Tetra Images | Getty Images
Asianajaja JD Harriman suhtautuu skeptisesti joihinkin taidemarkkinoiden myyntitekniikoihin.
“Hinnoittelusta on hyvin vähän aitoa tietoa”, hän kertoi CNBC:lle videopuhelun kautta. Taideteosten hinnat ovat “harvoin” esillä gallerioissa, hän sanoi.
“Kun [galleries] Jos sinulla on uusi artisti, he eivät julkaise hintoja, he näkevät, mitä heidän suojelijansa maksavat siitä”, sanoi Harriman, joka on Foundation Law Groupin kumppani.
“Jos taiteilijan teos myytiin 50 000 dollarilla ja he pitävät salaisuuden, he voivat aloittaa korkeammalla hinnalla, esimerkiksi 100 000 dollarilla, seuraavalle ostajalle, joka on kiinnostunut kyseisen taiteilijan teoksesta”, hän kertoi CNBC:lle. seurantasähköposti.
Tai jos taideteosta ei ole myyty, galleria saattaa haluta alentaa hintaa – mutta jälleen kerran, tämä pidetään yksityisenä, jotta taiteilijan teoksia ei väritetä, Harriman sanoi.
Toisin kuin yritysten osakkeissa, taideteosten arvoa tai omistajuutta koskevia tietoja ei vaadita. Ja kiinteistöjen tapaan sisäpiiriläiset rinnastavat joskus taideteoksen arvon siihen, mitä markkinat siitä maksavat.
CNBC otti yhteyttä tusinaan New Yorkin taidegalleriaan ja samaan määrään Lontoossa pyytääkseen hinnastoja heidän nykyisille näyttelyilleen. (Galleriat, joihin otettiin yhteyttä, eivät julkaise hintoja verkossa.) Yhdeksän New Yorkin gallerioista vastasi hintatietoihin, kun taas yksikään Lontoon galleria ei paljastanut omiaan.
CNBC:lle lähettämässään sähköpostissa Lontoon taidekauppiaiden yhdistyksen pääjohtaja Paul Hewitt sanoi, että järjestö kannustaa jäseniään näyttämään hintoja. “Yleisen luottamuksen edistäminen kuvataiteen vastuullista käsittelyä kohtaan on Lontoon taidekauppiaiden yhdistyksen perustava tavoite”, hän sanoi.
Hinnan pudottaminen on pahinta mitä voit tehdä taiteilijana
Gosia Łapsa-Malawska
Kuraattori, The Muse osoitteessa 269
Galleriat, jotka eivät näytä hintoja, saattavat odottaa, että markkinatakaaja tai joku, jolla on kätköt, osoittavat kiinnostusta teokseen pitääkseen sen arvon korkeana, sanoi Harriman, joka on edustanut valokuvaajia ja taideneuvontayrityksiä. “Keräilijät maksavat liikaa myös sellaisista taiteilijan kokoelman osista, joita he eivät ole vielä hankkineet pitääkseen oman kokoelmansa arvon korkeana”, hän sanoi.
Keräilijät itse eivät todennäköisesti paljasta julkisesti omistamansa taiteen arvoa, samoin kuin he eivät välttämättä keskustele osakeomistuksistaan tai nettovarallisuudestaan.
Ja kuten kaikilla markkinoilla, osallistujat käyttävät taktiikkaa myynnin maksimoimiseksi, Harriman sanoi. “Kaikki yrittävät ansaita rahaa. Onko se laitonta? Onko se vain epäeettistä? Onko se vain hämärää? En tiedä”, hän sanoi.
“Kun menet ostamaan käytetyn auton, tapahtuu samanlaisia asioita [with sellers urging:] “Viimeinen mahdollisuus, sinun on parasta ostaa se tänään.” “Vain kerran.” Saat tämän jokaisessa myynnissä”, hän sanoi.
Miksi galleriat eivät jaa hintoja?
