Työntekijät, jotka valmistavat puhtaita sähköajoneuvoja Volkswagenin (Anhui) korjaamolla Hefeissä, Kiinassa, 25.9.2024.
Cfoto | Future Publishing | Getty Images
Peking välttää kiistansa kärjistymisen Euroopan unionin kanssa sähköajoneuvojensa tariffeista, alan tarkkailijat sanoivat päivää sen jälkeen, kun Kiina oli jälleen lähestynyt Maailman kauppajärjestöä ratkaisun saamiseksi.
Kiinan kauppaministeriö ilmoitti maanantaina, että se on jättänyt WTO:lle lisävalituksen EU:n sähköautoille asettamista tulleista, koska kahdenväliset neuvottelut eivät ole vielä johtaneet läpimurtoon.
Toimenpide on “varoituslaukaus Eurooppaa vastaan osoittaakseen sen [China] on vahva, mutta ei mene liian pitkälle”, Kiinan markkinatutkimuksen toimitusjohtaja Shaun Rein sanoi CNBC:lle, joka odottaa Kiinan vastauksen olevan “mitattu”, kun se etsii tiiviimpiä taloudellisia suhteita Euroopan kanssa lisääntyvien jännitteiden keskellä Yhdysvaltojen kanssa.
Tullien voimaantulon jälkeen viime keskiviikkona molemmat osapuolet ovat tutkineet mahdollisuutta asettaa kiinalaisten autonvalmistajien vähimmäishintasitoumuksia vaihtoehtona tariffeille. EU:n osuuden Kiinan sähköautojen viennistä vuonna 2023 kerrotaan olevan yli 40 prosenttia.
Kiina tekee parhaansa ja tekee kaikkensa löytääkseen keskitien EU:n kanssa, sanoi konsulttiyhtiö Enhance Internationalin toimitusjohtaja Sam Radwan.
Hän sanoi, että on epätodennäköistä, että Kiinan ja EU:n välinen kiista kärjistyisi Washingtonin ja Pekingin välisen kiistan tasolle – Yhdysvallat on ilmoittanut 100-prosenttisista tulleista kiinalaisille sähköautoille – ja totesi EU:n vahvan riippuvuuden Kiinasta sähköautojen arvoketjussaan.
EU on nostanut kiinalaisten sähköautojen tullit peräti 45,3 prosenttiin vuoden kestäneen tutkimuksen jälkeen. Toimenpiteet olivat saaneet Pekingin kohdistamaan Euroopan viennin, kuten sianlihan, maitotuotteet ja konjakkituotteet.

Kiina “etsii kaikkia mahdollisia keinoja painostaa EU:ta alentamaan tulleja”, Macquarie Capitalin China Autosin johtaja Eugene Hsiao sanoi. “Jos alhaisemmasta tariffista sovitaan, tämä voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon kiinalaiset sähköautojen valmistajat investoivat paikalliseen tuotantoon EU:ssa.”
Reuters raportoi viime viikolla, että Kiina oli pyytänyt autonvalmistajiaan lopettamaan suuret investointisuunnitelmat, kuten tehtaiden rakentaminen Euroopan maihin, jotka tukivat tulleja. Raportin mukaan autovalmistajia “kannustettiin” investoimaan maihin, jotka äänestivät tulleja vastaan.
EU-maat, kuten Ranska, Puola ja Italia, tukivat tulleja lokakuussa pidetyssä äänestyksessä. Viisi jäsenmaata, mukaan lukien Saksa, EU:n suurin talous ja suurin autonvalmistaja, vastusti tulleja äänestyksessä.
Kiinan kauppaministeri Wang Wentao kehotti Ranskaa “ottamaan aktiivisen roolin” EU:n työntämiseksi kohti ratkaisua, joka on hyväksyttävä sekä Euroopan että Kiinan sähköajoneuvoteollisuudelle, Wangin sunnuntain Ranskan nuoren kauppaministerin Sophie Primasin kanssa pidetyn kokouksen virallisen lausunnon mukaan. .
Primas kertoi Wangille, että EU jatkaisi kauppaa Kiinan kanssa, mutta ei “peru painostukseen olennaisissa kohdissa”.