Trump kiinnittää huomionsa alueen autosektoriin.
Se on iso ongelma Slovakialle. Vain 5,5 miljoonan asukkaan maa on vahvasti riippuvainen Yhdysvaltojen kaupasta, ja autot muodostavat huomattavan osan sen Yhdysvaltojen viennistä ja ala työllistää välillisesti yli 250 000 ihmistä.
“Slovakiasta on tullut Euroopan Detroit”, Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa sijaitsevan Globsecin pääekonomisti Vladimir Vaňo kertoi CNBC:lle puhelimitse.
“Vuonna 1990, rautaesiripun romahtamisen jälkeen, Slovakia tuotti täsmälleen nollaa autoa. Mutta se oli erittäin vahva siinä, mitä me paikallisella kielellämme kutsumme erikoisvalmistukseksi, mikä on vain mukava tapa sanoa asetuotanto, panssaroituja ajoneuvoja, tankit ja mitä sinulla on”, Vaňo sanoi.
Saksan kansallisliput, vasemmalla, Slovakia, keskellä ja lippu, jossa on VW-logo Volkswagen AG:n tehtaan ulkopuolella Bratislavassa, Slovakiassa perjantaina 1.12.2023.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
Saksan Volkswagen oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka tunnisti Slovakian suunnittelu- ja valmistusmahdollisuudet, Vaňo sanoi aloittaen vaihteistolaatikoiden kokoamisesta ennen nopeaa laajenemista täysien ajoneuvojen valmistukseen.
Volkswagenin Bratislavan tehtaan rinnalla Stellantisomistamat Peugeot, Hyundai Motorin Kia ja TataKaikki Jaguar Land Roverit ovat sittemmin perustaneet valmistuskeskuksia maahan.
Ruotsalainen Volvo vuonna 2022 ilmoitti suunnitelmastaan tulla viidenneksi maassa toimivaksi autoyhtiöksi, ja ilmastoneutraali tehdas on tarkoitus avata Itä-Slovakiassa vuonna 2026. Volvo sanoi, että 1,2 miljardin euron (1,26 miljardia dollaria) tehdas rakentaa vain sähköisiä autoja.
Slovakia on ilmeisesti pärjännyt erittäin hyvin autotuotannossa toistaiseksi, mutta nyt se kohtaa joitain haasteita.
Arushi Kotecha
Autoalan analyytikko Economist Intelligence Unitissa
Kysyttäessä, missä määrin Slovakian pitäisi olla huolissaan Trumpin tulleista, Globsecin Vaňo vastasi: “Se on huolestuttavaa. Mutta se on eräänlainen odotus ja katsominen, ontuva ankka”.
Hän lisäsi, että vaikka Slovakialla näyttää olevan “erittäin vähän” tehtävää lyhyellä aikavälillä, maan autonvalmistajat ovat osoittautuneet suhteellisen hyviksi selviytymään haasteista aiemmin.
Slovakian hallituksen tiedottaja ei ollut heti käytettävissä kommentoimaan, kun CNBC otti häneen yhteyttä.
Haasteet edessä
Slovakian ohella Saksan kriisin koettelema autoteollisuus on todennäköisesti erittäin haavoittuva Trumpin tulleille.
Euroopan suurin talous on ylivoimaisesti alueen suurin henkilöautojen viejä Yhdysvaltoihin, ja sen vienti oli viime vuonna 23 miljardia euroa tilastoviraston Eurostatin ja ING Researchin keräämien tietojen mukaan. Se on 15 prosenttia Saksan kokonaisviennistä Yhdysvaltoihin

Rico Luman, hollantilaisen ING-pankin kuljetus- ja logistiikkaekonomisti, sanoi, että USA:n tullit eurooppalaisille autoille todennäköisesti pahentavat Saksan huonoa tilannetta entisestään.
“Se on valmistusteollisuuden sydän, eikö niin?” Luman kertoi CNBC:lle videopuhelun kautta. “Joten autoteollisuus liitetään lopulta terästeollisuuteen ja kemianteollisuuteen, joten tässä on mukana koko toimitusketju.”
Slovakia puolestaan on Ruotsin ohella Euroopan kolmanneksi suurin henkilöautojen viejä Yhdysvaltoihin 4 miljardin euron arvoisella viennillä Yhdysvaltoihin vuonna 2023.
Merkittävää on kuitenkin se, että Slovakian henkilöautojen vienti muodostaa lähes kolme neljäsosaa (74 %) sen kokonaisvientipaketista Yhdysvaltoihin, mikä jättää maan akuutisti alttiin Trumpin tulleille.
“Slovakia on ilmeisesti pärjännyt erittäin hyvin autotuotannossa toistaiseksi, mutta nyt se on haasteiden edessä”, Economist Intelligence Unitin autoanalyytikko Arushi Kotecha kertoi CNBC:lle videopuhelun kautta.
Yksi niistä on peräisin Kiinasta.
EIU:n Kotecha sanoi, että eurooppalaiset lainsäätäjät yrittävät pitää paikkansa kieltäytymällä sallimasta kiinalaisia autonvalmistajia, kuten BYD tunkeutua liikaa aluemarkkinoille sekä myynnin että investointien osalta.
“Ainakin kiinalaisten kohdalla on varmuutta, koska nuo tullit ovat tapahtuneet, Kiina on kostanut… joten Kiinan osa on tehty – mutta tietysti on epävarmuutta, joka liittyy Trumpin vaaleihin”, Kotecha sanoi.
“Trumpin ongelma on, että hän uhkailee paljon, mutta hän ei aina noudata – tai aste, jossa hän noudattaa, vaihtelee”, hän lisäsi.
Työntekijät työskentelevät puisten nukkeajoneuvojen parissa Volvon uudessa täysin sähköisessä tuotantolaitoksessa lähellä Kosicea, joka juuri avasi koulutuskeskuksensa Kosicessa Slovakiassa 12.11.2024.
Anadolu | Anadolu | Getty Images
EU:n toimeenpanoelimen, Euroopan komission, tiedottaja viittasi CNBC:lle Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin lausuntoon, jossa hän onnitteli Trumpia vaalivoitosta, kun häntä pyydettiin kommentoimaan Yhdysvaltain tullien mahdollisuutta.
“Euroopan unioni ja Yhdysvallat ovat enemmän kuin vain liittolaisia”, von der Leyen sanoi lausunnossaan 6. marraskuuta.
“Työskentelekäämme yhdessä transatlanttisen kumppanuuden parissa, joka tuottaa edelleen tuloksia kansalaisillemme. Miljoonat työpaikat ja miljardit kaupat ja investoinnit Atlantin kummallakin puolella riippuvat taloussuhteidemme dynaamisuudesta ja vakaudesta”, hän lisäsi.