Yksi syy siihen, miksi galleriat eivät julkaise hintoja, on se, että ne haluavat suojella edustamiaan taiteilijoita, sanoi Lontoon galleristi Lucca Hue-Williams. “Taiteellisesta näkökulmasta hinnat, joita lähetetään ympäriinsä, voivat usein aiheuttaa spekulaatiota ja hieman vimmaa”, hän kertoi CNBC:lle puhelimitse.
“Emme halua, että räpylät tulevat sisään ja vertailevat hintoja ja katsovat, mistä he voisivat sitten myydä töitä”, Hue-Williams sanoi. Hänen galleriansa, Albion Jeune, myy teoksia nousevilta taiteilijoilta, jotka ovat todennäköisesti tunnettuja kotimaassaan mutta vähemmän Isossa-Britanniassa.
Hue-Williamsin tavoitteena on kehittää uraansa. “Käytän todella paljon aikaa asiakkaiden tuntemiseen varmistaakseni… he ovat mukana taiteilijoiden urassa pitkään, että he todella arvostavat työtä, ja he, voi esimerkiksi palata meille ja lainata teoksia tulevia museoesityksiä varten”, hän sanoi.
Ei todellakaan ole erittäin likvidejä globaaleja markkinoita, jotka vaikuttaisivat käsityksiin ja todellisuuksiin “mustan laatikon” hinnoittelusta
Tony Tjan
Toimitusjohtaja, Cue Ball Capital
Varhaisen uran taiteilijoille päätös työn hinnoittelusta ei ole yksinkertaista. Taiteilija ja kuraattori Gosia Łapsa-Malawska sanoi, että uudet taiteilijat kysyvät häneltä usein, kuinka paljon he veloittavat, ja saattavat päättää olla näyttämättä hintoja näyttelyn aikana, koska he haluavat neuvotella hahmosta. “Hintojen pudottaminen on pahinta mitä voit tehdä taiteilijana. Olen aina neuvonut nousevia artisteja: jos aloitat [at a] Tietyn tason, voit vain nousta”, hän kertoi CNBC:lle puhelimitse.
Toisaalta hintojen näyttämättä jättäminen voi lykätä potentiaalisia ostajia, koska he saattavat pelätä kysyä, kuinka paljon taideteos maksaa, Łapsa-Malawska sanoi. Hän on kuraattori Lontoon galleriassa The Muse osoitteessa 269, joka julkaisee hinnat verkossa.
Hän sanoi, että taidetta ostettaessa ja myytäessä vaikuttavat psykologiset ja emotionaaliset tekijät, kuten se, haluaako galleria ripustaa teoksen fyysiseen galleriaan, jonka alla näkyy hinta. “Joskus hinta on kuin este”, Łapsa-Malawska sanoi. “Okei, se ei ole minua varten. En saa pitää siitä työstä” on miltä ostajat saattavat tuntea nähdessään hinnan, hän lisäsi.
Salaperäiset markkinat
Taiteenkeräilijälle ja pääomasijoitusyhtiö Cue Ball Capitalin toimitusjohtajalle Tony Tjanille taideteoksen arvo määritellään samalla tavalla kuin muiden keräilyesineiden. “Suosion aste, niukkuuden taso ja pätevyysaste [or] … jos jokin on orgaanisesti valloittanut ajan, hän kertoi CNBC:lle puhelimitse. Asiantuntijat saattavat neuvoa kappaleen arvoa, hän lisäsi.
Mutta se on asiantuntemuksen hinta, joka voi estää ihmisiä ostamasta taidetta, sanoo Charlotte Black, Artclear-yhtiön perustaja, joka todentaa taideteoksia ja tallentaa tietoja niistä lohkoketjuun.
“Todennettavia tietoja taideteoksista on vaikeaa ja kallista löytää – se vaatii neuvoja ja vakuutuksia asiantuntijoilta, joihin voit luottaa – mikä tekee markkinoista melko eksklusiivisia”, hän kertoi CNBC:lle sähköpostitse.
