Omar Marques | Lightrocket | Getty Images
LONTOON – Omena ja Google saattaa joutua kilpailututkimuksen kohteena heidän hallitsevasta asemastaan mobiiliverkkoselaimissa ja -sovelluksissa Yhdistyneessä kuningaskunnassa
Ison-Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen julkaisi perjantaina raportin, joka sisälsi väliaikaisen päätöksen riippumattomalta tutkimusryhmältä, jonka sääntelyviranomainen on antanut tehtäväkseen suorittaa perusteellisen selvityksen mobiiliselainmarkkinoista.
Raportissa ryhmä suositteli, että CMA tutkii Applen ja Googlen toimintaa mobiiliekosysteemeissä uuden DMCC-lain (Digital Markets, Competition and Consumers Act) mukaisesti, joka tulee voimaan ensi vuonna Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja jonka tarkoituksena on estää kilpailunvastainen toiminta Suomessa. digitaalisilla markkinoilla.
DMCC muistuttaa Euroopan unionin digitaalisia markkinoita koskevaa lakia. Se antaa CMA:lle mahdollisuuden nimetä yrityksiin “Strategic Market Status” (SMS) – mikä tarkoittaa, että niillä on huomattava määrä markkinavoimaa tietyssä digitaalisessa liiketoiminnassa.
Sääntöjen mukaan CMA voi määrätä SMS-statuksen omaaville yrityksille suuria käyttäytymismuutoksia, mukaan lukien omien palvelujensa “itsesuorituksen” lopettaminen, yhteentoimivuuden edellyttäminen – olennaisesti mahdollistaen yhden ohjelmiston toimivuuden toisen kanssa sujuvasti – ja kieltää kilpailunvastaiset palvelut. käyttäytymistä.
CMA:n on suoritettava muodollinen tutkimus antaakseen kiinteän SMS-tilan.
Erityisesti Applen osalta CMA:n tutkimusryhmä sanoi olevansa huolissaan teknologiajätin App Storen säännöistä, jotka “rajoittavat muita kilpailijoita tarjoamasta uusia, innovatiivisia ominaisuuksia, jotka voisivat hyödyttää kuluttajia” – esimerkiksi verkkosivujen nopeampi latautuminen iPhone-sovelluksissa.
Se lisäsi, että monet pienet Yhdistyneen kuningaskunnan kehittäjät sanoivat haluavansa käyttää “progressiivisia” verkkosovelluksia – joiden avulla yritykset voivat tarjota sovelluksia sovelluskaupan ulkopuolella – mutta että tämä tekniikka “ei pysty täysin leviämään iOS-laitteissa”.
Ryhmä kertoi myös löytäneensä Googlen ja Applen välisen tulonjakosopimuksen, jonka mukaan Googlesta tehdään iPhonen oletushakukone “vähentää merkittävästi heidän taloudellisia kannustimiaan kilpailla iOS:n mobiiliselaimissa”.
“Markkinat toimivat parhaiten, kun kilpailevat yritykset pystyvät kehittämään ja tuomaan innovatiivisia vaihtoehtoja kuluttajille”, CMA:n riippumattoman tutkimusryhmän puheenjohtaja Margot Daly sanoi lausunnossaan ja lisäsi, että “kilpailu eri mobiiliselainten välillä ei toimi hyvin ja tämä on jarruttaa innovaatioita Isossa-Britanniassa”
Apple sanoi lausunnossaan, että se ei ole samaa mieltä raportin havainnoista ja että se oli huolissaan DMCC:n asettamista markkinoiden interventioista “heikentäisi käyttäjien yksityisyyttä ja estäisi kykyämme valmistaa sellaista teknologiaa, joka erottaa Applen muista”.
“Apple uskoo kukoistaviin ja dynaamisiin markkinoihin, joilla innovaatio voi kukoistaa. Kohtaamme kilpailua kaikilla segmenteillä ja lainkäyttöalueilla, joilla toimimme, ja keskitymme aina käyttäjiemme luottamukseen”, Applen tiedottaja kertoi CNBC:lle sähköpostitse.
Google ei ollut heti saatavilla kommentoitavaksi, kun CNBC otti yhteyttä.
CMA-konserni oli myös pohtinut pelipalvelujen jakelun rajoituksia Applen mobiilisovellusten jakelualustalla. Nyt on kuitenkin päätetty luopua tästä tutkimuksesta sen jälkeen, kun yhdysvaltalainen teknologiajätti on päättänyt sallia pilvipelipalvelut App Storessa.
Sääntelyviranomainen sanoi, että asianomaisilla osapuolilla on 13. joulukuuta asti aikaa kommentoida alustavia päätelmiä. Se odottaa tekevänsä lopullisen päätöksen maaliskuussa 2025.