Airbus-operaattorit valmistuksen aikana C295-koneen kokoonpanolinjalla 12. maaliskuuta 2024 Sevillassa, Andalusiassa, Espanjassa.
Europa Press News | Europa Press | Getty Images
Airbus ilmoitti alhaisemmista kuukausitoimituksista myöhään keskiviikkona, mikä asettaa sen vuotuisen tuotantotavoitteen paineen alla toimitusketjun vaikeutumisen jatkuessa alaa.
Eurooppalainen lentokonevalmistaja kertoi toimittaneensa 50 lentokonetta syyskuussa, kun viime vuoden vastaavana aikana niitä oli 55.
Airbusin toimitukset ovat nyt yhteensä 497 vuoden 2024 tavoitteesta, joka on noin 770. Kesäkuussa yritys leikkasi vuotuista toimitustavoitetta lähes 800:sta ja lykkäsi samalla aikajanaansa myydyimmän yksikäytävän A320-suihkukoneen tuotannon lisäämiselle.
Yhtiö sanoi tuolloin kohtaavansa “jatkuvia erityisiä toimitusketjuongelmia pääasiassa moottoreissa, lentokoneissa ja matkustamon varusteissa”.
Kuukausittainen päivitys osoitti 441 yksikäytävää ja 56 laajarunkoista toimitusta vuoden aikana, joihin kuuluivat parhaat asiakkaat. Delta ja Intian IndiGo.
Airbusin nettotilaukset olivat ennätykselliset 2 094 vuonna 2023, mikä nosti sen tilauskannan 8 598:aan. Syyskuussa se sai vielä 235 tilausta, mikä nosti vuotuisen kokonaismäärän 648:aan.
Mutta tuotantohaasteet ja toimitusketjun puutteet koko lentoteollisuudessa tarkoittavat, että valmistajat eivät voi saada lentokoneita ulos niin nopeasti kuin haluavat. Airbusilla on uusi malli nimeltä A321XLR, josta on määrä olla maailman pisin yksikäytävälentokone, ja se tuo markkinoille asiakas Iberian lähikuukausina lukuisten viivästysten jälkeen.

Airbus raportoi heinäkuun puolivuotistuloksissaan nettotulon putoamisesta 825 miljoonaan euroon (902 miljoonaa dollaria) edellisen vuoden vastaavan ajanjakson 1,526 miljardista eurosta vedoten avaruusliiketoimintansa hidastumiseen, vaikka kaupallisten lentokoneiden toimitukset vetivät tuloja. 4 % korkeampi.
Analyytikot sanoivat, että Airbus voisi silti saavuttaa vuotuisen toimitustavoitteensa, mutta sen on lisättävä toimintaansa viimeisellä neljänneksellä.
Deutsche Bankin Christophe Menard kutsui syyskuun toimituksia “puutteelliseksi” ja pani merkille laajarunkoisten lentokoneiden, mukaan lukien sen A350- ja A330-mallit, pysähtymisen.
“Vuoden lopun toimitusohjeiden saavuttaminen on haastavaa, mutta ei mahdotonta”, Menard sanoi huomautuksessa.
Citin analyytikot sanoivat, että tuotannon piristyminen lokakuussa olisi ratkaisevan tärkeää tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
“Vaikka koko vuoden toimitustavoite 770 on edelleen toteuttamiskelpoinen ja se on perustapauksemme, viimeaikaiset alhaiset toimitukset vähentävät todennäköisyyttä”, Charles Armitage ja Sam Burgess sanoivat huomautuksessaan ja lisäsivät, että nyt on “kohtuullinen mahdollisuus”, että Airbus leikkaa koko vuoden. tavoitteeksi 750-760 kolmannen vuosineljänneksen tuloksessa kuun lopussa.
“Huomaamme, että tällä muutoksella ei ole käytännössä mitään vaikutusta osakkeiden pitkän aikavälin arvoon – kun markkinat katsovat pidemmälle kuin lähiajan heikkenemisriski, uskomme, että osakkeet arvostuvat uudelleen”, he sanoivat.
Vaikka lentoyhtiöt ovat innokkaita uudistamaan laivastonsa uusilla, polttoainetehokkaammilla malleilla, ne ovat myös esteenä Airbus-kilpailijan monien ongelmien vuoksi. Boeing. Tuotannon viivästysten ohella yhdysvaltalainen valmistava juggernaut kamppailee työkiistaan ja intensiiviseen sääntelyyn ja asiakkaiden valvontaan kahden kuolemaan johtaneen onnettomuuden ja uudempien lentoongelmien seurauksena.
Boeing ilmoitti tällä viikolla toimittaneensa syyskuussa 33 konetta, mikä on kuusi enemmän kuin edellisenä vuonna. Sen oma tilauskanta on 5 456.
Airbusin osakkeet nousivat torstaina 0,36 %.
Airbusin osakkeen hinta.
– CNBC:n Leslie Josephs osallistui tähän artikkeliin.