Musta toivoo, että Artclear antaa useammalle ihmiselle pääsyn taidemarkkinoille, aivan kuten osakekaupankäyntijärjestelmät ovat avanneet rahoitusmarkkinoita yksityissijoittajille. “Se tuo lisää luottamusta digitaalisiin markkinoihin ja vähentää transaktioiden toteuttamisen kustannuksia”, hän sanoi.
Brittitaiteilija Shantell Martin on taiteenkeräilijän Tony Tjanin suosikki, joka sanoi mielellään tutustua taiteilijoihin ja ostaa tai tilata töitä suoraan heiltä.
Bryan Bedder | Getty Images
Kun Blackilta kysyttiin, voidaanko taidemarkkinoita kuvata salaperäisiksi, Black vastasi: “Se on mysteeri monille – ellet ole asiantuntija tai tunne sellaista tai maksa jollekin neuvoakseen sinua… on vaikea olla varma, mitä olet ostamassa, ja Siinä tapauksessa paras neuvo on ostaa vain sitä, mitä rakastat.”
Tjan, joka on myös MiniLuxen kynsisalongiketjun perustaja, oli samaa mieltä tästä mielipiteestä. “Ainakin minulle arvoa pitäisi ohjata sen mukaan, mitä se tarkoittaa sinulle”, hän sanoi. Onko hinnoittelu mystinen? “Joo, se on. Tarkoitan, että se on taidetta, eikö?” hän sanoi.
“Huolimatta enemmän online-tiedoista, jotka auttavat löytämään ja arvioimaan, ei todellakaan ole erittäin likvidejä globaaleja markkinoita, jotka vaikuttaisivat käsityksiin ja todellisuuksiin “mustan laatikon” hinnoittelusta”, Tjan kertoi CNBC:lle seurantasähköpostissa.
Tjan kertoi ostavansa töitä mieluummin suoraan taiteilijoilta. “Vaikka en välitä huutokaupoista ostamisesta, on aina mielekkäämpää luoda suhteita taiteilijoiden kanssa ja ostaa tai tilata teoksia suoraan heiltä”, hän sanoi.
Taiteen tekeminen edulliseksi
Vierailija ottaa valokuvan Affordable Art Fair -messuilla Hongkongissa 16. toukokuuta 2024. Edullisten taidemessujen perustaja Will Ramsay sanoi, että gallerioiden on näytettävä hinnat tapahtumissaan.
Ben Marans | Sopa Kuvat | Lightrocket | Getty Images
Keräilijä ja alan asiantuntija Will Ramsay sanoi, että hinnat eivät aina ole läpinäkyviä, koska taidemaailman tasokas osa haluaa luoda eksklusiivisuuden tunteen. “Olen käynyt joissakin huippuluokan kaupoissa ja tapahtumissa ilman, että hinnat näkyvät luksustuotteissa, olivatpa ne sitten vaatteita, kelloja, viinejä, koruja tai autoja. Taidemarkkinat eivät eroa toisistaan”, hän kertoi CNBC:lle sähköpostitse.
Ramsay on Affordable Art Fair -tapahtumasarjan perustaja. Tapahtumasarja alkoi Lontoon Battersean alueella 25 vuotta sitten ja jatkuu nykyään yli tusinassa kaupungissa maailmanlaajuisesti – ja hinnat on lueteltu taideteosten vieressä. Sen Battersea-tapahtuman hinnat, jotka jatkuvat sunnuntaihin asti, vaihtelevat 50 puntaa (65 puntaa) 7 500 puntaa (9 787 dollaria).
“Tavoitteenamme on demokratisoida taiteen ostamista ja tehdä siitä osallistava, kouluttaa ihmisiä ja antaa heille luottamusta kokoelmien perustamiseen tai kasvattamiseen”, hän sanoi.